FNRS ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

FNRS ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 13:28

Ik had een vraagje over het FNRS ruiterbewijs. Ik zelf zou het graag willen halen, maar maakt het uit of je wedstrijden rijd of niet, want op dit moment ben ik gewoon een recreatie ruiter met eigen verzorgpaard en manege lessen. Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk? En hoe duur kost het. Misschien dat iemand het mij kan vertellen die het zelf gehaald heeft, of het weet wat het allemaal inhoud. Vinden jullie het FNRS ruiterbewijs zinvol om te hebben???

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:51

Als je veel gaat buitenrijden in gebieden waar het verplicht is zou ik het doen. Anders mooi laten zitten, want het is toch behoorlijk prijzig.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:10

Het FNRS ruiterbewijs bestaat uit 3 certificaten die je moet halen. Per certificaat moet je 4 (dacht ik ) buitenritten maken, en dan ook nog dat examen afleggen. Tussen het halen van de verschillende certificaten moet 3 maanden (dacht ik ) tussen zitten. Je bent er dus best lang mee bezig.
Als je alle 3 de certificaten hebt gehaald staat dat gelijk aan het ruiterbewijs. Daar komt ook nog bij dat het hartstikke duur is om die 3 certificaten te halen. Ik weet nog dat het halen van 1 certificaat in verhouding nog duurder was dan het halen van mijn ruiterbewijs (incl overnachting, lessen en gebruik van paard ).
Als ik jou was zou ik dus voor het gewone ruiterbewijs gaan, omdat het toch op hetzelfde neer komt!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 16:13

Fredt schreef:
Het FNRS ruiterbewijs bestaat uit 3 certificaten die je moet halen. Per certificaat moet je 4 (dacht ik ) buitenritten maken, en dan ook nog dat examen afleggen. Tussen het halen van de verschillende certificaten moet 3 maanden (dacht ik ) tussen zitten. Je bent er dus best lang mee bezig.
Als je alle 3 de certificaten hebt gehaald staat dat gelijk aan het ruiterbewijs. Daar komt ook nog bij dat het hartstikke duur is om die 3 certificaten te halen. Ik weet nog dat het halen van 1 certificaat in verhouding nog duurder was dan het halen van mijn ruiterbewijs (incl overnachting, lessen en gebruik van paard ).
Als ik jou was zou ik dus voor het gewone ruiterbewijs gaan, omdat het toch op hetzelfde neer komt!

Heel erg bedankt. Ik dacht dat dat dus het gewone ruitersbewijs was, geen wonder dat ik er niet uit kwam op de site van FNRS. Dan vraag ik bij deze dus meer info over het gewone ruiters bewijs.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:35

Bij het gewone ruiterbewijs moet je een theorie-examen doen, een rijvaardigheids examen en een examen in het verkeer.
Je moet alle gangen beheersen, en je moet je paard onder controle kunnen houden. Ook moet je een spongetje van 60 centimeter kunnen maken. Je moet alle verkeersregels kennen, en een stuk in het verkeer rijden.
Bij het Reelaer kan je je ruiterbewijs in een weekendje halen.
Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn hier héél veel topics over!!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:59

Ik ben in september opgegaan voor mijn ruiterbewijs. We hebben met een paar mensen van stal tegelijk examen aangevraagd. We hebben dus ook geen lessen of iets dergelijks vooraf gehad. Wel hadden we vooraf het theorieboekje gekregen. Het was daarom ook niet zo duur volgens mij heb ik iets van 35 Euro betaald (enne we zijn allemaal geslaagd, ok op een meisje na dan)

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:08

Schatjes schreef:
Ik had een vraagje over het FNRS ruiterbewijs. Ik zelf zou het graag willen halen, maar maakt het uit of je wedstrijden rijd of niet, want op dit moment ben ik gewoon een recreatie ruiter met eigen verzorgpaard en manege lessen. Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk? En hoe duur kost het. Misschien dat iemand het mij kan vertellen die het zelf gehaald heeft, of het weet wat het allemaal inhoud. Vinden jullie het FNRS ruiterbewijs zinvol om te hebben???

Wedstrijden rijden heeft er niks mee te maken. Het ruiterbewijs is juist vooral voor recreatieruiters die veel buiten rijden. Denk dat het per manege verschilt hoe ze het afnemen. Op onze manege kun je een 4tal zondagen voor het examen langs gaan om te oefenen, word de theorie besproken en heb je alle ruimte om vragen te stellen. Bij mij was het wel duurder dan die 35 euro die zoefje noemt, maar dat komt dan ook door die lessen enzovoort. Wij waren ook allemaal geslaagd op een na die een paar keer van zn paard af was gestuiterd. http://www.ruiterbewijs.nl/ voor meer info.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:17

Allemaal heel erg bedankt. Alleen jammer dat ik dan 60 cm moet springen, want mijn paardje doet dat niet haha. De eigenaren hebben al gezegd dat ie niet kan springen, maar hij kan het wel maar willen is iets anders. Dan ga ik maar eens oefenen met profesionele hulp voor het springen. En ja ik had al op internet gekeken op die site ook, maar vond het zo onduidelijk. Jullie maken het tenminste duidelijk voor mij OK dan!

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:20