Hoe zit dat nu met lesgeven en verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Hoe zit dat nu met lesgeven en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:44

Wie kan mij onderbouwd vertellen of je nu gediplomeerd moet zijn om les te geven verzekeringstechnisch. Eerder heb ik hier eens een topic over gelezen, alleen kan ik die niet meer terug vinden en bovendien stonden daar vooral antwoorden in die gebaseerd waren op verhalen van verhalen en niet op feiten.
Ik hoor zo vaak dat je niet zonder diploma mag lesgeven, want dan ben je niet gedekt voor de verzekering als er wat gebeurt. Maar het gebeurt wel heel vaak.
Wie weet waar ik dit zwart op wit kan vinden of waar kan ik hier meer info over vinden.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:15

Je moet beginnen bij het einde en dat is vaak uiteindelijk de rechtbank, meer concreet de rechter. Deze zal als het gaat om aansprakelijkheidsstelling een aantal factoren meenemen, zoals bijv. of je een diploma hebt, je onverantwoorde risico's hebt genomen, of dat je vooraf iets op papier had vastgelegd. Stel dat ik ongediplomeerd een kind van 14 in een eerste les meteen laat springen zonder cap, dan ben ik uiteraard onverantwoord bezig en kan eventuele schade op mij worden verhaald.
Het is een interessant topic. in mijn werk als managementtrainer hebben we ook soms outdoortrainingen, waarin de mannen en vrouwen allerlei gevaarlijke teambuildingsoefeningen moeten doen. Ook daar geldt; wie is er aansprakelijk als er echt iets misgaat?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:07

maar stel je zorgt voor alle veiligheids maatregelen die er zijn? alleen met cap rijden, tuig goed in orde, alleen in veilig omheinde bak op eigen erf etc? en dan toch valt per ongeluk de ruiter eraf, en breekt haar/zijn nek. ben je dan verzekerd? want technisch gezien valt het toch onder je WA verzekering omdat het OP je erf is gebeurd?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:19

lowara schreef:
maar stel je zorgt voor alle veiligheids maatregelen die er zijn? alleen met cap rijden, tuig goed in orde, alleen in veilig omheinde bak op eigen erf etc? en dan toch valt per ongeluk de ruiter eraf, en breekt haar/zijn nek. ben je dan verzekerd? want technisch gezien valt het toch onder je WA verzekering omdat het OP je erf is gebeurd?

Dat zijn allemaal aansprakelijkheids-verminderende omstandigheden die je daar aanhaalt. Of het op je erf of ergens anders is, heeft niets met WA te maken. Zaken worden vaak per geval bekeken. Stel een jongetje van 5 gooit een steen door de ruit, dit wordt gedekt, maar als ie 12 is niet meer. Verzekering zegt dan van; dit had hij kunnen weten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:22

Wat dacht je van déze oplossing:

Ik geef geen les meer.
Ik "adviseer" nu en vertel er nadrukkelijk bij dat het een vrijwillig advies is ............

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:41

MickysHootie schreef:
Wie kan mij onderbouwd vertellen of je nu gediplomeerd moet zijn om les te geven verzekeringstechnisch. Eerder heb ik hier eens een topic over gelezen, alleen kan ik die niet meer terug vinden en bovendien stonden daar vooral antwoorden in die gebaseerd waren op verhalen van verhalen en niet op feiten.
Ik hoor zo vaak dat je niet zonder diploma mag lesgeven, want dan ben je niet gedekt voor de verzekering als er wat gebeurt. Maar het gebeurt wel heel vaak.
Wie weet waar ik dit zwart op wit kan vinden of waar kan ik hier meer info over vinden.

Dat hangt van een heleboel factoren af. In welke hoedanigheid geef je les bijvoorbeeld? Geef je les in een manege, zelfstandig of in wat voor vorm dan ook? Wat voor verzekering is daarvoor afgesloten en hoe zien de voorwaarden eruit? Zijn er wellicht clausules hierover opgenomen?
Daarnaast speelt natuurlijk de aansprakelijkheid an sich. Het is zo op voorhand niet te zeggen wanneer je waarvoor aansprakelijk bent. Dat is zo ontzettend afhankelijk van de feitelijke situatie dat hiervoor geen eenduidig antwoord te geven is.
Het verstandigste dus: ga na bij jouw verzekeraar (of de verzekeraar van de manege waar je voor werkt) of jouw aansprakelijkheid gedekt is of niet. Is dat gedekt en je wordt aansprakelijk gehouden dan heb jij verder geen probleem en zal je verzekerings maatschappij dit voor je regelen.
En in dat laatste geval krijg ik de schade misschien wel op mijn bureau Haha! Cool .

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:50

Ik denk ook dat het aan de situatie ligt. Laat je mensen op jouw paard rijden, is het jouw verantwoording, dus ook als je lesgeeft. Maar ik geef mensen les op hun eigen paard en moeten dan ook cap op. Dan zijn hun gewoon voor zichzelf verzekerd. Zoals al eerder genoemd, je kan het dan ook gewoon adviseren noemen. Kijk en een volwassenen die er al verstand van heeft, weet heus wel of jij goed bezig bent en zal zelf ook geen risico's nemen. Ik weet dus niet in welk verband je het bedoeld, misschien een idee om te zelf onderling kort te sluiten met degene die je les wilt geven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:53

Phynix schreef:
Ik denk ook dat het aan de situatie ligt. Laat je mensen op jouw paard rijden, is het jouw verantwoording, dus ook als je lesgeeft. Maar ik geef mensen les op hun eigen paard en moeten dan ook cap op. Dan zijn hun gewoon voor zichzelf verzekerd. Zoals al eerder genoemd, je kan het dan ook gewoon adviseren noemen. Kijk en een volwassenen die er al verstand van heeft, weet heus wel of jij goed bezig bent en zal zelf ook geen risico's nemen. Ik weet dus niet in welk verband je het bedoeld, misschien een idee om te zelf onderling kort te sluiten met degene die je les wilt geven.

Voor de aansprakelijkheid zijn wettelijke regels en daar kan je niet zomaar onderuit komen door een andere afspraak te maken.
Overigens zal je als lesgever nou niet zo heel snel aansprakelijk zijn hoor.
Zijn de paarden waarmee jij overigens les geeft in jouw bezit, dan ben je wel aansprakelijk voor schade veroorzaakt door de eigen gedragingen van dat dier. Dat heeft dan verder niets meer te maken met het feit dat je lesgeeft, maar gewoon met het feit dat je bezitter bent.