waar kun je dit laten doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

waar kun je dit laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:26

ik wou graag vragen waar je een longonderzoek kunt laten doen met je paard??waar wordt dat allemaal gedaan?gr emaartje Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:33

gewoon op de praktijk van jouw veearts waarschijnlijk! op iedere goede kliniek kan dat wel gedaan worden (gewoon een scopie bedoel je neem ik aan?).
Bij mij was het rond de 50-60 euro, dus de kosten vallen wel mee Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:38

nee ik bedoel een longonderzoek geen bronchoscopie want dat klopt dat kun je bijna overal doen!! *LOL* maar bedoel echt een slangeteje waarmee ze de longen ingaan

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:40

Ireentjuh schreef:
gewoon op de praktijk van jouw veearts waarschijnlijk! op iedere goede kliniek kan dat wel gedaan worden (gewoon een scopie bedoel je neem ik aan?).
Bij mij was het rond de 50-60 euro, dus de kosten vallen wel mee Lachen

en inderdaad dan is het bij jouw praktijk eemn bronchoscopie niet duur bij mij kost het €100 Scheve mond dus da tis wel veel maar is wel duurder geworden was eerder ook €60 *LOL*

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:15

Inderdaad bij een kliniek... zou eigenlijk niet weten waar het anders kan Verward

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:07

een endoscopie is dat.. bij elke paarden kliniek.. ik weet niet waarje ergens woont.. maar door heel nederland zitten echte klinieken waar je heen zou kunnen ,,,

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 12:31

Cayusejuhh schreef:
een endoscopie is dat.. bij elke paarden kliniek.. ik weet niet waarje ergens woont.. maar door heel nederland zitten echte klinieken waar je heen zou kunnen ,,,

een endoscopie is hetzelfde als een bronchoscopie maar dit bedoel ik niet ik wil weten hoe een longonderzoek heet?? Verward

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:37

Emaartje schreef:
een endoscopie is hetzelfde als een bronchoscopie maar dit bedoel ik niet ik wil weten hoe een longonderzoek heet?? Verward

aha.. ok Haha!
waarom bel je niet een paardenkliniek op ( uithof in Utrecht) weet je meteen hoe en wat

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 12:44

oke ik kom er wel achter iniedergeval bedankt Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:50

De endoscopie van Imker vorig jaar is in St. Oedenrode uitgevoerd.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:25

Emaartje schreef:
nee ik bedoel een longonderzoek geen bronchoscopie want dat klopt dat kun je bijna overal doen!! *LOL* maar bedoel echt een slangeteje waarmee ze de longen ingaan

een bronchoscopie is met een slangetje+camera in de longen (of eigenlijk alleen in de bronchieen), ik weet niet wat je anders bedoelt?

Of bedoel je zo'n onderzoek dat ze een beetje slijm nemen om te kijken waar ze allergisch voor is?
anders zou ik inderdaad utrecht bellen, of je veearts die zal het ook wel weten.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:12

ja ik bedoel zo'n onderzoek waar ze slijm uit de longen halen!!en met zo'n slangetje in de longen gaan en daar een ballon in opblazen met longvloeistof en dan daaruit slijm op de kweek zetten hoe heet dat??onderzoek Verward

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:19

ooh ik weet wel wat je bedoelt ja! maar ik weet niet hoe dat heet... volgensmij heb ik het ooit eens gelezen van iemand op bokt die dat gedaan had..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:21

Een dierenarts opbellen, die weet dat vast wel. Maar waarom wil je dat laten doen als ik vragen mag? Had er zelfs nog niet eerder van gehoord?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:34

nou ik wil het mischien laten doen omdat mijn paard altijd last heeft van chronische bronchites en kunnen ze ook zien bijv dat er slijm in de longen zit en met een bronchoscopie die he bik al wel vaker gedaan kunnen ze wel in de voorste luchtwegen kijken en de bronchien maar niet zo diep vandaar..........

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:49

Longvloeistof-onderzoek dat is de niet Latijnse benaming, dat had ik toch al een paar keer gezegt ...dacht ik Schijnheilig ?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:31

cissie schreef:
Longvloeistof-onderzoek dat is de niet Latijnse benaming, dat had ik toch al een paar keer gezegt ...dacht ik Schijnheilig ?

wie zegt dat dan??

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:36

Emaartje schreef:
ik wou graag vragen waar je een longonderzoek kunt laten doen met je paard??waar wordt dat allemaal gedaan?gr emaartje Lachen

Gewoon intresse waarom wil je zo onderzoek laten doen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:37

Emaartje schreef:
wie zegt dat dan??

De Da natuurlijk Tong uitsteken , dacht je dat ik dat zelf verzonnen had Schijnheilig

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:44

dat heet wel degelijk een bronchoscopie! Dit hebben ze namelijk ook bij Ben gedaan 3 maanden terug. Dit hebben we laten doen in Bodegraven; de kosten weet ik niet precies, want die dekt de verzekering.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:53

benangelique schreef:
dat heet wel degelijk een bronchoscopie! Dit hebben ze namelijk ook bij Ben gedaan 3 maanden terug. Dit hebben we laten doen in Bodegraven; de kosten weet ik niet precies, want die dekt de verzekering.

Een bronchoscopie is iets anders dan wat ik bedoel, dit zijn 2 verschillende onderzoeksmethodes.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:56

ik weet echt zeker dat het zo heet; want het stond zo op de rekening omschreven. Bovendien zijn ze bij Ben ook in zijn longen geweest met het betreffende ballonnetje en hebben ze slijm en weefsel afgenomen voor onderzoek.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:08

Ik zal het kort proberen uit te leggen ik had een afspraak gemaakt voor een bronchoscopie, een onderzoek dmv een slangetje met een cameraatje waarmee in de luchtwegen en bronchienen wordt gekeken, zo kun je oa zien hoeveel slijmvorming er zit en of er onstekingen zijn.

Dat onderzoek ging niet door, want daar zou mijn paard niet zo heel veel hebben, hij kon op zn vingers na gaan wat hij daar binnen aan zou treffen vandaar dat we gelijk een stap verder zijn gegaan en een longvloeistof onderzoek hebben gedaan, er is een moeilijke latijnse naam maar die weet ik echt niet meer.
Bij dit onderzoek gaat er net zoals bij de scopie een slangetje naar binnen, zonder camera, maar met een ballonetje aan het uiteinde.
Dit ballonetje wordt opgepompt zodra hij zich in de longen bevind, er wordt vloeistof ingespoten een paard gaat daarvan hoestten waardoor slijm loskomt en met een spuit zuigt hij het slijm op en dit slijm wordt 1 week op kweek gezet, om daarna te horen wat precies te reden is waarom mijn paard hoest en ook kunnen ze nav dit onderzoek zien, in welke conditie de longen zijn en in hoevere er blijvende schade is. Waarvoor hij evt allergisch is of dat er andere redenen zijn waarom hij hoest.

Met een scopie kun je alleen KIJKEN thats it, ze kunnen wel een inschatting maken over de evt oorzaak, maar blijft min of meer gokken, door slijm af te nemen kunnen ze veel meer infomatie geven over de oorzaak en veel gerichter medcijnen voorschrijven of bepaalde leefomstandigheden aanpassen wat wellicht mede de allergie of onsteking veroorzaakt of verergert.

Het kan best zijn dat er bij jou paard ook slijm enz is afgenomen en dat de da dit allemaal obnder de noemer scopie heeft gegooit wbt het opmaken van de rekening dat weet ik niet, maar er is een groot verschil tussen die onderzoeken.
Ik heb ze allebei gezien en over allebei uitleg gehad van mijn DA, misschien dat ik het niet zo heel duidelijk uitleg dat kan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 07:52

nu is het duidelijk! dan heb k weer wat geleerd! Lachen
beide onderzoeken hebben ze bij Ben gedaan, maar dan inderdaad onder 1 noemer op de rekening gezet.
Nou ja; even on-topic; het kan dus in dierenkliniek Bodegraven... hihi