Hoe vaak laten jullie je zadel nakijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Hoe vaak laten jullie je zadel nakijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 14:09

Ik heb twee jaar geleden mijn dressuur zadel gekocht. Echt een Superfijn zadel. Het lag toen helemaal goed.
Nu twee jaar later had ik het idee dat ik voor te weinig ruimte overhield bij de schoft.
De zadelmaker kwam toch op stal dus die heeft meteen naar mijn zadel gekeken.

Wat bleek, voor en achter moet er vulling bij en in het midden moet er wat uit. Mijn paard was zelfs gevoelig op zijn rug toen de zadelmaker er aan voelde.
Het was dus raadzaam om mijn zadel op te laten vullen.

Ik schrok hier best van. Omdat het twee jaar geleden goed lag ging ik er vanuit dat ik een goed zadel had.
Nu is ze ook wel veranderd want toen ik haar kocht twee jaar geleden was ze net drie en nu is ze vijf. Dus er zijn wel veel meer spieren aan gekomen, maar dat het zoveel scheelt in ligging had ik niet in de gaten.

Dus mijn vraag hoe vaak laten jullie je zadel nakijken of het nog goed ligt? Is dit iets wat jaarlijks moet gebeuren?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 15:26

ow ja en door wie laten jullie je zadel nakijken en opvullen?
Ik heb nu langeraap laten komen, en die gaan mijn zadel ook opvullen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:31

Zolang mijn jonge pony (nu bijna 5) nog groeit en dus erg van bouw veranderd laat ik de zadelmaker elk half jaar controleren of mijn zadel nog goed ligt.

Daarna eens per jaar.

Beter een keertje 'teveel' langs laten komen voor controle, dan dat ik misschien met een DA rekening komt te zitten, omdat zijn rug niet goed is door een niet goed passend zadel.

Ik heb Van Rijs als zadelmaker ( www.vanrijs.nl )

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:02

zeker met zo'n jong paard.... is een keer per jaar geen overbodige luxe...
ik geloof dat ze pas met een jaar of 8 uitgegroeid zijn op de rug dus veranderd de ligging van je zadel ook steeds.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:10

Twee keer in het jaar.. door Dan Kroetch

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:11

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:21

Ik laat mijn zadel standaard 1x per jaar nakijken en opmeten. Of ik moet natuurlijk merken dat de kussens platter zijn of mijn paard ergens last van heeft, dan uiteraard eerder.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:57

MarchaL schreef:
Ik laat mijn zadel standaard 1x per jaar nakijken en opmeten. Of ik moet natuurlijk merken dat de kussens platter zijn of mijn paard ergens last van heeft, dan uiteraard eerder.

Mag ik vragen wie je dan laat komen? En hoe duur het ongeveer is. Mijn zadel ligt voor geen meter meer. En als ik rij rij ik nu met een zadel die goed ligt alleen vind ik die niet lekker rijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:26

Als daar aanleiding voor is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:32

Als het nodig is. Dit kan dus 1 keer per jaar zijn, maar ook minder vaak of juist vaker.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:38

Margreet schreef:

Bij mij hetzelfde... het is nu in 3 jaar, 2x gebeurd. 1x met passen en 1x afgelopen jaar.

Bij mij doet ook Langeraap het.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:43

Margreet schreef:

Ik ook ja.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:47

als ik het idee heb dat dat nodig is. Meestal zeker 1 keer per jaar, omdat mn 5,5 jarige nogal veranderd steeds.
Bij mij komt van Rijs, uit Zevenhuizen altijd.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 19:53

Ik heb dit nooit eerder gedaan omdat ik er inderdaad nooit aanleiding toe heb gevonden. Maar omdat ik nu minder ruimte bij de schoft kreeg heb ik er naar laten kijken.

Maar goed mijn zadel wordt nu weer helemaal in orde gemaakt. Dus dan kunnen we er weer tegen. en aangezien ze dit jaar 6 wordt zal ze wel ongeveer uitgegroeid zijn. Dus dan laat ik de zadelmaker ook maar voort 1 keer per jaar komen of zo.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:55

In principe 1 keer per jaar, maar mijn paard geeft het meteen aan als het zadel niet meer goed ligt want dan rent ie onder je bips vandaan. Ik heb ook mazzel want mijn instructeur is ook mijn zadelmaker. Dus die kijkt dat dan altijd meteen na.
www.bestfitzadelservice.nl

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 00:33

Ik heb hem net vanmiddag weer na laten kijken door Tom vd Brink uit Neijeveen. Moest van voren iets bijgevuld worden. Gewoonlijk laat ik hem ongeveer 1 keer per jaar nakijken, mocht er eerder reden tot twijfel zijn of het zadel nog wel goed is laat ik hem vaker komen.

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:54

Amvbeek schreef:
en aangezien ze dit jaar 6 wordt zal ze wel ongeveer uitgegroeid zijn. Dus dan laat ik de zadelmaker ook maar voort 1 keer per jaar komen of zo.

Niet alleen de groei van je paard kan ervoor zorgen dat je zadel niet meer goed ligt, maar ook de spiermassa dat erbij komt (of eraf gaat). Dit is dus niet alleen gebonden aan een bepaalde leeftijd.
Het is verstandig om je zadel af en toe te laten controleren. Ik laat het mijne ook bij langeraap doen.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:01

Ik laat het zadel 1x per jaar nakijken en evt opvullen.
Toevallig ook door Tom vd Brink!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:13

Citaat:
Mag ik vragen wie je dan laat komen? En hoe duur het ongeveer is.

Natuurlijk Knipoog Ik laat het altijd doen door de Heimolen, (zat eerst in Bergen op Zoom, nu in Heerle geloof ik) er komt dan een van hun zadelmakers langs die je paard en het zadel bekijken en opmeten. Vervolgens nemen ze het zadel mee en kun je hem binnen een week weer komen ophalen. Ik geloof dat ik dan zo'n 65 euro kwijt ben, 25 euro voorrijkosten en de rest voor het opvullen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:12

MarchaL schreef:
Natuurlijk Knipoog Ik laat het altijd doen door de Heimolen, (zat eerst in Bergen op Zoom, nu in Heerle geloof ik) er komt dan een van hun zadelmakers langs die je paard en het zadel bekijken en opmeten. Vervolgens nemen ze het zadel mee en kun je hem binnen een week weer komen ophalen. Ik geloof dat ik dan zo'n 65 euro kwijt ben, 25 euro voorrijkosten en de rest voor het opvullen.

Oke dankjewel. Ik denk dat het toch een nieuw zadel gaat worden. Maar dan ga ik wel even bij de heimolen kijken. Ik had ook begrepen dat ze een passervice hebben.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:15

Als ik het gevoel heb dat mijn zadel niet meer juist past/ligt.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:18

ik laat mn zadel nooit na kijken, ik heb het nog niet gehad dat hij niet paste.
heb alleen n nieuw zadel gehaald omdat de mijne echt versleten was Haha!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:50

als ik het tijd vind om het te laten naa kijken me pony staat egt 2 min verderop dus dan kom ik altijd met me pony bij de winkel kost me nix en opvullen kost ook heel weinig

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:01

de laatste 2 aar heb ik 6 zadels gehad en regelmatig een zadelmaker erbij gehaald.
ik ben altijd tevreden geweest over vanrijs totdat best fit op stal kwam. mijn ainsley bleek absoluut niet te passen, ik moest nl om de 3 maanden opvullen. van rijs heeft me het nooit gezegd, die vond het prachtig dat ik zo vaak kwam.. dus die heeft het voor mij echt afgedaan. nu krijg ik een nieuw zadel die helemaal op zijn rug is aangemeten