Stallings-dilemma, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tommycat

Stallings-dilemma, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:15

Ik met een moeilijke beslissing: paard wel of niet op een andere plek stallen? Ik heb een beetje het gevoel dat het mijn belang versus het belang van mijn paard is...Ik kom er gewoon effe niet uit Scheve mond Dus jullie gedachten en ideeen hierover zijn welkom!

Het zit zo:

Mijn paard staat nu op een op zich geweldige plek. Hele jaar door weidegang op 2 ha., ze staat in een leuke kudde van 5 paarden, die heel stabiel is. Leuke uitrijmogelijkheden, afgesloten zadelkamer.
M'n paard is er absoluut gelukkig, zit er lekker in haar vel, is gehecht aan haar kudde.
Nadelen: Er is geen bak (kan ik wel mee leven op zich, want kan af en toe in de bak van de manege vlakbij rijden). Het grootste nadeel: 25 km van mijn huis vandaan. Ik heb nog geen rijbewijs en met het openbaar vervoer doe ik er een uur over om er te komen. (dus alleen heen en weer kost me al 2 uur) Dit maakt dat ik er nu ik full-time werk, in de winter maar hoogstens 3 x per week heen kan Huilen en dat dat af en toe al heel veel energie kost.
De stalling is geen pensionstalling, dus we draaien met de eigenaren zelf een voerschema. Daar kan ik wel in meedoen met 3 x gaan, maar ik voel me wel afhankelijk van anderen, gewoon het feit dat stel dat er besloten wordt dat ieder voor zich gaat voeren, ik het dus niet red om m'n paard te voeren. Of als er eens iets medisch is, ik niet zelf 2 x per dag kan checken of een wond kan uitspuiten o.i.d.
Ander nadeel is dat m'n paard op deze plek last heeft van zomereczeem (het is midden in het bos).

Nu kan ik bij een vrouw in de buurt (15 min. fietsen) m'n paard bij haar haflinger op de wei zetten.
Er is een bak aanwezig, maar geen plek waar ik m'n spullen kan opbergen. De uitrijmogelijkheden zijn net zo goed als waar ik nu sta, ze zal er geen of minder exceem krijgen want het is in de polder (eerder in de polder had ze er ook geen last van). De kosten zijn de helft van wat ik nu betaal en ik kan m'n paard dan elke dag (2x) zien Haha!

Maar ik heb het gevoel dat m'n paard er niet op vooruit gaat. De wei is veel kleiner, ze heeft dan maar 1 maatje ipv een hele kudde (waar ze echt aan gehecht is). Het is voor mijn voordeel dat ik haar er dan heen verhuis. Maar nu zit ik me 4 dagen in de week af te vragen hoe het met m'n paard gaat, er zijn natuurlijk wel andere mensen aanwezig elke dag maar toch..

Maar misschien denk ik wel teveel voor m'n paard, en maakt het haar als ze eenmaal gewend is echt niet zo veel uit ??

Keuzes maken m.b.t. m'n paard vind ik moeilijker dan keuze's maken voor mezelf, dus ik hoor graag jullie argumenten !

ps: rijbewijs halen en auto kopen is natuurlijk de beste optie maar financieel gezien echt effe niet mogelijk Huilen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:32

hmmz lastig, ik zou je paard dan denk ik toch bij die vrouw met haar haflinger zetten. Je paard heeft dan wel minder paarden maatjes. Maar krijgt er wel een mensen maatje voor terug. Want als jij dan in principe kan gaan wanneer je wilt...Dan zou dat toch niet zo erg zijn. Verder kan je paard nog steeds lekker de wei in. Je hoeft hem ook niet meer te behandelen voor z'n exceem, en die spulle tja je kan natuurlijk een zadelkastje kopen of maken. ( dit is alleen niet altijd even goedkoop) of je legt je spullen bij die van de vrouw neer.Als zij betrouwbaar is zou dat toch ook wle moeten kunnen toch?

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:37

Ik zou ook je paardje verhuizen en bij die haflinger neer zetten..
Je paard kan dan veel meer aandacht krijgen van jou,
en ook financiel is het allemaal een stuk beter !!

Natuurlijk is het niet leuk als je je paardje bij zijn vriendjes
weg haalt, maar zo trek jij het ook niet meer.. Lachen

Succes !!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:39

ik zou ook gaan. Lachen als je paard nou helemaal geen contact zou hebben met andere paarden, zou ik er anders over denken, maar volgens mij zie ik weinig nadelen in de tweede optie hoor. Scheve mond als jij vaker kan komen is dat een pluspunt, je paard staat buiten (dus de wei is wat kleiner, ze staan en dan ook met minder paarden in ) het is goedkoper...
ik zou gaan!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:44

ik zou verhuizen Lachen

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:57

Fijn om reacties te krijgen Lachen
Ik vind de beslissing om je paard te verhuizen toch een hele moeilijke. Zeker als ik dan weer ergens lees hoeveel stress zoiets voor een paard oplevert. Maar er zitten aan verhuizen voor mij inderdaad wel veel voordelen.
Ik ken die vrouw met die haf nog niet, heb haar alleen aan de telefoon gesproken, maar deze week heb ik met d'r afgesproken. Hoop natuurlijk wel dat het klikt, dat is toch wel belangrijk als je het met z'n 2-en doet.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:01

verhuizen, mijn pony stond al 7 jaar met 3 ponys samen, maar de stal waar wij stonden was voor mij bijna niet meer te doen, ik ben verhuisd en mn pony is even, of gelukkiger dan eerst.
ik zou het gewoon doen, als jij je paard meer aandacht kan geven vergeet hij vast snel zn vriendjes.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:08

Ik zou ook gaan verhuizen.
Je paardje kan ook vast dikke vrienden worden met die Haflinger. En een kleiner stukje wei is dan ook wel te overzien als ze maar met z'n tweeën zijn.. Dat je dan je spullen thuis moet houden is niet zo handig, maar dat zal ongetwijfeld niet het grootste probleem zijn.

Ik persoonlijk zou er niet tegen kunnen dat het zover weg zou zijn. Als er nu iets gebeurd, dan ben je er zo, terwijl je anders zo ver moet reizen.. En tsja, die uitrijmogelijkheden zijn wel leuk..

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:11

Als jij je paard meer aandacht kan geven is dat toch ook in haar belang

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:12

Ik zou ook verhuizen!!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:17

Ik zou zeker verhuizen! Je hebt een paard voor het plezier mag ik aannemen? Je paard heeft nu als enige plezier om het even kort door de bocht te zeggen.

1 maatje is meer dan genoeg en paarden passen zich over het algemeen goed aan. Je kan er meer naartoe, de schuur is ook goed om spullen in op te bergen (of een zolder ofzo misschien) en het kost je minder geld....ik zie alleen maar voordelen.

Ik zou echt verhuizen.......gewoon doen hoor !!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:21

Tommycat schreef:
Maar er zitten aan verhuizen voor mij inderdaad wel veel voordelen.

Bloos Voor je paard ook hoor... Anders denkt zij ook maar...
" Schijnheilig Wie is toch die vrouw die op zondag altijd een wortel snijd??".

En als ik het goed begrijp heeft je paard op zijn eventuele nieuwe adres geen last meer van eczeem, dat zou voor mij alleen al reden genoeg wezen om te verhuizen Knipoog ! Plus dat ze dichterbij staat en aan een maatje heeft ze ook wel genoeg hoor ! OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:21

Ik zou ook verhuizen. Paarden houden is duur genoeg, en je doet het voor je eigen plezier. Je paard zal op die nieuwe stek ook snel genoeg gewend zijn, jij kunt er vaker heen, de maat van het weiland zal haar worst wezen, en ze heeft een weidekameraadje. En als je geld overhoudt, kun jij er misschien nog een kameraadje bijzetten (shetjes genoeg die een goed tehuis zoeken)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:38

Ik ga volledig met de rest mee. Ook jij moet er plezier aan beleven!

Als het klikt met die vrouw en goede afspraken kunt maken over je spullen, waarom niet?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:44

Ik snap je twijfels maar ik zou zelf toch verhuizen. Ik ben het volkomen met de rest eens, de andere stalling is gewoon veel aantrekkelijker voor jou en je paard zal er ongetwijfeld ook wel gelukkig worden Knipoog

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:46

Als ik jou was zou ik ervoor kiezen om te verhuizen naar die andere stal mits het klikt tussen jou en die vrouw en natuurlijk tussen jouw paard en die Haflinger.

Je geeft zelf al alle voordelen aan. Het is veel dichter bij, je kan er veel vaker naartoe, en als er iets medisch aan de hand is kan je er ook extra vaak zijn en je paard zelf behandelen/verzorgen.
De kosten zijn minder. Je hebt goede uitrijmogelijkheden. je paard zal er minder of geen last hebben van eczeem. Ideaal toch!

En aan de nadelen is ook wel wat te doen. Als het tussen je paard en de Haflinger goed klikt, vergeet ie z'n oude vriendjes vast wel. En een zadelkast is vast wel zelf te maken.

Succes met je beslissing!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:50

Ik zou ook verhuizen. Natuurliijk moet je rekening houden met je paard. Maar jij hebt hem ook voor jouw plezier. Hij zal zich echt wel vermaken met die Haflinger. Mischien kun je een containertje neerzetten samen met de eigenaar van de Haf dan kunnen jullie daar je spullen in kwijt.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:54

Op naar de haflinger. Je paard staat dan wel op een kleinere weide maar hoeft het ook maar met 1 paard te delen. 1 maatje is genoeg. Bovendien kun je vaker naar je paard toe en kun je haar dus meer aandacht geven wat ook goed is voor je paard. Je paard gaat er in mijn ogen niet op achteruit. En jij al helemaal niet als je minder hoeft te betalen en er is een bak.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:38

Ik zou verhuizen! Ze staat nog wel in het land en met een maatje. Ik weet niet of het uitmaakt hoor of een paard in een hele kudde staat of met 1 ander paard. Het belangrijkste is dat ze zich niet eenzaam gaat voelen maar ze staat niet alleen dus dat zal wel niet. Voor jou scheelt het ook een heleboel en we kunnen veel zeggen maar je hebt je paard nog altijd voor je plezier en ik vind de nadelen voor je paard zeker meevallen. Ze gaat er niet op achteruit.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:51

Ik zou ook verhuizen. (wel eerst goed overleggen enzo en kijken of het klikt met die vrouw en die haflinger) veel succes en geluk

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:00

Ik zou ook verhuizen! Je paard kan bij alle2 lekker de wei op dus voor je paard zal er niet veel veranderen!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:04

Gaan met die banaan! ALs ik jouw was zal ik zeker verhuizen.

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:14

Citaat:
" Wie is toch die vrouw die op zondag altijd een wortel snijd??".

Haha! Hihi, ja dat is wel een beetje zo.

Jullie hebben ook wel gelijk, een paard heb je toch voor je eigen plezier en om zo veel mogelijk van te genieten, dat is zo. En nu is het soms alleen maar logistieke planning met inpassen om er heen te gaan Scheve mond

Waar ik ook mee zit is dat ik behoorlijk bevriend ben met een aantal mensen op m'n huidige stal en dat zij het niet leuk gaan vinden als ik wegga. Aan de andere kant zouden zij waarschijnlijk ook gewoon verhuizen als ze iets anders vinden, en moet ik daar ook eigenlijk helemaal geen rekening mee houden.

Als het klikt met die vrouw dan dan zou ik inderdaad wel stom zijn als ik niet verhuis, en de optie om eventueel nog een shetje erbij te zetten vind ik helemaal niet gek Haha! Dus ga het doen als het klikt!

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:15

Mmm. Ging niet helemaal goed met quoten. Vanaf hihi, ja dat is wel een beetje zo, ben ik het zelf weer.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:46

mischien bijrijdstertje zoeken?? (of volwassenen) die er dan 4 dagen heen gaat voor jou??