Wat voor paard zouden jullie aanraden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Wat voor paard zouden jullie aanraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:06

Voor als eerste paard.. ?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:06

Ik denk dat we wel eerst wat meer over je moeten weten... Leeftijd, rijervaring, voorkeur, enzovoorts...

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:15

Ik ben 15, bijna 16, ik rijd nu 6.5 jaar paard.. een voorkeur voor een paard/pony heb ik niet echt.. Hij moet alleen wel betrouwbaar zijn en ik moet er echt een goede band mee kunnen opbouwen.. Omdat ik bangig ben moet hij niet echt schrikkerig zijn

Kus

Jigger_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:18

een wat rustiger ervarener paard Lachen Niet al te jong...*ook niet stokoud natuurlijk Tong uitsteken*

Eentje die al een wat hoger niveau heeft gelopen Knipoog dan kun je er ook nog veel van leren Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:30

Neem inderdaad een wat ouder paard, denk aan 10 jaar. Deze kunnen nog een lange tijd mee en zijn vaak rotsvast.
Een ras is lastig aanraden aangezien je in ieder ras uitzonderingen hebt. Ga gewoon eens rondneuzen, vraag bij elk leuk paard of je mag proefrijden. Daar heb je zelf meer aan dan dat je alleen de eigenaar erop ziet rijden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:38

Heb je in die 6,5 jaar nog nooit een paard gehad van: Ja, zo 1 wil ik ook!! ?
Kijk eens op marktplaats, ga wat fotos kijken. Ik zou idd een wat ouder paardje nemen. En een iets hoger niveau is wel handig, dan kan je er nog wat van leren.
Wil je er ook nog wedstrijden mee rijden?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:39

Is het niet handig als je eerst ff verteld hoeveel ervaring je hebt? en net als al eerder genoemd in alle rassen zitten uitzonderingen. Je moet zelf eerst weten wat je voor paard je zelf leuk zou vinden.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:44

Zoals de andere al zeggen. Neem een wat ouder paard. Denk dan aan de leeftijd 9/10 jaar. Ze zijn dan niet oud maar hebben wel veel meer ervaring. Ook is het misschien handig om een paard te nemen die al veel ervaring heeft is de sport. Het is dan een leuk leerpaard.
Het is alleen heel moeilijk te zeggen welk ras je kan nemen. Je hebt hele brave fjorden maar er zitten ook hele drukke bij. Dat geld voor ieder ras. Je moet gewoon veel paarden gaan kijken en rijden en dan weet je zelf wel of het paard wat je dan rijdt het is of niet.
Succes met zoeken.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:44

Wat bedoel je precies met hoeveel ervaring je hebt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:57

Heb je ervaring met manegepaarden of heb je op handelsstallen gereden. Daar zit namelijk een groot verschil tussen! Op manege's leer je helaas niet veel meer als zitten op een paard, ook al zit je in de hoogste groep!
Wij hebben een pony gehad; hoe lang de meiden ook op een manege reden na 3x kregen ze hem niet meer vooruit. Had je een meid die privépaarden etc. had gereden, die had hem na 3x juist super aan het lopen. Op manegepaarden leer je helaas te weinig.

Als je dus alleen op een manege hebt gereden ga dan voor een super braaf paard, een paard dat stomweg doet wat je hem vraagt. Heb je veel ervaring met privépaarden dan wel handelspaarden, kan je voor een paard gaan met wat meer karakter.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:05

Tja ik ben dus een penny meisje.. Alleen op de manege gereden, ook ik rijd in de hoogste les.. Alleen wij hebben niet echt een manege 6 pony's en 1 paard.. We hebben maar een paar paarden die ook echt onder het type manege paard vallen.. Maar ook 1 tje (beauty) waarvan je denkt, wat doet dat ding hier.. Die gaat dan ook waarschijnlijk weer weg.. Maar goed.. En ik wil er wel graag wedstrijdjes mee rijden:D

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:17

Als je graag wedstrijd wil rijden dan moet je op zoek gaan naar een ervaren paard die dus zoals eerder gezegd wat ouder moet zijn.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:21

Oja en het enigste paard waarvan ik ooit dacht kijk zoiets, die kun je zien in mijn profiel Haha! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:35

Kijk eens rond op marktplaats, in paardenblaadjes etc.
Ga opzoek naar een bomvrij paard van een jaar of 10, ik denk dat die het meest aan jouw verwachtingen voldoet.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:00

idd een paardje die niet al te jong is (rond de 9 jaar ofzo)...
die al wedstrijd ervaring heeft (aangezien je er wedstrijden mee wilt rijden),
die best rustig is en misschien is verkeersmak ook wel fijn (omdat je vast wel een x buiten wil rijden)

en verder zou ik zeggen, probeer hem een paar keer uit (misschien ook buiten als je ook buiten wilt rijden) en kijk gewoon qua ras ook naar wat je mooi vind.

succes met zoeken!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:02

het is heel moeilijk om een goed paard te kopen, of het nou je 1e of een 5e is. het is toch afwachten hoe het gaat uitpakken op langere termijn.

je kan een paard kopen wat al meer kan, waardoor jij kan leren.. maar e kan ook op de verkeerde knopjes drukken, zodat het paard braaf je hulp volgt.. terwijl jij bijvoorbeeld alleen om galop vroeg.. jj snapt je paard dan niet en je paard snapt jou niet.. dat zou ook niet verstandig zijn.
vandaar dat het vrij moeilijk is om een goed paard te vinden.
ik heb op maneges gereden waar je in de gevorderde les niet veel deed dan een pasje wijken, heb ook op een manege gereden waar je als gevorderde met correcte aanleuning travers appyuementen bezig was.. op manegepaarden(die stuk voor stuk goed konden lopen)

ik heb zelf een oud manegepaard gekocht en hij leert op dit moment van mij. een colega van me rijd een paard wat z2 gelopen heeft en zij komt ook net van de manege af, dat paard changeert steeds zonder dat ze het wil en gaat gerust een travers lopen als ze galop wil aanspringen. dat is dus weer teveel van het goede.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:20

Je kunt ook kijken naar paarden (rassen) waarvan bekend is dat ze een gemakkelijk karakter hebben. Zelf heb ik een Noordzweeds koudbloed. Gekocht toen ik 13 was. Zijn goed te vertrouwen, eerlijk maar niet sloom. Kijk maar eens rond, dan hoef je ook niet een ouder paard te kopen maar kunnen ze gewoon 3 zijn. Mijn paardje was ook 3 toen ik'r kocht. Inmiddels is ze bijna 14.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:26

wat wil je graag met je paard gaan doen??
dressurr of buitenrijd
das ook best belangrijk, ik heb een superlief paard maar ik kan r niet echt relaxd mee naar buiten

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:18

Nou ik wil eerst heel graag mijn vertrouwen weer opbouwen in paarden.. Ben heel bang geworden nadat mijn nichtje is overleden na een val van een paard.. Op de manege kom ik niet eens meer op de brave paardjes, maar this altijd Whisky of Beauty.. Beetje eentonig word t .. Maar ik zou het leuk vinden als ze van alles wat kon en vooral niet zo gauw schrikt (dus ook buiten niet). Ik ben wel meer dressuurgericht dan springen (niet zo held) en naar buiten is altijd leuk:D