Rijden in de duinen,slecht voor pezen?niemand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Rijden in de duinen,slecht voor pezen?niemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 07:18

Mijn merrie is niet gewent om in de duinen te rijden. Sinds kort sta ik op een stal waar ik zo de duinen inrijdt. Ik heb nu in 2 weken tijd 4 buitenritten gemaakt,ok 1 van 2,5 uur. Nu wees iemand me erop dat ik wel op moet passen en paard eerst moet laten wennen aan de duingrond. Hoe bouw ik dit op? groetjes eline

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:31

Dit kan je niet opbouwen volgens mij. Ik kan zelf ook zo de duinen in maar mijn paard heeft een peesblessure gehad en ik mag nooit meer op een te natte en een te droge bodem rijden. Het duin mag ik dus nooit meer in. Zelfs niet stappen. Ze moeten de pezen veel meer gebuiken omdat ze de benen beter op moeten tillen.
Voordat ze die blessure kreeg ging ik wel gewoon met haar het duin in. Niet heel vaak want veel kan je daar ook niet doen. We draafden alleen op de stukken die beter te doen waren. Je moet niet gaan draven in het duin!!! Dat is het enige advies dat ik je kan geven. Wees heel voorzichtig met die benen in het duin.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:31

Door de duinen rijden is idd zwaar voor de pezen. Je zal rustig moeten opbouwen, anders heb je kans op peesproblemen.

Het ligt er heel erg aan hoeveel je stapt, draaft en galoppeert op buitenrit. De eerste paar keer moet je niet teveel draven en galopperen, en als je thuiskomt de benen lekker afspuiten. Langzaam opbouwen.

Als je uit de duinen komt nog even stappen op de harde bodem is ook goed, dat bevordert de doorbloeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:41

Ja idd zoals gezegd. Een half uur door het rulle zand stappen staat ongeveer gelijk met een uur flink rijden. Ik zelf ros nooit zomaar door het rulle zand,vind het best gevaarlijk. In de winter als het veel heeft regend is het best wel vast en durf ik het wel aan.

Als je veel stapt op de harde grond worden de pezen ook harder. Ik zou als ik jouw was oppassen voor overbelasting.

Op sommige stukken is het zand zo rul, dat mijn paard gaat draven of als we draven gaat hij galopperen. Zo geeft hij mij aan dat het heel zwaar voor hem is. Als ik niet wil galopperen laat ik hem stappen en geef hem losse teugel.

Wel ideaal dat je zo kunt rijden, geniet ervan, maar luister goed naar je paardje. Vind dat je flink gereden hebt de afgelopen 2 weken,maar als je een sterk, fit, gezond en goed conditioneel paard hebt, heb je al flink wat opgebouwd,maar zorg ook dat ze genoeg rust krijgt, anders gaat de lol voor het paard er af als hij steeds totaal kapot terug komt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:53

probeer je paard zo afwisselnd mogelijk te rijden. Rijden in de duinen krijgen ze veel bespiering van maar is zwaarder voor de pezen. Rijden op de weg ( ook draven) krijgen ze sterke pezen van maar is zwaardere belasting voor de gewrichten. Als je dus zorgt voor veel afwisseling dan krijgen ze in goeie verhouding goeie bespiering en sterke pezen. Heeft je paard al eens een peesblessure gehad of is hij er gevoelig voor dan extra oppassen met mul terrein.