shetlander vraagje :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

shetlander vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 16:42

pip mijn shet heeft zomer exzeem
nu ga ik van de week bij een goede vriend spul halen wat ik een jaar lang moet smeren en dan beweerd hij voor 1000% dat hij niet zal schuren
nu mijn vraagje
hij heeft zoveel huidschilvers dat je het niet weg krijg zelfs niet met een staal borstel met die karteltjes.
nu wil ik hem van de zomer scheren zodat hij een normaale vacht heeft
hij word goed gereden voor de kar en aan de longe
hij krijgt gewoon een regendeken of zomer deken om
zou ik dit kunnen doen en dit is alleen voer die huidschilvers want die krijg ik er met geen mogelijkheid uit Lachen

groetjes liza

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:52

Er bestaat geloof ik wel werkende antischilvershampoo voor paarden. Lachen

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:42

Ik zou je shet van de zomer een keer met Kerato shampoo wassen. Deze is gewoon verkrijgbaar bij de doorsnee paardenspeciaalzaak, in ieder is het verkrijgbaar bij Divoza en Hyporama (of een andere vestiging van dat bedrijf).
Kerato is een sterke zwavel/teer shampoo dat helpt tegen eczeem, huiduistlag, roos en jeukstillend werkt. Ik gebruik het zelf voor mijn shets die ook zomereczeem hebben en het werkt prima.

Met scheren los je het probleem niet op. Ik had eens een paard verzorgt dat vrij kort in z'n vacht zat en ook vol met schilfers zat. Nou die schilfers kreeg ik er ook met geen ene mogelijkheid allemaal uit.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:52

ik zla het eens proberen Lachen
bedankt voor de 2 reacties Lachen:D en zla gelijk infomeren

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:01

Scheren helpt niet tegen zomer eczeem.
Als je dan toch van plan bent er geld aan uit te geven, koop dan gewoon een boett deken voor je shet. Ben je in 1 keer van het gezeik af, en hoef je ook niet met allemaal smeerseltjes te gaan rommelen. Je weet van te voren toch niet of het werkt, elk paard reageert er weer anders op.

www.boett.com

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 08:06

iemand die ik ken heeft weleen zalf die werkt smeert het ook bij zijn paarden en nergens geen last meer van Lachen:D
ik wil voor mijn shet best zoon deken komen
maar als hij iets dag en nacht op heeft begint hij het te slopen en dat vin ik zonde van mijn geld als ik eerlijk moet wezen
maar als dat neit help haal ik er wel eentje voor hem Lachen:D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:10

misschien is het toch handiger om hem bij strand te stallen.
xxiezz

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:35

Ik had altijd een verzorgshet die kreeg pilletjes ervoor, hij had geen jeuk meer, en die schilvers heb ik er langzamerhand wel uitgekregen, door veel borstelen en peuteren Tong uitsteken Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:56

tea tree olie verzacht wel maar lost niet op. en dat moet elke dag min 2 keer smeren en dan goed dik. alleen als het echt vaak en veel doet zal hij minder schuren. het nadel van tea tree is dat het vrij duur is! wij smeerden en zeker 300 euro per seizoen in. maar zo'n boett deken werkt idd ook wel goed volgens mij... wij hebben het nooit gebruikt omdat het goed ging met olie en het ziet er zo vreemd uit!
als je er echt vanaf wil zijn kun je ook de DA bellen en bloedmonster laten nemen... iets duurder wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:34

staalborstel..... auw... Ach gut

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:54

Debo schreef:
staalborstel..... auw... Ach gut

haha een voor de haren er goed uit te halen Lachen:D
ik weet niet hoe die zalf er voor heet maar die vent zij dat het goed hielp en hij daardoor niet meer zal schuren
ik ga het gewoon proberen en als dat niet helpt de da erbij en een deken voor hem Lachen:D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:23

liesje_waal schreef:
iemand die ik ken heeft weleen zalf die werkt smeert het ook bij zijn paarden en nergens geen last meer van Lachen:D
ik wil voor mijn shet best zoon deken komen
maar als hij iets dag en nacht op heeft begint hij het te slopen en dat vin ik zonde van mijn geld als ik eerlijk moet wezen
maar als dat neit help haal ik er wel eentje voor hem Lachen:D

Ik ken ook genoeg mensen die smeren, ik was er ook zo één.
Elk paard reageert anders op zo'n smeerseltje. Het kan best zijn dat jij ziet dat het paard van je vriendin wel van zijn eczeem afkomt, maar dat die van jou er niet eens op reageert. Daarom heb ik het niet zo op die troep. Vaak kost het een hoop geld, en bereik je er helemaal niks mee, om weer met een nieuw smeerseltje te beginnen.

Een boett deken is duur, maar op lange termijn goedkoper dan elke maand een duur zalfje te moeten kopen. Dat je shet 'm gaat slopen hoef je niet bang voor te zijn zolang hij niet bij prikkeldraad in de buurt komt.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:29

Het is inderdaad zo met exzeem dat wat bij het ene paard helpt het bij het andere paard niet zo hoeft te zijn..........maar idd voor hetzelfde geld werkt het bij jou shet wel.
Maar zie/merk je dan ook pas na een jaar resultaat?

Wij hebben ook allerlei dingen geprobeert......kost idd handen vol geld en het dier liep nog met jeuk rond.
Wij hebben nu sinds 2 jaar een boett deken en het bevalt ons/pony uitstekend, helaas is de deken nu 2 seizoenen meegegaan en moeten we voor het aankomende jaar een nieuwe kopen.
Die van ons is "maar" 2 seizoenen meegegaan maar is uiteindelijk kapot gegaan door een slopende andere pony Boos! nadat de deken toch wat gaar begon te worden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:52

Vanaf februari komt er ook speciaal voer van Subli op de markt voor paarden met zomerexceem.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:08

deedee19 schreef:
Vanaf februari komt er ook speciaal voer van Subli op de markt voor paarden met zomerexceem.

Klopt en dat is speciaal gemaakt als je de SeMe therapie hebt gedaan Lachen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:29

laura2span schreef:
tea tree olie verzacht wel maar lost niet op. en dat moet elke dag min 2 keer smeren en dan goed dik. alleen als het echt vaak en veel doet zal hij minder schuren. het nadel van tea tree is dat het vrij duur is! wij smeerden en zeker 300 euro per seizoen in. maar zo'n boett deken werkt idd ook wel goed volgens mij... wij hebben het nooit gebruikt omdat het goed ging met olie en het ziet er zo vreemd uit!
als je er echt vanaf wil zijn kun je ook de DA bellen en bloedmonster laten nemen... iets duurder wel..

Waar koop je tea tree olie? Ik ben er al zo lang naar op zoek.. Haha!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:08

deedee19 schreef:

Kun je daar iets meer informatie over geven?

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:49

Idd lies, kerato werkt goed!
Een fries bij ons op stal heeft er dan nu een aparte zomer eczeem deken voor, en voor Tobi heb ik kerato ook wel is gebruikt Lachen helpt!