paard op proef, hoe werkt dit ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

paard op proef, hoe werkt dit ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 19:41

er zijn vast al meer topics over, maar ik kan zo gauw niets vinden...

Er is een meisje geinteresseerd in mijn merrie, en zeer waarschijnlijk wil ze haar een maand op proef. Hoe pak ik dit aan ?

Mijn idee :

- informeren bij de verzekering of Pyra ook verzekerd is tijdens verblijf in het buitenland ?
- de papieren van Pyra in ieder geval niet meegeven ( zou wel erg dom zijn.. Schijnheilig )
- een contract opstellen, maar wat zet ik daar allemaal in ?
- een kopie van het identiteisbewijs vragen van de "koper" ?
- en wat als er tijdens het verblijf iets met Pyra gebeurd ?
- aanbetaling / borg, hoeveel ?
Ze wil ook het zadel graag lenen, is dat verstandig?

Wie heeft er ervaring met een paard op proef uitlenen ?
Wie heeft er tips ???

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:00

tja, zelf zou ik er niet zo gauw aan beginnen hoor. Het geeft toch extra risico. Stel je voor dat je paard zich blesseert. Dan krijg jij hem terug en zit je met een probleem. Of als ze verkeerd gereden wordt en ze slechter is als ze naar jou komt? Als ik op proef zou doen, zou ik het alleen bij jou op stal doen. Dus het paard laten staan waar ze is; mensen dan laten komen rijden. Dan hou je toezicht en is het risico niet zo groot.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:08

ja, daar zit ook wat in. Maar ik kan me vanuit het oogpunt van de koper ook wel voorstellen dat je een paard een tijdje wil "proberen".
Het is toch wel iets van regelmatig voorkomt volgens mij.
Ik hoop daarom dat mensen die er wel ervaring mee hebben me kunnen aanraden wat te doen ?

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:55

Er is toch wel iemand die me kan helpen ????? please ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:00

Ik heb dit aanbod ook gehad. En heb resoluut geweigerd. Je weet nooit wat ze met je paard gaan doen. Wie erop gaat rijden, en wie het paard allemaal gaan uitproberen. Vaak moet in zo´n proefperiode alles naar boven worden gehaald. Het paard wordt vaak door verschillende ´kenners´onder handen genomen.
Ik heb te vaak gehoord dat paarden na een proefperiode heel anders terug werden gebracht... Mijn advies is dus niet doen!

Het is inderdaad wat anders, wanneer de potentiele eigenaar je paard een aantal keren per week bij jou op stal komt rijden en verzorgen. Dit is in mijn ogen alleen maar een pre. Zo kun je ook zien of ze goed bij elkaar passen.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:05

tja.... ik ben erg aan het twijfelen. En mijn geweten zegt dat het misschien beter is het niet te doen. Dan komt ze nog maar een aantal keren rijden, zodat ze haar wat beter kan leren kennen.

Ik heb al een mislukte verkoop achter de rug... heeft me een hoop ellende bezorgt ( zie profiel ). En ben nu kritischer over aan wie ik mijn meisje wil verkopen.

Het probleem is een beetje dat ze alleen in het weekend, overdag kan komen rijden, heb helaas geen binnenbak tot mijn beschikking.
Maar als ze daar dan geen genoegen mee neemt, dan houdt het op..

Moeilijk moelijk moeilijk....

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:08

Toen ik mijn vorige pony kocht hebben we haar 3 weken op proef gehad. We hadden met de verkopende partij afgesproken dat als de koop achteraf niet door zou gaan de verkoper dan €200,- zou mogen houden. Er bestaat voor de verkopende partij natuurlijk ook het risico dat het paard helemaal verpest terug komt als de koper het paard toch niet helemaal leuk vond.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:13

Ik zou er zeker niet aan beginnen. Teveel risico zeker naar het buitenland.
Geef ze gewoon een proefperiode bij jullie thuis, dat ze een x aantal keer kan komen rijden. Als ze echt serieus zijn gaan ze hiermee akkoord. Zo niet....pech!! Komt er wel weer een andere geïnterreseerde en weet je zeker dat je paard in één stuk blijft en bij jouw op het erf!!!
Laatst bijgewerkt door pegassa op 18-01-05 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:13

ik zou m'n paard nooit aan onbekenden mee geven op rpoef. je weet nooit wat er met haar word gedaan en je loopt toch wel risico. kan je niet afspreken dat ze meeredere keren kan komen rijden, poetsen of wat dan ook maar wel bij jou op stal??

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:15

Ik wil haar inderdaad voorstellen om nog een aantal keren te komen rijden en haar dan zelf te poetsen, op te zadelen etc. Ze kan dan ook wel inschatten of het wat wordt, of er een klik is.
Als ze hiermee niet akkoord gaat, dan heeft ze inderdaad pech, dan moet ze maar verder zoeken..

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:38

Coby schreef:
Ik heb dit aanbod ook gehad. En heb resoluut geweigerd. Je weet nooit wat ze met je paard gaan doen. Wie erop gaat rijden, en wie het paard allemaal gaan uitproberen. Vaak moet in zo´n proefperiode alles naar boven worden gehaald. Het paard wordt vaak door verschillende ´kenners´onder handen genomen.
Ik heb te vaak gehoord dat paarden na een proefperiode heel anders terug werden gebracht... Mijn advies is dus niet doen!

Het is inderdaad wat anders, wanneer de potentiele eigenaar je paard een aantal keren per week bij jou op stal komt rijden en verzorgen. Dit is in mijn ogen alleen maar een pre. Zo kun je ook zien of ze goed bij elkaar passen.

Helemaal mee eens! OK dan!

Ze rijden t paard in een korte tijd naar de knoppen, en jan en alleman komt kijken met kritiek, waarbij er altijd wel een kennis is, die een goedkoper/ beter paard te koop heeft/ weet te staan.

Ik geef een half jaar inruilgarantie, maar ben dan ook handelaar.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:55

ik zou het nooit doen om bovenstaande redenen.
mocht je besluiten om het toch te doen, laat ze je paard dan volledig betalen !!! Dan heb je daar in ieder geval geen gezeur over.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:03

Wat je ook kan doen: wel een proefperiode afspreken, maar het paard laten betalen voor je haar meegeeft, klein contractje opstellen dat ze binnen 14 dagen (in dezelfde staat en conditie als je haar mee hebt gegeven, desnoods klinisch laten keuren door de dierenarts, deze kan dan ook tekenen dat ze gezond is) teruggebracht mag worden, de koper krijgt dan zijn/haar geld terug. Dan hebben zij hun proefperiode, en jij de garantie dat je in ieder geval betaald bent. Ik zou een paard nooit meegeven op proef zonder dat er voor betaald is, je weet maar nooit!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:13

Ik heb besloten haar niet op proef mee te geven. Ze kan een "proefperiode" krijgen bij mij op stal. Dan kan ik inderdaad zelf een oogje in het zeil houden en zien of het klikt, dat is voor mij erg belangrijk.

Bedankt voor jullie reacties

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:14

Zelf heb ik dit nooit gedaan en ik zou het ook nooit doen. Ik vind het veel te veel risico inderdaad.
Ze mochten zo vaak ze wilden bij mij komen, paard laten keuren, mensen meenemen om ook te kijken. Dat vind ik geen probleem maar zolang het mijn paard is wil ik er ook zicht op houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:28

Ik heb het wel gedaan en gelukkig pakte dit goed uit. Paard zou 3 weken op proef blijven en werd na 2 weken al betaald omdat het goed was.
Ik had niets zwart op wit, gewoon mondeling was alles geregeld.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:13

Als ik een nieuw paard zou gaan kopen dan zou ik hem toch wel graag op proef willen doen. Maar dan moet het paard desnoods al betaald worden en ook een contractje opgesteld zou moeten worden zoals hier boven al iemand aangaf. Ik kan me wel voorstellen dat je niet direct een paard meegeeft, maar de koper kan vooraf een paar keer is komen rijden.

Persoonlijk zou ik geen paard kopen als ik geen proeftijd mag doen!! Zeker als het paard niet in de buurt staat. Meestal ken je de verkoper niet van te voren, en je moet dan als koper ook maar hopen dat het paard geen nare ervaringen heeft opgelopen... en dat merk je niet altijd na een paar keer rijden bij de verkoper.

Ik zou me trouwens gaan afvragen of de verkoper wel te vertrouwen is als ik geen proeftijd af kan spreken... je hoort zoveel nare ervaringen van verkopers die plotseling niet meer te traceren zijn als het paard plotseling iets blijkt te hebben. Al kan dat natuurlijk al redelijk uitgesloten worden met goede keuringen.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:03

Ik heb zojuist contact gehad met mijn jurist van Das Rechstbijstand. Zij heeft me ook ten strengste afgeraden Pyra op proef mee te geven.
Ik blijf namelijk als eigenaar van Pyra ten alle tijden aansprakelijk voor wat Pyra daar eventueel aanricht. Je hebt zelf geen toezicht en weet dus niet wat er in werkelijkheid gebeurd met je paard. Dit kan een hoop problemen geven... en die heb ik voorlopig wel genoeg gehad..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:05

ik vind een maand op proef wel erg lang... ik zou maximaal een week doen, dan kan ze ook alles wel even proberen (dressuur, een sprongetje, buitenritje e.d.) of je laat haar gewoon een paar keer bij jou komen om even te rijden, dan kun je zelf toezicht houden en evt wat tips geven. jij kent het paard natuurlijk het beste Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:19

ik heb mijn paard wel op proeftijd verkocht van een maand en die maand werd zelfs langer.
Ik ben blij dat ik het gedaan had, zo konden ze kijken wat ze van elkaar vonden en of er een klik was want een klik kun je niet na 1 proef ritje voelen.
Wij hadden een contractje op gesteld dat ik twee keer zou komen kijken om te controleren of alles goed ging en na agspraak.
Ik behield het recht om de proef periode ten alletijden stop te zetten en ik hem weer zou komen halen.
Veder hadden we er in gezet dat alle kosten en kosten die gemaakt werden voor haar reking waren.
En alles was voor haar risico dus ook als het paard schade aan zou richten.
Nou ik ben twee keer wezen kijken en ik zag hoe goed hij het had.. hij stond op een stal midden in het bos en was om geven door bomen en er waren een aantal lapen land waar de paarden overdag in konde lopen en somers zelfs dag en nacht.
Ik zag ook dat het heel goed klikte tussen die twee hij had een goed nieuw huisje.
Ik zou het zo weer doen.
Zei rijden nu samen lange afstands ritten en daar ben ik heel blij om.

Stel zei had hem meteen gekocht en er was geen klik zou ik hem weer terug moeten kopen.En die andere argumenten vind ook niet logies stel dat ze inderdaad het paard verkeerd rijd kun jij je paard niet terug halen want zei heeft hem gekocht en het paard zou het dus gewoon nog slechter hebben en mischien wel kapot worden gereden.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:32

Ik verkoop mij merrie zowieso niet na 1 keer proefrijden ! Ik geef haar de mogelijkheid om bij mij op stal een aantal keer te komen rijden, voor mijn part gedurende 1 a 2 maanden, maar dan heb ik er wel zicht op.
Ookal maak je een contract, juridisch blijft het altijd lastig als er wat gebeurd...

Ik heb besloten dat ik het risico niet wil lopen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:51

Ik vind dat je een goede keus hebt gemaakt en nu maar hopen dat het gaat klikken met de nieuwe eigenaresse!

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:57

als ik een paard koop dat wil ik heb zeker wel een maand op proef zoniet dan koop ik het paard echt niet!
strax mankeerd het paard vanalles

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:57

Ik vind een maand ook te lang, daarbij in het buitenland een risico.
Goed besluit dat je het niet doet.

Als je het wel had gedaan had ik van te voren het totale bedrag laten betalen en indien het paard niet terugkomt als afgeleverd geen geld terug ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:07

ja je moet doen waar jij je lekker bij voelt en iderdaad als ze de mogenlijkheid heeft om bij jou te komen is dat toch ook super!
en dat buiten land was mij even ontgaan als ze naar het buiten land zou moeten zou het ik het toch ook een groot risico vinden.