Galopconditie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Serval

Galopconditie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:06

Hoe kan ik op een goede en snelle manier Serval's (galop)conditie verbeteren ? Alle gangen gaan nu goed tot zeer goed enkel met de galop hebben we nog de nodige problemen. Om een idee te geven ze kan hooguit 3 keer de bak rond (30 x 65 m) en dan is het al inkakken geblazen. In draf heeft ze een geweldige conditie die houd ze echt lang vol maar die galop he......Nee alle knoppen zitten erop en ik druk ze ook op de goede manier echter na die rondjes galop is ze echt buitenadem en is het met het voorwaarts gaan gedaan. Wie heeft er goede en bruikbare tips om de (galop)conditie van mijn meissie te verbeteren ????
Alvast bedankt !!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:14

Je moet in ieder geval elke keer tot het uiterste gaan (niet dat ze neer valt natuurlijk, maar ze moet echt me zijn) want dan gaat het lichaam zich herstellen en doet er altijd een stukje bij, zo verhoog je de conditie. Zo zou ze elke keer meer kunnen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:14

er bestaat niet zoiets als draf en galopconditie. Werken aan reactie op je been, en stoppen voordat ze de kans krijgt om te gaan lummelen in de galop.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:16

Ik ben zelf ook bezig om de galopconditie van mijn pony de verbeteren. Mijn instructrice zegt dat het helpt om hem veel te longeren en dan ook veel te laten galoperen.
Maar is het alleen zo dat hij het in de bak moeilijk vind of is hij buiten ook snel moe? (Bij die van mij is het namelijk zo dat hij alleen in de bak snel moe is)
En 3 rondjes is nog nie eens zo slecht hoor, kan natuurlijk beter maar kan ook slechter Lachen
dus blijven oefenen OK dan! en gewoon hard trainen

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:19

Lielle schreef:
er bestaat niet zoiets als draf en galopconditie. Werken aan reactie op je been, en stoppen voordat ze de kans krijgt om te gaan lummelen in de galop.

Met lummelen bedoel je trager worden neem ik aan of tegen het been ? Dit doet ze niet ze geeft zichzelf over en ik neem haar steeds terug voor zij de kans krijgt het te doen. Echter na een paar rondjes is ze echt op en dat is enkel met de galop zo in draf heeft ze echt geen moeite om lang door te lopen. Thanks in iedergeval.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:20

Ik hou longeren nooit zo lang vol om mijn paard conditie te laten krijgen. Dan moet je toch minstens 1 tot 1,5 uur gaan longeren, dan ga ik er liever op zitten. Nou heb ik het geluk dat m'n paard gewoon van zichzelf een goede conditie heeft, als ik springles heb rij ik een uur met tussendoor 5 minuutjes stap en verder alleen maar galoperen en een beetje draven.
Je moet haar gewoon veel laten bewegen, dan gaat het vanzelf beter en in het bos is dat natuurlijk leuker.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:21

_isaatje_ schreef:
Ik ben zelf ook bezig om de galopconditie van mijn pony de verbeteren. Mijn instructrice zegt dat het helpt om hem veel te longeren en dan ook veel te laten galoperen.
Maar is het alleen zo dat hij het in de bak moeilijk vind of is hij buiten ook snel moe? (Bij die van mij is het namelijk zo dat hij alleen in de bak snel moe is)
En 3 rondjes is nog nie eens zo slecht hoor, kan natuurlijk beter maar kan ook slechter Lachen
dus blijven oefenen OK dan! en gewoon hard trainen

Buiten is ze een diesel. Blijven gaan tot ze bijna neervalt maar dan is het enkel recht toe rechtaan en das in de bak wel ff anders. Hard trainen doen we zeker......hahaha. Thanks.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:21

Serval schreef:
Met lummelen bedoel je trager worden neem ik aan of tegen het been ? Dit doet ze niet ze geeft zichzelf over en ik neem haar steeds terug voor zij de kans krijgt het te doen. Echter na een paar rondjes is ze echt op en dat is enkel met de galop zo in draf heeft ze echt geen moeite om lang door te lopen. Thanks in iedergeval.

veel korte stukken galop rijden dus, met veel overgangen. verder ben je zo te lezen wel goed bezig.

Maar als ze buiten gewoon kan galopperen, zou ik daar gebruik van maken en veel trainen in het bos. Het klinkt toch alsof ze er handig gebruik van maakt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:23

Er is toch ook iets van interval-training. Misschien kan je daar met de zoekfunctie of google iets over vinden.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:27

Anouar15 schreef:
Ik hou longeren nooit zo lang vol om mijn paard conditie te laten krijgen. Dan moet je toch minstens 1 tot 1,5 uur gaan longeren, dan ga ik er liever op zitten. Nou heb ik het geluk dat m'n paard gewoon van zichzelf een goede conditie heeft, als ik springles heb rij ik een uur met tussendoor 5 minuutjes stap en verder alleen maar galoperen en een beetje draven.
Je moet haar gewoon veel laten bewegen, dan gaat het vanzelf beter en in het bos is dat natuurlijk leuker.

Wou dat zij van nature zo'n conditie had......zucht. Aan beweging ontbreekt het haar niet daar zorg ik wel voor echter zie in niet echt vooruitgang (of ik ben te veeleisend ?).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:30

wat voor werk doet ze dan in een week?

Als voorbeeld onze KWPN-ers die springen, dressuren en crossen:
1 dag molen + wei
1 dag 1 uur intensief springles
1 dag longeren 3 kwartier
3 dagen 3 kwartier tot een uur dressuurtraining
1 dag wedstrijd, buitenrit, wei oid

en die staan fluitend aan de finish na de cross (2,5 km hoog tempo galop met zo'n 25 sprongen)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:31

Serval schreef:
Wou dat zij van nature zo'n conditie had......zucht. Aan beweging ontbreekt het haar niet daar zorg ik wel voor echter zie in niet echt vooruitgang (of ik ben te veeleisend ?).

Tja, ik weet ook niet waar hij die conditie vandaan haalt (hij is een arabier, dus dat scheelt misschien weer). Zomers staat hij meestal zo'n 6 weken een beetje in het land te lummelen en dan rij ik 1 keer in de week serieus met hem. En als ik er na de zomer dan weer op zit maak ik zo een buiterit van 3 uur, zonder dat moe is Verward

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:31

Met de interval methode zijn we nu bezig. Veel overgangen en tijd in de gaten houden das echter best lastig als je met dressuur oefeningen bezig bent. Tis een goede tip hoor ! Dank je

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:32

Serval schreef:
Met de interval methode zijn we nu bezig. Veel overgangen en tijd in de gaten houden das echter best lastig als je met dressuur oefeningen bezig bent. Tis een goede tip hoor ! Dank je

veel overgangen is juist een onderdeel van dressuur

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:32

Anouar15 schreef:
Tja, ik weet ook niet waar hij die conditie vandaan haalt (hij is een arabier, dus dat scheelt misschien weer). Zomers staat hij meestal zo'n 6 weken een beetje in het land te lummelen en dan rij ik 1 keer in de week serieus met hem. En als ik er na de zomer dan weer op zit maak ik zo een buiterit van 3 uur, zonder dat moe is Verward

OK dan! Top zeg ! Ach zo heeft ieder paard wel wat. De mijne puft denk ik harder dan de jouwe Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:33

Anouar15 schreef:

dat klopt ook wel *LOL* Bij paarden blijft de conditie vrij lang bewaard, pas na een week of zes gaat dit verminderen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:35

Ik had dat ook met mijn vorige verzorgpony. Stap en draf was niets aan de hand. Maar in de galop ging ze na 2 à 3 rondjes echt zweten, echt heel apart... terwijl ik daarna bijvoorbeeld wel weer lang kon draven. En het ging ook steeds langzamer...
Ik heb toen geprobeerd in plaats van lang te galoperen gewoon een aantal keer te galoperen... zodat ze dan in de tussentijd ook weer "kracht krijgt" om het weer aan te kunnen...
Misschien is dat ook de interval training die Anouar15 bedoeld. Verward

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:36

Lielle schreef:
veel overgangen is juist een onderdeel van dressuur

Hahahaha.......je hebt helemaal gelijk Haha! . Ik doelde meer met deze overgangen die ik net aangaf op tijdbasis gereden. (b.v. 5 min. stap, 5 min. draf, 3 min. galop, enz enz) en die ook consequent doorrijden en zelf het tempo terugnemen voor zij de kans krijgt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:37

Interval-training op een lang (bos)pad.
1 minuut galoperen, 2 minuten draven, 1 minuut galoperen, 1½ minuut draven etc.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:50

Dan moet je wel bos hebben en dat is hier niet of nauwelijks. Nou das niet helemaal waar maar dan heb je wel een trailer nodig en die heb ik (nog) niet. Op het moment moet ik echt roeien met de riemen die ik heb en das niet altijd het makkelijkst.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:53

Je kan ook interval-training in de bak doen denk ik. Zoek even op google, daar is vast veel te vinden.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:59

Lielle schreef:
wat voor werk doet ze dan in een week?

Als voorbeeld onze KWPN-ers die springen, dressuren en crossen:
1 dag molen + wei
1 dag 1 uur intensief springles
1 dag longeren 3 kwartier
3 dagen 3 kwartier tot een uur dressuurtraining
1 dag wedstrijd, buitenrit, wei oid

en die staan fluitend aan de finish na de cross (2,5 km hoog tempo galop met zo'n 25 sprongen)

Ik rijd haar 5 dagen per week zo'n 1,5 uur per dag (das dan of in de bak of naar buiten voor zover dat hier mogelijk is). 1 keer per week longeren en 1 keer per week heeft ze een rust dag dat houd in dat ze dan of los in de paddock staat of mee gaat naast de fiets of mee als we met de honden gaan wandelen. Op zich heeft ze geen gebrek aan beweging. Misschien vergelijk ik haar ook wel teveel met de kwpn'ers die ik steeds tegenkom in de rijhal.....ik weet het niet. Scheve mond

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:01

als jij 5 dagen in de week 1,5 uur traint zou ze een dijk van een conditie moeten hebben. Waaraan merk je dan dat ze de galop moeilijk vindt?

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:07

Ja, precies dat zou je toch denken. Ik merk het vooral aan haar ademhaling, veel zweten, sloom lopen in de rust, puffen en soms struikelen (dit is enkel als ik "teveel" gegallopeerd heb). Iets trager reageren als ze weer opgepakt word om verder te werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:08

en als je buiten zo lang en intensief galoppeert doe ze dat niet?