Cap verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Cap verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:17

De een zegt dat een cap niet verplicht is als je 18 of ouder ben en de ander zegt vanwel.
wie weet hoe het nu zit?
ik draag hem nooit!!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:49

weet niemand er iets van??

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:52

nou, ze zeggen wel dat het verplicht is. op een manege is dat meestal ook zo. maar thuis moet je het zelf weten. ook al vind ik het verstandigst als je hem wel draagt!!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:58

cijsalover schreef:
nou, ze zeggen wel dat het verplicht is. op een manege is dat meestal ook zo. maar thuis moet je het zelf weten. ook al vind ik het verstandigst als je hem wel draagt!!

bij ons op de manege mog je het zelf weten boven de 18 jaar.

maar ik wil het graag weten voor buiten rijden of dat nou verplicht is.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:01

het is niet verplicht een cap te dragen, je kan er geen boete oid op krijgen... het is je eigen verantwoordelijkheid

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:05

Hanneke_S schreef:
het is niet verplicht een cap te dragen, je kan er geen boete oid op krijgen... het is je eigen verantwoordelijkheid

ow ok! dan ist goed, weet je ook of dat voor of na een bepaalde leeftijd geld?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:27

Hanneke_S schreef:

In België ook, het is zever dat je niet verkerd bent zonder cap.
Zelf aan de verzekeraar gevraagd.
Natuurlijk, verantwoordelijk rijden is nodig.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:44

het is niet verplicht een cap te dragen sterker nog het is jou eigen verantwoordelijkheid een cap te dragen.
op een manage is het verplicht te rijden met cap (als de manege dat tenminsten zo stelt) stellen ze het niet verplicht en er gebeurd iets tijdens de les of bij het vrij rijden en iemand loopt daar ernstige schade bij op ongeacht of het jou eigen paard is of een manege paard, stelt de verzekering de manege aansprakelijk.
rij je in je eigen bak of maak je een buiten rit en je draagt geen helm en er gebeurd een ongeval betaalt jou WA verzekering niets uit omdat je zelf geen voorzorg maatregelen heb getroffen om je te beschermen.
laat je iemand anders op je paard rijden en je verplicht hem of haar niet met een helm te rijden ben jij verantwoordelijk en betaalt je WA ook weer niets uit.
als je jonger bent als 18 jaar moet ! je met een helm rijden, ben je ouder dan ben je vrij om zonder terijden maar dan moet je wel rekening houden met het bovenstaande.
ik heb dit gisteren nog van mijn verzekering te horen gekregen, dus als ze liegen ? ik neem in iedergeval geen risico en iedereen die bij mij in de bak komt rijden moet een helm op of ze moeten een briefje ondertekenen dat ze zelf vrijwillig afzien van het gebruik van een helm.
de rechtspraak in Nederland is zo grillig dat je niet weet waar je precies aan toe bent, maar als het fout zit ben je al gauw een ton kwijt aan onkosten van ziekenhuis revelidatie en boetes

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:34

piggeljay schreef:
het is niet verplicht een cap te dragen sterker nog het is jou eigen verantwoordelijkheid een cap te dragen.
op een manage is het verplicht te rijden met cap (als de manege dat tenminsten zo stelt) stellen ze het niet verplicht en er gebeurd iets tijdens de les of bij het vrij rijden en iemand loopt daar ernstige schade bij op ongeacht of het jou eigen paard is of een manege paard, stelt de verzekering de manege aansprakelijk.
rij je in je eigen bak of maak je een buiten rit en je draagt geen helm en er gebeurd een ongeval betaalt jou WA verzekering niets uit omdat je zelf geen voorzorg maatregelen heb getroffen om je te beschermen.
laat je iemand anders op je paard rijden en je verplicht hem of haar niet met een helm te rijden ben jij verantwoordelijk en betaalt je WA ook weer niets uit.

Het is wel raar dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor het rijden met of zonder cap als de manege geen eisen stelt. Maar als de verzekering het zegt zal het wel. Ik vind altijd dat je het zelf moet weten maar dat het dan ook je eigen verantwoordelijkheid hebt.

jojootje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:01

HOI !!!

IK BEN 100 procent voor een CAP!!!!

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Maar als je geen cap wilt dragen moet je dat zelf weten, maar als er een keer wat gebeurd.....

Verward

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:04

jojootje2005 schreef:
HOI !!!

IK BEN 100 procent voor een CAP!!!!

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Maar als je geen cap wilt dragen moet je dat zelf weten, maar als er een keer wat gebeurd.....

Verward

helemaal mee eens!!! en waarom zou iemand geen cap dragen staat dat niet stoer genoeg ofzo??? of zie mij ben zo ervaren dat ik geen cap op hoef

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:08

ok, nee ik heb een andere reden dat ik heb niet draag.

ik ben een beetje bijgelovig, steeds als ik mn cap op hebt gebeurt er iets ergs! slaat ze op hol, de enigste keer dat ik eraf was gevallen was ook met mn cap.
bij mnn scooter ist mn geluk geweest dat ik mn helm niet op had, heeft mnn leven gered.
ik de auto heb ik mn gordel ook niet aan, ik weet bijgeloof, maqar steeds toeval!

Geekje_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:09

ik vind het vooral dom als je geen cap op doet...
en zeker bij een buitenrit...als je nou op asfalt rijd en je paard schrikt en vliegt er vandoor.... en je valt met je hoofd op et asfalt... dat gaat toch behoorlijk pijn doen...

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:11

Geekje_lover schreef:
ik vind het vooral dom als je geen cap op doet...
en zeker bij een buitenrit...als je nou op asfalt rijd en je paard schrikt en vliegt er vandoor.... en je valt met je hoofd op et asfalt... dat gaat toch behoorlijk pijn doen...

ik rij al zolang ze ingereden is, buiten, langs de snelweg, over asfalt en steeds met mn cap gebeurt er wat, maar het was alleen de vraag of het verplicht was.

het gaat er niet om of iemand het doet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:11

Er zijn al minstens een paarhonderd topics over maar vooruit.
Een cap is NIET wettelijk verplicht. Je kunt geen boete krijgen voor het niet dragen.
Op wedstrijden (dressuur alleen bij lagere niveau's) en op vele maneges is het WEL verplicht, je kunt uitgesloten worden van deelname of verboden worden te rijden op iemands terrein etc.

Ziektekosten worden altijd vergoed, ongeacht de oorzaak. Cap dragen of niet maakt daar dus niet voor uit.
Als een ander op jouw paard rijdt, ben jij in de meeste gevallen aansprakelijk voor de schade, en dit komt uit de WA-verzekeringen, die kunnen WEL aanvullende eisen stellen.
Bij bedrijven (maneges etc) zijn de voorwaarden nog anders.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:14

nouja we proberen natuurlijk mensen ervan teovertuigen dat is beter een cap kunnen dragen!!! ik weet dat ze er voor af nog niet goed over denken, maar als er iets gebeurt en als je het dan nog kan navertellen dan zeg je had ik mijn cap maar op gehad!!!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:19

Een paar jaar geleden waren de verzekeringen wat gemakkelijker dan tegenwoordig. Bij je thuis moet je het zelf weten maar als je in clubverband ergens rijdt of op een maneg rijdt is de eigenaar/instructeeur vaak verantwordelijk en di zullen dus de cap verplicht stellen.
Ook als je buiten rijdt zonder cap en er gebeurt iets met je dan kan de verzekering weigeren uit te betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:28

Cap is goed, maar dat is geen reden om verkeerde info te verspreiden. (Waarbij ik eigenlijk niet snap dat men zich druk maakt om de verzekering, maar hersenletsel blijkbaar niet belangrijk vindt?)

Magriet: in principe is de eigenaar verantwoordelijk. De instructeur niet. Alleen is dat op maneges vaak dezelfde.

Ziektenkosten worden ALTIJD vergoed door je ziektenkostenverzekering. Minus je eigen risico dan. (Tenminste, nu nog wel. Je weet nooit hoe lang dat duurt...)

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:29

esperance schreef:
nouja we proberen natuurlijk mensen ervan teovertuigen dat is beter een cap kunnen dragen!!! ik weet dat ze er voor af nog niet goed over denken, maar als er iets gebeurt en als je het dan nog kan navertellen dan zeg je had ik mijn cap maar op gehad!!!

ja dat weet ik allemaal wel, maar hoe ik al bij, ik ben bijgelovig.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:30

maar bedankt voor de informatie!