hoofdstel leren indoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

hoofdstel leren indoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 20:14

Ik ben bezig om mijn paard hoofdstel mak temaken.
Ik maak dan aan 1 kant van het hoofdstel het bit los,doe het hoofdstel om en schuif dan het bit in de mond en maak hem vast.
Hierbij probeer ik zo min mogelijk druk aan het bit te geven.
Ik heb dus ook een halster er bij om.

Dit ging de eerste 3 keer redelijk goed,maar nu merk ik dat mijn paard (nu 1.54) zijn hoofd om hoog gooit als ik het hoofdstel om wil doen.
Ik heb het op de " normale" ook al geprobeert maar dit werkt helemaal niet.

Ik kan normaal in de mond van mijn paard komen (kan via het tandloze gedeelte makkelijk de tong pakken) en mijn paard is niet kopschuuw.Wormenkuren geven is geen probleem.
Hij is dus iets aan het aan leren wat ik niet wil.

Opzich kan ik hem wel aan en lukt het me steeds weer om het hoofdstel om te krijgen,maar ik heb liever dat hij zijn hoofd naar beneden doet i.p.v. omhoog.
Hij word namelijk rond de 1.65.

Mensen zeggen dat ik het bit in suikerwater moet leggen,of een snoepje bij zijn mond moet houden.
Maar ik wil het liever anders proberen want......krijg ik er geen problemen mee als ik stop met het suikerwater?

Wie heeft hier ervaring mee en weet een goede oplossing?

(misschien nog handig om te weten.........mijn paard is bijna 2 jaar en ik doe 1 x in de week een hoofdstel om en ga dan of poetsen of een klein wandelingetje maken of ik doe het hoofdstel om en meteen weer uit.
Het lijkt me dus niet dat hij het hoofdstel koppelt aan een vervelende situatie aangezien ik steeds iets anders met hem ga doen met het hoofdstel om.Ik heb nog nooit aan het bit gezeten (op het vast maken na).Hij weet dus niet wat druk op het bit is.Ook heb ik geen neusriem om daar dat afgeraden wordt in alle boeken)

socrates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:11

heb zelfde probleem gehad mer hele grote tuiger.deze heb ik een paar keer onder een lage deuropening gezet met het indoen van het bit.doet hij zijn hoofd omhoog dan stoot hij zich.voordeel van deze manier is dat het dier zichzelf straft,dus hij ziet jou niet als de boosdoener. bij de tuiger werkte dit zo goed dat hij na een paar keer met zijn hoofd naar beneden zelf het bit aannam.succes.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:32

Dit is heel makkelijk op te lossen
Mijn paardje heb ik pas geleden aan het hoofdstel laten wennen (is bijna 3) Wat je jouw paard eerst moet leren voordat je met het hoofdstel begint is om zijn hoofd naar beneden te doen.
hier een handige site

Even in het kort:
- je leert je paard om op het druk van het halster zijn hoofd omlaag te brengen in elke situatie.
- Geef druk op het halstertouw tot hij toegeeft naar beneden en laat dan gelijk het touw los
- dit uitbouwen tot hij met zn neus naar de grond gaat als jij een lichte druk geeft

Neem hier wel de tijd voor, mijn paardje deed dit de 1e keer gelijk tot aan de grond maar wilde nog wel weer terug omhoog. De 2e keer bleef hij wachten tot ik aangaf dat hij terug mocht. Nou heb ik een heel makkelijk en leergierig paard wat sowiezo zijn hoofd vaak laag heeft. Knipoog

Als hij dit dus kan ga je weer terug naar het hoofdstel. Je vraagt het hoofd omlaag en voila je doet het hoofdstel om. Zorg ook dat het een prettige ervaring wordt voor je paardje. Ik propte die van mij de eerste paar keren vol met snoepjes en vervolgens wist hij niet meer hoe snel het bit in moest. Heb de snoepjes afgebouwd en veel belonen met je stem. Niet gaan dwingen of boos worden, dat helpt niet, want hij snapt het gewoon niet! Heb geduld (en je hebt nog alle tijd Lachen ) en het lost zich vanzelf op. Succes!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:24

socrates schreef:
heb zelfde probleem gehad mer hele grote tuiger.deze heb ik een paar keer onder een lage deuropening gezet met het indoen van het bit.doet hij zijn hoofd omhoog dan stoot hij zich.voordeel van deze manier is dat het dier zichzelf straft,dus hij ziet jou niet als de boosdoener. bij de tuiger werkte dit zo goed dat hij na een paar keer met zijn hoofd naar beneden zelf het bit aannam.succes.

Verward Ik vind dit niet echt een correcte manier om een paard te leren wennen aan het indoen van een bit . De manier van Brendageene lijkt me heel wat paardvriendelijker.
Je leert een paard iets nieuws, logisch toch dat hij ergens bang van kan worden op zo'n moment. Lijkt mij niet dat je 'm dan moet gaan straffen door 'm zelf met z'n hoofd ergens tegenaan te laten knallen Scheve mond.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:28

Ik los dit wel altijd op met een stukje appel oid.
Nooit gemerkt dat paarden met dit probleem weer in de oude gewoontes vervallen wanneer ik dat appeltje na een tijdje achterwege liet.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:40

om het bit in suikerwater te leggen is een goed idee.. later als je paard eraan gewent is.. zou hij vast niet moeilijk doen..
tja dit valt bijna op het zelfde verhaal als die van sjuimpje

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:59

Wij zijn sinds een tijdje ook bezig met het bitje bij Jitkse.

De eerste keer hebben wij het zo gedaan:

Eerst laten ruiken aan het bitje (nadat hij opgewarmd was tussen onze handen)
Daarna ging ze er zelf op knabbelen (ze had hem nog niet in)
Toen deed ze zelf haar mond open en lag het bitje op haar tong(nog niet achter haar oren vast gedaan)

na een paar minuten verder gegaan:

Op dezelfde manier als hier boven beschreven en toen ze haar mond open deed hebben we het voorzichtig het hoofdstel achter haar oren gedaan. Alle riempjes zo los mogelijk. Even een paar minuten laten staan en alles weer voorzichtig los gedaan en afgedaan.
De keren daarna geen problemen gehad.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 19:25

Brendageene bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik ga het zeker zo proberen.
Met het halster heeft hij het zelfde....hij doet zijn hoofd omhoog.
Het is me (schaam schaam) nog nooit eerder op gevallen maar nu hij zo groot wordt viel het me wel op.
En nu ik zo ga terug denken heeft hij het dus eigelijk altijd al gedaan.

Ik heb nooit haast gehad met dingen leren,want ik heb idd alle tijd van de wereld.
Ik ben nu zo'n 8 weken bezig en heb ongeveer 5 x het hoofdstel om gehad.

Maar de oorzaak ligt w.s. veel verder terug.
Ik ga het op de manier van Brendageene proberen maar mijn vraag blijft waarom doet hij zijn hoofd omhoog?
Maar goed op die vraag kunnen jullie natuurlijk geen antwoord geven......jullie kennen immers mijn paard helemaal niet.

Bedankt voor het mee denken allemaal!!