paard met (on?)natuurlijke angsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quissie

paard met (on?)natuurlijke angsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:20

Ik heb nu sinds een dik jaar een eigen paardje.
Het valt me op dat ze voor heel veel dingen heel bang is. Als ik haar longeer en op de rechterhand de zweep pak steigert ze. Ik denk dat dit angst is maar weet het niet zeker. Het kan ook puur verzet zijn. Op de linkerhand doet ze het niet. Als ze stilstaat en ik ga rustig met de zweep om haar heen om haar te laten voelen dat het geen pijn doet, is ze ook bang. Als ik erop zit en met zweep rij en die over haar heen laat gaan is ze weer niet bang en vindt ze het heel normaal. Wat denken jullie is deze angst echt of gespeeld?
Ook heeft ze een grote angst voor onze goed verlichte wasplaats, ze wil er niet in. En wat een fries niet wil doet ze niet Boos! ze wil nu alleen achterwaards de wasplaats in. Iemand een idee om haar voorwaards erin te krijgen zodat ze gewoon doet wat ik zeg? De wasplaats is breed genoeg, er kunnen zelfs twee paarden naast elkaar in staan.
En als laatste het grootste en engste van alles: De trailer
Als ze maar een trailer ziet draait ze al door. Laatst een buitenrit gemaakt en ze is niet bang voor vrachtwagen trekkers enz. maar als er een trailer langs rijdt draait ze helemaal door. Ze durft er niet langs ook al staat hij stil en dicht op het erf.
Moet je nagaan hoe het gaat als ze erin moet. Dat is me dus ook niet gelukt. Zo lang ik haar heb heeft ze geen angstige ervaring meegemaakt met trailers, maar ze wil er niet in. Ze blijft voor de laadklep koppig staat, ook als de trailer verlicht is. Zoals veel mensen aanraden hebben wij het ook met twee touwen om haar geprobeerd om haar in te sluiten maar dit lukt ook niet, ze staat als een huis.
Dit is het allergrootste probleem en ik hoop dat er wat aan te doen is. Heeft iemand nog een goede tip voor de angsten van mijn paardje? Alle tips zijn welkom!!!!

Alvast bedankt!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:22

ik las bij paardentips magazine een stuk over een boek met angsten, ik zal evn de site voor je zoeken.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:24

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:15

dank je OK dan!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:29

Angst is enkel moeilijk als er geen vertrouwen is. Met vertrouwen is bijna alles te overwinnen.

Verder weet je iets van hara verleden qua angst voor de zweep en angst voor kleine opgesloten ruimtes?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:38

jou paard is bang om ingesloten te worden. met de zweep en de longeerlijn, in de trailer en op de poetsplaats.
Als je erop zit met zweep heeft ze het gevoel dat ze wegkan, dus voelt ze zich niet ingesloten.

Dit is allemaal natuurlijk vluchtgedrag van een paard. De meesten hebben er alleen mee leren omgaan.

Je zou Yuma hier op bokt eens tips kunnen vragen, zij is daar heel handig in !

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 10:29

ok dank jullie wel! Ik denk dat er wel redelijk wat vertrouwen tussen ons is, maar het moet ook nog groeien, ze kent me net een jaartje. Misschien dat het dan ooit gaat lukken:)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:41

Ziet ze wel goed met allebei de ogen?

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:58

ik heb er nooit wat aan gemerkt maar ga het vanaaf wel direct ff controleren! had ik nooit aan gedacht...
En als ze zo bang is om opgesloten te worden, kan ik haar dan daar vanaf helpen? ik zal Yuma pben misschien dat ze nog een tip heeft... Lijkt me trouwens wel logisch wat je zegt! t heeft allemaal met opsluiten te maken Haha!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:10

natuurlijk eerst alles uitsluiten en dan nog niks gevonden:
neemt ze je in de maling? Weet ze hoe ze onder iets vandaan kan komen?
Dan moet jij consequenter worden en misschien ook anderen op haar laten rijden..?

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 13:31

dat is iid wat ik vaak in de les hoor.. een stuk consequenter worden. Ik ben er nu hard mee bezig en merk wel dat het werkt.. Kon haar net op de rechter hand longeren met zweep zonder gesteiger Verward Eens een keer goed brommen en haar duidelijk zeggen dat dat niet de bedoeling is zonder haar te slaan en zo nog banger te maken.
Heel soms rijden wel anderen op haar maar meestal kunnen ze er niet veel mee... Ze is erg moeilijk dus mag met een lang teugeltje rondjes huppelen. Alleen de oude eigenaresse kan er goed mee maar die heeft zelf ook nog haar handen vol met twee paarden...