eerst rijden, dan voeren of andersom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carien

eerst rijden, dan voeren of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 10:23

Titus wordt 's ochtends meestal rond dezelfde tijd gevoerd. Als er op wordt gereden is dat 's middags.
Maar wat nu als ik eens 's ochtends wil rijden, moet ik hem daarná pas voeren of gewoon op zijn vaste tijd en daarna gaan rijden?
Voor mijn gevoel lijkt mij na het rijden eten, of maakt dat helemaal niks uit?

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:50

er moet tussen eten en rijden gewoon altijd een uur tussen zitten

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:52

Ligt er aan hoe laat je pony gevoerd wordt. Je kunt best rijden na het voeren, maar daar moet wel een uur tussen zitten. Dit in verband met de spijsvertering van de pony.
Als er haast bij is geef ik wel eens een klein beetje, dan rijden en dan na het rijden krijgt Givar de rest.
Maar liever met een uurtje ertussen. In dat uur kun je bijvoorbeeld vast uitmesten, je spullen klaarleggen en goed poetsen. Dan heb je ook geen tijd verloren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:53

Als ik rond voertijd op stal ben en ik wil rijden, dan geef ik 'm een klein handje zodat hij zich niet overgeslagen voelt en nijdig wordt omdat de andere paarden wel krijgen. De rest krijgt hij dan na het rijden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:14

ik geef dan normaal eerst een handje en na het rijden de rest
(en natuurlijk zet je je paard op adem etc terug op stal..)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:14

Meestal een handje vol en na het rijden de volle klets.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:18

Ik heb 'm overigens ook wel eens gewerkt toen hij net een kilo brok in z'n mik had, omdat ik dacht dat ze nog moesten voeren omdat hij niks had, maar hij had het dus al op bleek later....
Niks van gemerkt, niet met rijden en ook geen koliektoestanden daarna ofzo, helemaal niks. Maar beter van niet natuurlijk, ik sport ook niet graag met een volle maag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:38

ik las laatst in ik geloof de paard en sport, maar misschien ook wel de Bit, dat je paard een uur na de krachtvoergift een energiedipje heeft. Dat is misschien handig om te weten als je juist dan je les of wedstrijd moet rijden... Zij raadden aan ruim van te voren, of vlak na het rijden te voeren

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:04

volgens mij zit er dan ook nog een verschil tussen hooi/gras en biks. Hooi of gras kan volgens mij minder/geen kwaad voor het rijden dan biks.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:10

ik zou zelf 3 kwartier of een uurtje wachten en dan gaan rijden! Als je paard een paar uur terug nog eten heeft gehad(als hij dus geen lege maag heeft) is het wat anders, dan zou ik em een handje bix geven en dan lekker gaan rijden en daarna derest geven!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:39

Margreet schreef:
Als ik rond voertijd op stal ben en ik wil rijden, dan geef ik 'm een klein handje zodat hij zich niet overgeslagen voelt en nijdig wordt omdat de andere paarden wel krijgen. De rest krijgt hij dan na het rijden.

En wederom ga ik met Margreet mee (we zijn wel heel eensgezind ineens Knipoog )
Alleen staat Imker thuis en geef ik dan gewoon voor het idee een klein beetje brok en de rest krijgt hij dan als hij klaar is met werken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:57

Mijn pa gaat er altiojd om 7 uur al uit, dus krijgen ze om 7 uur eten. De kans dat ik voor 8 uur gaat rijden is heel klein Knipoog
Dus het ligt een beetje aan de tijd wanneer ze gevoerd worden, ik zou liever gewoon normaal eten laten geven en dan een uurtje wachten. En voor een keertje maakt het ook niet uit hoor dat je wat eerder gaat rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:10

Ik heb een pony die altijd op de wei staat. Er zit dus nooit een uur tussen eten en rijden.
Hoogstens een half uurtje, waarin ik hem poets en opzadel.

Het lijkt mij trouwens vreemd dat er veel paarden met een lege maag zijn, de meesten krijgen toch hooi naast hun krachtvoer hoop ik Knipoog

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:11

Nooit na het voeren gaan rijden. Minstens 1.5 uur wachten. Na het rijden kun je voeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:15

Ik rijd altijd eerst en daarna voeren.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:26

Marreke schreef:
Ik heb een pony die altijd op de wei staat. Er zit dus nooit een uur tussen eten en rijden.
Hoogstens een half uurtje, waarin ik hem poets en opzadel.

Het lijkt mij trouwens vreemd dat er veel paarden met een lege maag zijn, de meesten krijgen toch hooi naast hun krachtvoer hoop ik Knipoog

Het gaat echt om krachtvoer en rijden.
Na het voeren zou ik een uur wachten voordat je gaat rijden.Nou vind ik het zelf ook niet een prettig idee om te gaan rijden en hij heeft net een plak hooi op.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:33

Ik heb dit ook altijd.
Ik rijd meestal smorgens en als ik dan smorgens kom om half 9 dan voer ik en dan ga ik de wei schoonmaken en mesten enz. En dan pak ik mijn pony, lekker een poetbeurt geven en dan is het al half 10 en dan heeft ze toch een uur gerust (na het eten dan he)

Lachen

carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:02

monsera schreef:
Het gaat echt om krachtvoer en rijden.
Na het voeren zou ik een uur wachten voordat je gaat rijden.Nou vind ik het zelf ook niet een prettig idee om te gaan rijden en hij heeft net een plak hooi op.

Hij krijgt 's ochtens voordrooghooi, beetje basisbrok, wortel, appel.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:07

imker schreef:
En wederom ga ik met Margreet mee (we zijn wel heel eensgezind ineens Knipoog )
Alleen staat Imker thuis en geef ik dan gewoon voor het idee een klein beetje brok en de rest krijgt hij dan als hij klaar is met werken.

Dit doe ik ook, eerst even een klein beetje en de rest als hij klaar is

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:28

Ik snap het niet helemaal. Als ze in de natuur leven en ze eten en er komt een roofdier aan dan vluchten ze toch ook. Of ligt dat anders? Omdat biks zwaarder is? Ik kom altijd voor het voeren. Ze voeren bij ons om 3 uur en ik ben er rond 2 uur meestal.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:33

Meestal geef ik m'n paard een paar handjes voor het rijden en krijgt ze de rest na het rijden als ik net rond voertijd rijd. Is wel beter voor ze. En Felicity, dat kun je niet meer vergelijken het voerpatroon van een wild dier en een 'huis'dier. Koliek bijv. komt juist vaak door het voerpatroon van paarden als staldier omdat het verteringsstelsel daar niet op gemaakt is.