hoi ik sta op een pensionstal waar ik kan kiezen uit hooi en kuil nou geef ik tegenwoordig hooi omdat ik gehoord heb dat kuil paarden dik maakt en dat de paarden er drukker van worden ik geef de hele dag door hooi omdat mijn paard dan lekker wat te knabbelen heeft maar dat mag je toch niet met kuil doen in verband met de eiwitten ??
odilia
Geplaatst: 17-01-05 19:42
kuil is wel heel zwaar, op hooi kunnen ze de hele dat knabbelen ja. ik zou wel voor hooi kiezen
Zamora
Geplaatst: 17-01-05 19:43
ik ook
Glitch
Geplaatst: 17-01-05 19:44
Ik voer ook hooi. Dan heeft je paard lekker wat te knabbelen.
Anoniem
Geplaatst: 17-01-05 19:51
Ik kies voor hooi, ik vind dat betrouwbaarder en constanter van kwaliteit dan kuil. Bovendien is het voor mij goedkoper. Als laatste heb ik een pony, en is het beter om niet zulk eiwitrijk voer te voeren
inib
Geplaatst: 17-01-05 20:31
Ik geef kuil en dat eten ze de hele dag door, je moet dan wel goede kuil hebben niet van die natte troep. Moet wel zeggen dat het bij ons echt uit de kuil komt en niet van baaltjes, dus de kwaliteit is constant. ( word ook gecontroleerd)
Huisvrouw
Geplaatst: 17-01-05 20:50
ik kies voor hooi. In kuil zit vaker schimmel waar mijn lieveling koliek van krijgt. Al moet ik zeggen als het kuil goed droog is en lekker ruikt en een uitvoerige inspectie heeft ondergaan door mijn reukorgaan krijgt ze ook weleens een plukje kuil, ze doet er een moord voor! Je hebt ook hooi waar je je kop mee in kan slaan, dan kies ik toch liever voor goede kuil.
Muzefee
Geplaatst: 17-01-05 22:55
Eh.... op het moment krijgen ze hier kuil... het is meer hooierig kuil, dus niet bepaald zwaar... De hooi moeten we mee uitkijken, omdat we er nog wel eens stof in hebben, en we liever niet hebben dat we de paarden ziek krijgen...
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Geplaatst: 17-01-05 23:26
Uit praktische overwegingen krijgen de mijne in de zomer hooi en in de winter goede kwaliteit kuil uit grote balen. Het ruikt ontzettend lekker, ik kan me voorstellen dat mijn paarden er gek op zijn.
Chrissetje
Geplaatst: 17-01-05 23:28
hooi
Carola_de_W
Geplaatst: 18-01-05 19:50
Het is heel erg van de kwaliteit afhankelijk, je hebt heel goed en heel slecht hooi, dat geldt ook voor kuil. De voedingswaarde kan ook heel verschillend zijn. Mijn paard krijgt zowel hooi als kuil. Je kan niet in het algemeen zeggen wat beter is, want dat ligt er gewoon heel erg aan.
gekke_koei
Geplaatst: 18-01-05 19:54
kuil, kortom omdat ze het veel lekkerder vinden. hooi hebben ze veel te knabbelen, e ziet ook vaak dat er blijft liggen en dat ze met lange tanden staan te eten(uitzonderingen daargelaten natuurlijk) k werk op stal, dus ik zie dat verschil heel sterk. ik geef ook veel van kuil, wllem mag juist wat dikker worden en met die eiwitten is het alleen zo als je ze niet genoeg laat bewegen en ze snel last hebben van spierverzuring of iets, dan kan je ze beter niet te veel geven.
hooi vind ik vaak te droog, waardoor hoesten sneller voorkomt
judithh
Geplaatst: 18-01-05 20:24
ik geef een combinatie van kuil en hooi, tijdens de voerbeurten krijgt hij kuil en tussendoor krijgt hij hooi, hij heeft eigenlijk vrijwel de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking
loverambo
Geplaatst: 18-01-05 21:11
mijn ervaring met kuil is beter mijn paard heeft nog al gevoelig luchtrwegen aan gezien hooi nog al stoffig is en kuil minder heb ik voor kuil gekozen maar in kuil zitten meer voedings stoffen hij krijgt iets meer energie als dit niet de bedoeling is is het beste of hooi of minder kuil geven!:D
marloezzke
Geplaatst: 18-01-05 21:12
ik kies voor hooi.
in hooi zit simpel weg meer aan voedingsstoffen in dan in kuil, daarrnaast zitten er in kuil veel bacterien.
DiantaM
Geplaatst: 18-01-05 21:14
Ik ga voor hooi, ik vind kuil te eiwitrijk, en de ene keer is het heel droog en de andere keer is het juist weer tegen het vochtige aan. Hooi is vaak hetzelfde.
Anoniem
Geplaatst: 18-01-05 21:19
Ik geef mijn paarden ook hooi. Ik heb er wel over nagedacht om kuil te geven maar blijf toch bij hooi...Ze kunnen het de hele dag door eten...verveelt het ze ook niet. Ik geef ze ook hooi waar ze de hele dag en nacht mee bezig kunnen
Auke07
Geplaatst: 18-01-05 21:23
ik geef zelf kuil!! O.a. omdat mn paard het lekker vind, ik geef niet al teveel , ik voer voederbieten en daar zit toch niks in dus maakt het niet uit als ik kuil geef! Het kuil dat we hebben is echt goed(weet ik zeker!!) Er is wel verschil in kuil, want het kuil dat mijn paard krijgt is echt 'paarde'kuil, want het is niet supervet en eiwitvol omdat het laat van het land gemaaid is!!
Pam87
Geplaatst: 19-01-05 00:56
mijn paarden hebben onbeperkt hooi in de wei
Kitty1
Geplaatst: 19-01-05 09:46
Ik voerde altijd hooi maar daar kreeg mijn paard het echt slecht van door het vele stof en de pollen die erin zaten. Ik heb nu hele goede droge kuil en hiervan mag ze ook de hele dag eten, ze doet het er goed op!
Svdh
Geplaatst: 19-01-05 10:02
De mijne krijgen kuil. Ze hebben eerst altijd hooi gehad maar kuil is voor Homerus zijn luchtwegen veel beter. Kwaliteit van kuil kan erg verschillen maar ik controleer het altijd goed. Ze vinden kuil trouwens ook veel lekker dan hooi.
Tinne
Geplaatst: 19-01-05 10:50
Dit jaar krijgt mijn merrie hooi, maar vorig jaar was de kwaliteit van de kuil zo goed, dat ik dat toen heb gevoerd. Dit jaar vond ik die kwaliteit heeel wat minder en krijgt ze af en toe nog wat kuil als ik die kuil goed genoeg vindt. Maar ze is zeer tevreden met haar hooi, dus ik vind het goed zo .
Venetia
Geplaatst: 19-01-05 13:09
Hooi. Met kuil staan ze veel sneller met dikke benen en dat kan ik niet gebruiken. Ook worden ze dan wat buikig (ze krijgen een dikke buik). Onze ervaring is ook dat de kans op koliek met kuil wat groter is. We hebben 1 jaar kuil geprobeerd. Dat was droge goede kwaliteit kuil, maar dat doen we dus nooit meer. We hooien altijd zelf. Als er in het hooi wat stof zit maken we het voor het voeren nat. Als er een slechter pakje bij zit, gaat dat naar de koeien.
Riëtte
Geplaatst: 19-01-05 13:51
Nu hooi. Kuil kan voor mij niet uit omdat ik maar 1 paard hebt, tegen de tijd dat je op de helft bent met een pak kuil kan ik het wegknikkeren omdat het verchimmeld is. Het pension waar ze volgende week heengaat krijgt ze kuil. Overdag staat ze in het land en kan dus de hele dag gras knabbelen. De kuil is voor 's avonds op stal...