Raar gedrag merrie = hengstigheid ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Raar gedrag merrie = hengstigheid ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:02

Mijn merrie vertoont de laatste week toch wel enigszins vreemd gedrag Verward . Ik heb haar nu 10 maanden en ze is vanaf het begin onder het zadel zuur geweest tegen andere paarden, wat zich vnl uitte in oren in de nek en een enigszins dreigende houding aannemen Stoom uit je oren . Tijdens haar hengstigheid bleef dit hetzelfde en je merkte het alleen aan het piesen als ze op stal een ruin tegenkwam en het wrijven tegen de muur.

Maar de laatste week legt ze niet alleen de oren in de nek, maar gaat ze echt lopen huppelen en trappen/bokken in de buurt van andere paarden (tijdens het rijden dus !). Afgelopen zondag tijdens een buitenrit beet ze zelfs geregeld het paard (een ruin) voor haar in de kont , waarbij ze dan tegelijkertijd een bok gaf, maar niet normaal een bok maar met de achterbenen omwijd (gespreid).
Ook ging ze op diezelfde dag plotseling lief lopen snuffelen Lovers met een ruin waar ze normaal alleen maar heel zuur naar kijkt.

Kan dit komen door hengstigheid of door opspelende hormonen ?
Ze is van de winter al een tijd niet hengstig geweest.
En zo ja wat kun je hiertegen doen ?

pascalli1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:11

het komt inderdaad vaak van de hengstigheid en de winter is niet zo koud dus spelen de hormonen vaak erg op vraag je dierenarts om raad die kan je evt wat geven voor als het echt te erg word!!

byrklint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:57

Mijn ex leaspaard had hier ook veel last van. Zeker bij paarden die groter waren als haar.. dat kon ze niet hebben ofzo zo leek het wel.
Of ponies die geven snel langs je schieten.. somminge kon ze wel opvreten. Op stal is nu nog steeds zo dat is gewoon terratorium beschermen dat zal ook wel nooit weg gaan.
Terwijl ze tegen mensen nooit een vlieg zou doen komt niet eens in d'r op.

Met andere paarden loslopen gaat nu wel goed ik heb d'r steeds met verschillende soorten bij gezet eerst met oudere merrie's toen jonge ruinen en nu kan ze bijna wel met elk paard wel samen staan (ook grotere). De voorkeur blijft natuurlijk dat is met elk paard, ze trapt en bijt ne niet meer als ze oog in oog staat met een ander paard.
En toen dat beter ging met paarden lopen etc. doet ze dit ook niet veel meer met rijden ze voelt zich minder bedreigd/ of wat er dan in haar koppie rondspookten Knipoog

Zo heb ik het met deze merrie ervaren.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:26

je hebt een soor paarden'pil' helpt niet bij alle paarden... en voor de rest kan je er weinig aan doen!! wij hebben er 1 gehad die was echt waar, om de 2 weken hengstig, je kon dr op gegeven moment niet meer rijden, ze ging gewoon stil staan en van zich af piesen!! deze was overigens van een kennis van ons... ik denk dat er weinig aan te doen is !!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:51

byrklint schreef:
Mijn ex leaspaard had hier ook veel last van. Zeker bij paarden die groter waren als haar.. dat kon ze niet hebben ofzo zo leek het wel.
Of ponies die geven snel langs je schieten.. somminge kon ze wel opvreten. Op stal is nu nog steeds zo dat is gewoon terratorium beschermen dat zal ook wel nooit weg gaan.
Terwijl ze tegen mensen nooit een vlieg zou doen komt niet eens in d'r op.

Met andere paarden loslopen gaat nu wel goed ik heb d'r steeds met verschillende soorten bij gezet eerst met oudere merrie's toen jonge ruinen en nu kan ze bijna wel met elk paard wel samen staan (ook grotere). De voorkeur blijft natuurlijk dat is met elk paard, ze trapt en bijt ne niet meer als ze oog in oog staat met een ander paard.
En toen dat beter ging met paarden lopen etc. doet ze dit ook niet veel meer met rijden ze voelt zich minder bedreigd/ of wat er dan in haar koppie rondspookten Knipoog

Zo heb ik het met deze merrie ervaren.

Hai, mijn merrie doet ook tegen mensen vreselijk lief, ze doet echt geen vlieg kwaad. En met loslopen in de wei gaat het eveneens prima. Ze staat samen met nog twee ponymerries, een paardmerrie en een ponyruintje en dat gaat prima, helemaal geen last mee. Met het ruintje staat ze zelfs samen in een stal met stukje uitloop en ze eten zelfs samen van dezelfde hooibaal, zonder enig probleem.
Het is echt met het rijden, ik denk ook dat ze zich wat bedreigd ofzo voelt.

Maar dat gehuppel en geschop komt denk ik dan toch door de hormonen.
De andere twee ponymerries zijn ook hengstig (het ruintje bespringt ze Haha! ).
Misschien nog wat meer last van omdat het weer de eerste keer sinds een paar maanden is Verward .