Wat voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 20:54

Ik heb een fjord van 9 jaar, die ontzettend sterk is en een dikke nek heeft. En nou heb ik dus een probleem, vaak als ik aan het rijden ben en ik van een bepaalde gang terug wil naar een lagere gang dus bv bij A wil stappen, dan moet ik ongeveer 5 meter van te voren al goed duidelijk laten maken van, "hée we gaan zo een gang lager". En met veel kneepjes in te teugel, is ze 2 meter naar A een gang lager. Nou had ik daar niet zo veel problemen meer mee, ik was er gewend aan geraakt, Maar nu had ik laatst een ander paard gereden, en daarbij hoefte ik maar een kleine druk op de teugel te geven en was al meteen een gang lager. Ik weet wel dat, dat paard niet het zelfde is als die van mij. Maar dan ga ik wel bij mezelf denken van, die ik nou iets fout op mijn pony.
Zo heb ik ong 1 jaar geleden ook gereden met pessoa-bitje, daar reageerde ze wel meteen op een teugeldruk. Maar ongeveer 3 maanden later kwam ik er achter dat er ook een andere manier nodig moest zijn dan met een pessoa bit te rijden. Daarna ben ik dus weer begonnen met rijden met een enkelgebroken watertrensje, alleen ze reageert nog steeds niet op druk van mij teugels, en op sommige moment rent ze met haar worstpootjes vrolijk door, zonder maar stil te gaan staan op mijn teugel-druk. Ze pakt het bit vast, zet daar nek op en dan kan je niks meer. Dan regeert ze alleen op trekken aan de teugels.

Nou wil ik dus een ander vriendelijk bitje gaan proberen (geen pessoa ed)
Mijn vraag is dus ook wat voor bitje zouden jullie dan proberen? een dubbelgebroken bit, of een rubbere bitje misschien.
Graag geen antwoorden van vraag aan je instructeur, want ik heb nou al meer dan 1 maand geen les meer gehad daar de feestdagen en persoonlijke situatie's.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 20:55

En wat is eigelijk het verschil tussen een dubbelgebroken bit met bol tussenstukje en een dubbelgebroken bit zonder een bol tussenstuk.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:00

Ik heb zelf zeg maar ook zo'n lekkere drammert Ik rij nu met een myler bit. Het is een bit wat niet samenknijpt in de mond en wat dat betreft vriendelijk is. Wel is het bitje aan de dunne kant waardoor het toch inwerkt. Verder heeft het bit ook een neerwaartse werking omdat aan mijn mylerbitje een kleine hefboomwerking in zit.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:03

Als ze het bit echt vastpakt dan lijkt mij een bit met rolletjes wel een goed idee. Dan kan het paard moeilijker het bit vast pakken.

Of misschien een korrektiebit die ookwel gebruikt wordt bij paarden die de tong over het bit heen gooien, deze is ook geschikt voor paarden die het bit vastpakken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik geloof dat dit bit ook wel een zachte inwerking heeft, maar zeker weten doe ik het dus niet!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:39

Huisvrouw schreef:
Ik rij nu met een myler bit.
Heb je hier een foto van>

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:47

ALs hij het bit vastpakt zou ik een dubbelgebroken bitje proberen. Een dubbelgebroken bit met bolletje werkt volgens mij wat zachter in dan een zonder bolletje. Een rolletjesbit zou ook kunnen, maar dat werkt wel weer wat sterker in en een correctiebit werkt nog scherper in dacht ik. Maar ik heb er niet alle verstand van, dus misschien iemand anders?? Grtz

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:41

Ik ga zelf ook een Myler bit kopen, het lijkt mij echt een heel fijn bit en ik heb er veel positieve reacties over gehoord.
Dit is de site van het bit, je kan ook op google kijken voor verkoopadressen want in Amerika zijn ze veel goedkoper dan hier!!!

http://www.toklat.com/myler/home.html

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:36

Hier even wat info over het Myler bit. Voor afbeeldingen kun je gaan naar www.paardenschuur.nl

Tongvrijheid: laat toe dat het paard ongehinderd kan slikken en zet het paard aan te ontspannen. Veel traditionele bitten liggen plat op de tong wat het slikken beperkt en vaak tot verzet leidt.

Metalen mondstuk met koperen inleg bevordert speekselvorming.

Beperkte druk, leert het paard te ontspannen aan de teugel en in zijn ‘comfort zone’ te blijven. Met teugeldruk drukt het mondstuk op de lagen en de tong. Wanneer het paard aan de teugel loopt is er geen druk en zo leert het paard in deze drukvrije positie te blijven.

Sleuven op de bitring: geeft onmiddellijk resultaat. De meeste traditionele bitten bieden enkel achterwaartse druk, met deze sleuven heb je ook neerwaartse druk. Wat resulteert in onmiddellijke reactie.

Onafhankelijk zijdelings bewegen: het is mogelijk slechts 1 zijde van het mondstuk te bewegen wat veel duidelijker is voor het paard. Dit is niet mogelijk met traditionele bitten en kan leiden tot misverstanden en verzet.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 07:51

Een goed alternatief is een Billy Allen bit met precies zo'n mondstuk. De prijs is een stuk goedkoper maar de werking e.d. is precies hetzelfde. Via internet te koop in nl, als je een adres wilt pb dan maar even. Ik rijd er zelf ook mee en ik vind het ideaal. Ik heb ook zo'n mega dramkont en ipv scherper ben ik overgegaan naar dit bit en het gaat een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:21

wat ook heel goed kan werken is een hackemore, korte schaar dat is een soort neusriem met scharen aan de buitekant van de mond in plaats van in de mond je rijdt dan dus bit loos dat werkt ook heel goed je zou een rubberbit kunnen proberen maar je weet maar nooit of dat werkt

zelf heb ik ook zo'n fjord met mega nek gahad helaas is zij verkocht want mijn ouders vonden haar niet zo veilig ze renden namelijk met mij door de bak rand van hout hetkwerk heen zonder dat het haar wat kon schelen dat was niet een kaar maar het liefst elke week. haar reed ik met een gebrokken trens

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:27

ik heb vroeger zo'n Fjord gehad, die had ook nog eens een mond van schokbeton, want die had in de bosbouw gewerkt, die reed ik inderdaad op een hackamore met korte scharen.

Nu heb ik een Noriker, een Oostenrijks koudbloed met een zeer hoog tankgehalte en een enorm grote mond (bit van 17,5 cm) met weinig ruimte, een gebroken bit kan er niet in, ik rijd op een ongebroken pelham die vergroot is door de smid, met dubbele teugels, als ie zich netjes gedraagt, rijd ik op de bovenste teugel, dan werkt het bit als een ongebroken trens, gaat ie drammen of er vandoor dan pak ik de onderste teugels erbij en gaat de schaarwerking van het bit in werking en dan wordt het een stuk scherper en luistert ie (meestal) wel.

Dit is niet iets om zelf mee te experimenteren, vraag je lesgever eerst eens om advies

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:59

Rubber heb ik ook weleens geprobeerd maar mijn paard had dat bit in een kwartier verbannen tot 10.000 stukjes!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:07

Ik rijd mijn Fjord met een dubbelgebroken K&K bit van 18 mm. dik en dat is niet de gemakkelijkste Fjord. Als ik je verhaal zo lees heb je te maken met een lekker eigenwijze Fjord Haha! die graag doordramt. Een ander bit zou een oplossing kunnen zijn, maar ik zou er eerder voor kiezen om veel te oefenen met het rijden van overgangen, dus stap-halthouden, draf-stap, galop-draf etc. Als je een hulp geeft moet je paard daarop reageren en dus niet doordrammen zoals ie nu doet. Het heeft mijns inziens dus meer te maken met gehoorzaamheid en z'n eigenwijze karakter Schijnheilig. Succes met je Fjordje!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:47

Bedankt voor de informatie. Ik ga het nu eerst proberen met een dubbelgebroken bit. En daarna met een rubbere bit.
Maar ik weet van mijzelf dat het niet goed is om met een hackamore met korte scharen te rijden.
Maar het heeft vooral te maken met haar karakter en toch ook met de gehoorzaamheid.
Bedankt!