echter na die rondjes galop is ze echt buitenadem en is het met het voorwaarts gaan gedaan. Wie heeft er goede en bruikbare tips om de (galop)conditie van mijn meissie te verbeteren ???? Alvast bedankt !!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
echter na die rondjes galop is ze echt buitenadem en is het met het voorwaarts gaan gedaan. Wie heeft er goede en bruikbare tips om de (galop)conditie van mijn meissie te verbeteren ????
Lielle schreef:er bestaat niet zoiets als draf en galopconditie. Werken aan reactie op je been, en stoppen voordat ze de kans krijgt om te gaan lummelen in de galop.
_isaatje_ schreef:Ik ben zelf ook bezig om de galopconditie van mijn pony de verbeteren. Mijn instructrice zegt dat het helpt om hem veel te longeren en dan ook veel te laten galoperen.
Maar is het alleen zo dat hij het in de bak moeilijk vind of is hij buiten ook snel moe? (Bij die van mij is het namelijk zo dat hij alleen in de bak snel moe is)
En 3 rondjes is nog nie eens zo slecht hoor, kan natuurlijk beter maar kan ook slechter![]()
dus blijven oefenenen gewoon hard trainen
Serval schreef:Met lummelen bedoel je trager worden neem ik aan of tegen het been ? Dit doet ze niet ze geeft zichzelf over en ik neem haar steeds terug voor zij de kans krijgt het te doen. Echter na een paar rondjes is ze echt op en dat is enkel met de galop zo in draf heeft ze echt geen moeite om lang door te lopen. Thanks in iedergeval.
Anouar15 schreef:Ik hou longeren nooit zo lang vol om mijn paard conditie te laten krijgen. Dan moet je toch minstens 1 tot 1,5 uur gaan longeren, dan ga ik er liever op zitten. Nou heb ik het geluk dat m'n paard gewoon van zichzelf een goede conditie heeft, als ik springles heb rij ik een uur met tussendoor 5 minuutjes stap en verder alleen maar galoperen en een beetje draven.
Je moet haar gewoon veel laten bewegen, dan gaat het vanzelf beter en in het bos is dat natuurlijk leuker.
Serval schreef:Wou dat zij van nature zo'n conditie had......zucht. Aan beweging ontbreekt het haar niet daar zorg ik wel voor echter zie in niet echt vooruitgang (of ik ben te veeleisend ?).
Anouar15 schreef:Tja, ik weet ook niet waar hij die conditie vandaan haalt (hij is een arabier, dus dat scheelt misschien weer). Zomers staat hij meestal zo'n 6 weken een beetje in het land te lummelen en dan rij ik 1 keer in de week serieus met hem. En als ik er na de zomer dan weer op zit maak ik zo een buiterit van 3 uur, zonder dat moe is
Anouar15 schreef:Tja, ik weet ook niet waar hij die conditie vandaan haalt (hij is een arabier, dus dat scheelt misschien weer). Zomers staat hij meestal zo'n 6 weken een beetje in het land te lummelen en dan rij ik 1 keer in de week serieus met hem. En als ik er na de zomer dan weer op zit maak ik zo een buiterit van 3 uur, zonder dat moe is
Bij paarden blijft de conditie vrij lang bewaard, pas na een week of zes gaat dit verminderen.
Lielle schreef:veel overgangen is juist een onderdeel van dressuur
. Ik doelde meer met deze overgangen die ik net aangaf op tijdbasis gereden. (b.v. 5 min. stap, 5 min. draf, 3 min. galop, enz enz) en die ook consequent doorrijden en zelf het tempo terugnemen voor zij de kans krijgt. Lielle schreef:wat voor werk doet ze dan in een week?
Als voorbeeld onze KWPN-ers die springen, dressuren en crossen:
1 dag molen + wei
1 dag 1 uur intensief springles
1 dag longeren 3 kwartier
3 dagen 3 kwartier tot een uur dressuurtraining
1 dag wedstrijd, buitenrit, wei oid
en die staan fluitend aan de finish na de cross (2,5 km hoog tempo galop met zo'n 25 sprongen)