Moeilijk inbuigen. Kraker of Fisio?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Moeilijk inbuigen. Kraker of Fisio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:21

Mijn paard heeft veel moeite met inbuigen. Hij loopt het liefst vierkant door de bochten zeg maar. Haha!

Hij was vrij klein en compact dat we hem kochten maar hij is in 1,5 / 2 jaar behoorlijk gegroeid en ook erg lang in zijn lijf geworden.

Nou wilde ik er eens naar laten kijken door bijvoorbeeld een fisio of kraker.

Ik heb bij mijn pony Rodinde 2 x gehad voor zijn rug die erg vast zat maar ik zit te twijfelen wat het beste voor mijn paard zou zijn.

Iemand advies of tips.?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:24

Goede zadelpasser wil ook nog wel eens helpen...
Wat zegt je instructeur?
Wat zegt je dierenarts?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:29

De meeste vinden het onzin en zeggen dat hij gewoon lastig is en moeite heeft met het buigen.

Hij is namelijk nogal flegmatiek en vaak erg stout met rijden. Staken, bokken als je hem aanpakt etc.

Hij staat nu op een africhtingsstal en hij loopt nu goed maar hij blijft wel moeite met het buigen houden.

Nu wou ik zelf gewoon er eens naar laten kijken ook al vinden andere dat overdreven.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:17

Mocht je er iemand na willen laten kijken zou ik eerst de fysio doen. Hij/zij kan je altijd nog doorsturen naar een kraker als ze ziet wat het probleem is.

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:24

heb je het al rijtechnisch geprobeerd? Ik heb 1,5 jaar geleden een fjord gekocht. Hij leek heel hard in de mond, pakte het bit vast, drukte z'n rug weg, enz. en ik kreeg van meerdere te horen dat het misschien een slechte rug was. Ik heb hem toen veel gelongeerd, maar dat loste niets op. Inmiddels heb ik goede les met hem en is het probleem eigenlijk verholpen, niks medisch, gewoon rijtechnisch een ramp..

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:25

trouwens, dat anderen het overdreven vinden moet je negeren, jij kent je paard het beste en als jij het gevoel hebt dat er iets mis is moet je zeker actie ondernemen!

Cem89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:28

Misschien kun je het best eerst naar de dierenarts gaan om te vragen wat hij denkt, als er iets nodig is stuurt hij je wel naar de kraker/fysio.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:35

Gewoon gaan rijden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:42

ik ging naar Rodinde (is ook DA) om eventuele problemen uit te sluiten. Als er niets aan de hand is, kun je alsnog gaan aanpakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:43

simongek schreef:
De meeste vinden het onzin en zeggen dat hij gewoon lastig is en moeite heeft met het buigen.

Hij is namelijk nogal flegmatiek en vaak erg stout met rijden. Staken, bokken als je hem aanpakt etc.

misschien is er dus wel iets mis

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:51

Ik denk dat je ook even naar het gebid van het paard moet kijken. Ik weet niet of het paard laatst naar de tandarts is geweest maar dat is denk ik ook een goed begin. Een paard moet ieder jaar behandeld worden door ee tandarts en als ze nog jong zijn eigenlijk ieder half jaar( 2 tot 6 jaar). Een paard kan ook klachten met het rijden krijgen door problemen in de mond.
Veel mensen denken dat het probleem lichamelijk is maar dat hoeft dus niet.
Ik weet dit omdat bij mij laatst de tandarts is geweest en mijn merrie nodig gedaan moest worden. Ook zij is op een kant moeilijk in te buigen en hij dacht dat het nu wel beter zou zijn nu ze behandeld is. We hebben hier een tijd over gepraat en ik heb het advies van hem gekregen om haar ieder jaar te laten behandelen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:52

tanden = toch lichamelijk

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:54

Kenzo; Dat van die tandarts is wel erg overdreven! Mijn pony is nu 14 en heeft nog nooit een tandarts gezien, andere pony is 15 en heeft 1x tandarts gezien, vlak na het wisselen. Het is dus echt onzin dat je ieder jaar naar een tandarts zou moeten! Jij denkt dat de paarden vroeger allemaal haken etc. op de kiezen hadden?!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:01

Ik ben zelf erg voor het rijden ik vind dat je problemen rijtechnisch moet oplossen.Maar als je er iemand bij wilt halen zou ik gewoon allebei eens op bellen en vragen wat hun werkwijze is en dan kijken wat het beste op jouw overkomt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:03

monsera, leg me eens uit hoe je een geblokkeerde wervel rijtechnishc oplost?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:30

Sjonniej schreef:
Kenzo; Dat van die tandarts is wel erg overdreven! Mijn pony is nu 14 en heeft nog nooit een tandarts gezien, andere pony is 15 en heeft 1x tandarts gezien, vlak na het wisselen. Het is dus echt onzin dat je ieder jaar naar een tandarts zou moeten! Jij denkt dat de paarden vroeger allemaal haken etc. op de kiezen hadden?!

Ik denk dat jij dan maar eens met een paardentandarts moet gaan praten
Ik denk dat die mensen wel weten waar ze over praten. Hij vertelde dat de paarden bij Edward Gal ieder half jaar gaan. Want daar doet hij ze ook. Ik denk dus dat je het serieuzer moet nemen dan dat jij denkt. Veel paarden worden oud zonder problemen maar veel hebben er wel degelijk last van en gaan dan kuren vertonen.
Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik weet heust wel waar ik het over heb.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:34

Kenzo; Dat Edward Gal het doet, ik vind het prima. Maar ik vind het behoorlijk overdreven om ieder jaar naar een tandarts te gaan, jij denkt dat de boeren vroeger ook ieder jaar met een vijl in een paard zijn mond stonden?!
Naar mijn idee worden de paarden ver-menst. Straks moeten ze ook nog iedere maand naar de veearts; alles na laten kijken of ze misschien geen wratje hebben.
Het is niet zo dat ik tegen de tandarts ben, want sommige paarden hebben inderdaad slechte tanden en hebben een keer een vijltje nodig. Maar ik weet zeker dat het overgrote deel van de paarden, die goed voedsel krijgen, geen tandarts nodig hebben!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:37

Ik ga hier veder geen discussie over voeren maar uit ervaring weet ik dat het wel degelijk nodig is. En zoals jij zegt dat ik allemaal wel niet denk, dat denk ik niet. Dat heb je er zelf van gemaakt. Ik heb dit als advies gegeven en mensen moeten maar zien wat ze daar mee doen.
Wil jij het niet dan niet. Ik doe het wel en zal lang niet de enige zijn.
En oja goed voedsel wil niet zeggen dat hun tanden goed zijn en dat ze dus niet naar de tandarts moeten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:38

Goed voedsel helpt wel bij het goed afslijten van de tanden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:53

Mijn pony is 23 en heeft ook nog nooit een tandarts gezien. Nooit problemen mee gehad. Maar goed, daar gaat het topic niet over Knipoog.

Ik vind het wel degelijk slim om je paard sowieso eens na te laten kijken. Als hij moeite met buigen blijft houden, ook na training, lijkt mij dat niet helemaal normaal . Icm die andere kuren die hij heeft, zou het heel goed kunnen dat hij idd iets mankeert.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:00

Sjonniej schreef:
Goed voedsel helpt wel bij het goed afslijten van de tanden.

Wat versta jij onder goed voedsel? Hapklare brokken?

Vroeger kregen paarden gewoon een paar klappen extra als ze lastig waren. Ik heb liever dat mijn paarden goed in hun vel zitten, en probeer daarom zoveel mogelijk narigheid voor te zijn.

Wat de TS betreft: sluit eerst al het lichamelijke uit, en ga daarna op zoek naar goede instructie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:02

Sjonnie, je hoeft niet zo fel te reageren hoor.
Kan best zijn dat vroeger de paarden nooit naar de tandarts gingen simpelweg omdat men toen nog niet wist dat het nodig was. Ze dachten vroeger toch ook dat de aarde plat was en dat je rechtop in bed moest slapen omdat anders je bloed uit je oren liep!?
Ik bedoel maar...

Tegenwoordig is het heel normaal dat de paarden naar de tandarts gaan en als jij dat niet wilt moet je dat helemaal zelf weten maar ga niet zeggen dat het niet hoeft omdat JIJ dat vindt...
Goed voer helpt inderdaad mee met juist afslijten van de tanden, maar als het paard al geboren is met een krom gebit zal je toch wat vaker moeten vijlen.
In de natuur werden die dieren niet oud en selecteerde de natuur zichzelf wel uit, tegenwoordig wordt er maar raak gefokt en slechte gebitten worden niet meer vanzelf uitgeselecteerd...

Weer even on topic - als je alle medische zaken hebt uitgesloten zou ik toch maar eens naar het rij-technische laten kijken door een goede instructeur. Heel veel spanningen en stijfheid zijn door goede gymnastiekoefeningen te doen goed te verhelpen. Als jij vindt dat je een fysio of kraker erbij moet halen is dat je goed recht en moet je dat zeker doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:33

esther82 schreef:
Wat versta jij onder goed voedsel? Hapklare brokken?.

Goed voedsel voor paarden bevat heel veel ruwe celstof waardoor de paarden continue goed moeten kauwen. Door dat continue kauwen zal een goed sluitend gebit keurig gezond afslijten.

Sommige paarden hebben idd moeite met buigen. Zie het als een zweepje: een lange dressuurzweep kan je alle kanten op buigen, een korte springzweep is heel stug. Zo is het met paarden ook.

Je mag rustig stellen dat als het paard verder goed gezond is en er een professionele ruiter op rijdt en het paard buigt dan nog niet, dan wordt het ook niets. Dan zou ik mezelf de moeite van het dokteren gaan besparen; het exterieur van je paard moet het natuurlijk wel toelaten, dat buigen zoals jij dat graag wilt....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:54

Zijn tanden zijn kort geleden gedaan omdat hij haken had.

Hij liep zo te etteren met zijn hoofd dus heb ik daar eerst naar laten kijken. Dat was daarna ook over. Lachen

Er rijdt nu een prof. ruiter op dus daar kan het niet aan liggen.

Ik ga de fisio eens bellen en ben benieuwd wat die van hem vindt.