Rijden in een natte modderbak, slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinke

Rijden in een natte modderbak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:20

Op stal is alleen een buitenbak, die maar zelden getrokken wordt.
Kortom, met dit weer is ie ontzettend nat, allemaal plassen/plasjes en modderig. Maar het is nu wel droog weer, en ik wil wel graag even rijden.
Is het slecht voor de benen van een pony om in zo'n natte bak te rijden? Ivm dat de modder zuigt ofzo?

Buitenrijden is ook geen optie, hij heeft geen ijzers en zijn hoeven zijn vrij ver afgesleten, en ik kan niet overal in de berm rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:28

Je merkt snel genoeg of het niet lukt. Is je paard teveel bezig om zich een weg door de bagger heen te banen kan je beter stoppen, maar blijkt hij er geen last van te hebben kan je best een keer rijden.
Om dit altijd en elke dag te doen is het niet echt bevordelijk voor de benen, maar een keertje maakt niet uit. Het is een kwestie van aanvoelen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:53

kijk of je paard er moeite mee heeft of dat ie echt loopt te glibberen en glijden. Beetje plassen is niet erg hoor maar echt een mega modderpoel lijkt me niet zo prettig om in te rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:05

ligt aan de structuur van de modder. Is het een glibberige glijzooi of is het nat maar wel stevig. Dit ligt aan de samenstelling van de bodem. Let idd goed op de je paard, hoe voelt hij.

eVeLyNtJuHhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:24

Wij hebben ook alleen een buitenbak. gelukkig hebben wij wel van die zooi waardoor het water wegtrekt. maar eerst hadden we dat niet en was het ook een giga modderpoel. enjah ag ik heb er ook vaak genoeg in gereden en andere mensen van stal ook, geen enkel probleem mee gehad. Het kan best, als je maar niet te wild gaat rijden (keihard galoperen enzo) en je moet ook opassen voor mok. natuurlijk komt dat niet zo snel maar wel een beetje opassen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:26

Het is totaal niet slecht om in de blubber te rijden!!
De paarden worden er sterk van. De blubber trekt de voetjes van de paarden de grond in, waardoor ze meer kracht moet zetten om ze er weer uit te halen..Daar worden ze sterk van

*Voelt zich eigenwijs*

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:31

lijkt me niet al te best voor de pezen..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:41

Niks aan de hand. Zo rijd ik al jaren, en we hebben zeer weinig blessures. De bij ons gefokte en in een modderbak gereden paarden die we verkocht hebben waren allemaal super op de foto (ondanks standfouten zoals toontredendheid). We hebben ook nog nooit peesblessures gehad (en we wonen en rijden er al meer dan 25 jaar) *afkloppen*. Ik moet er wel bij zeggen dat onze bak weliswaar ontzettend nat wordt, maar niet glad is, en ook niet zwaar is. Het is donker (vruchtbaar...) zand.
Als je glibbert is het vooral gevaarlijk omdat je paard dan kan uitglijden. Als de bodem zwaar is dan moet je paard harder werken en is er wel een grotere peesbelasting. Maar deze eigenschappen zal de bak dan ook hebben bij droog weer.

Maar laat je niet aanpraten dat paarden schoothondjes zijn en niet door de modder kunnen lopen. Modder is zelfs goed voor de benen (ze verkopen het niet voor niets ook in potjes, maar dan met een moeilijke naam en overbodige toevoegingen), dus afspuiten na het werk is niet nodig! Het koelt de benen op natuurlijke wijze na arbeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:45

Het rijdt niet echt super soms glippen ze nog weleens weg maar met Luck gaan we ook altijd door de plassen hoor! Eigenlijk meer omdat ik niet zo`n pony wil die alle plassen in het bos ontwijkt. Nu vindt hij het volgens mij wel leuk om extra te stampen door een plas..

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:25

Het kan wel, maar ik zou uitkijken of de bodem niet te zwaar wordt om te rijden. Als je echt een stuk wegzakt zou ik niet te lang rijden.. Je hebt dan toch eerder kans op peesblessures e.d.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:31

Alz ze echt diep in de Blubber zakken kán het slecht zijn vor de Pezen maar dat hangr ook een beetje van de gevoeligheid van je paard af.. De een rijd 10 jaar door de bagger zonder blesssurens en de ander heeft na 2 keer wel een peeesverrekking te pakken.
Als je het doet zou ik het gewoon iet al te gek maken met rijden en rustig aan doen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:22

ik rijd nu 4 jaar op een merrie in een vrij slechte bak. In de winter zomaar nat (maar niet glad of zwaar dan) en in de zomer is ie aardig zwaar.
Helaas heb ik het niet voor het kiezen wat betreft de bak, maar kan melden dat ze in die 4 jaar nog nooit kreupel is geweest Er staan hiernaast nog stuk of 10 paarden op stal. Van enter tot 21 jarige merrie die ook alle dagen in de bak loslopen. Ook van die paarden is nog nooit 1 kreupel geweest. Misschien omdat ze het mulle zand van enter af aan gewend zijn?

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:35

mijn paardje vindt het juist leuk om in de modder te crossen!! Ik rij geen dressuur, maar als ik niet naar buiten kan ivm tijd ofzo ga ik weleens in de bak !! Nu is de bak lekker soppig maar mn paard geeft er niks om duzzz!!1
maar het moet natuurlijk niet te zijn, maar dat lijkt me logisch!!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:40

Ik bedoel ook niet dat ze het ervan krijgen. Maar paarden die niet al te sterkte pezen hebben zoveel in een ERG zware bak te laten lopen, dan heb je kans op een peesblessure. Die je overigens ook kan krjigen als je keurig alleen rustig in een hele nette bak rijd, maar ook niet kunt krijgen als je de raarste dingen doet.
Ik probeer alleen aan te geven het dan rustig op te bouwen en niet meteen 2 uur heel actief in een modderbak te gaan dressuren Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:32

De laaste opmerking vind ik wel zinnig. Als je paard gewend is om eens in een zwaardere bodem te lopen kan een modder bak ook geen kwaad. Als je paard altijd alleen maar op een perfecte bodem rijdt zijn zijn spieren en pezen er niet op voorbereidt en vraag je om problemen. Rij gewoon in de bak maar hou rekening met het ´kunnen´ van je paard.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:46

Mijn paard heeft een peesblessure gehad en de DA heeft mij ooit verboden om door het mulle zand of de blubber te rijden. Echt goed voor de pezen lijkt het me dus niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:15

pol013 schreef:
De laaste opmerking vind ik wel zinnig. Als je paard gewend is om eens in een zwaardere bodem te lopen kan een modder bak ook geen kwaad. Als je paard altijd alleen maar op een perfecte bodem rijdt zijn zijn spieren en pezen er niet op voorbereidt en vraag je om problemen. Rij gewoon in de bak maar hou rekening met het ´kunnen´ van je paard.

Ben ik het ook ee eens, het verschilt ook van paard tot paard

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:25

De bak zal wel wat zwaarder zijn dus ik zou wat rustiger aan doen. Want in een te zware bak trainen is niet zo goed voor de benen van het paard.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:25

Ik denk dat een aantal mensen er nu aan voorbij gaan dat een bak niet zwaarder wordt door regen. Een bak is óf gewoon zwaar, dat is hij dat bij regen en droogte, of hij is niet zwaar, en dan komen er bij regenval grote plassen op te staan (vaak omdat de ondergrond slecht water doorlaat, en dati s dan tegelijk de reden waarom de bak niet zwaar is: de onderlaag is hard), maar wordt de bak niks zwaarder.

Een zware bak kan een extra belasting zijn voor paarden die daar niet aangewend zijn. Een natte (hardere) bak is in principe geen extra belasting. Het geeft geen grotere kans op peesblessures of iets van dien aard. Wel tillen paarden vaak hun benen hoger op in een natte bak. Dit effect wordt na het losrijden vaak al minder. Dit is misschien iets om rekening mee te houden met de bepaling van de lengte van je training.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:28

Venetia schreef:
Ik denk dat een aantal mensen er nu aan voorbij gaan dat een bak niet zwaarder wordt door regen. Een bak is óf gewoon zwaar, dat is hij dat bij regen en droogte, of hij is niet zwaar, en dan komen er bij regenval grote plassen op te staan (vaak omdat de ondergrond slecht water doorlaat, en dati s dan tegelijk de reden waarom de bak niet zwaar is: de onderlaag is hard), maar wordt de bak niks zwaarder.

Onze bak wordt door zware regenval wél zwaar terwijl hij dat anders niet is. Het water komt niet goed weg, er ontstaat diepe modder en die is wel degelijk zwaar. Wanneer het vochtig is of nat door minder harde regenval is hij super.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:19

Okkie1 schreef:
Onze bak wordt door zware regenval wél zwaar terwijl hij dat anders niet is. Het water komt niet goed weg, er ontstaat diepe modder en die is wel degelijk zwaar. Wanneer het vochtig is of nat door minder harde regenval is hij super.

ben ik het helemaal mee eens

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:52

Modder is zwaar om in te werken. Het veert ook minder.
De beste oplossing bij slecht weer en buitenbak is kalkoenen er in, en rijden op het weiland, natuurlijk moet je daar ook heel natte plekken mijden.
Gras is de meest natuurlijkste en beste ondergrond voor een paard, het veert geweldig. En voor een paard dat intensief traind is het noodzakelijk dat er vering is.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:08

ONze bak is in de zomer echt mul en zwaar. Hoe natter de bak, hoe steviger. Eigenlijk ideaal, behalve de plassen Lips are sealed

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:55

Okkie1 schreef:

Ik denk dat het heel erg aan de ondergrond ligt waar je bak op ligt. Kijk of je nou op bijvoorbeeld een klei of veengrond rijdt, dat is nog een groot verschil. Een kleigrond is hard en daar zal je bak waarschijnlijk ook hard op blijven. Veengrond is zacht dus zal bij hevige regenval zwaarder worden.