Verborgen gebrek, hoe zit dat nou precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Verborgen gebrek, hoe zit dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 22:43

Een vriendin van mij heeft haar paard nu bijna een jaar(in februari), maar al een tijdje gaat het niet zo goed met hem. Hij liep niet goed, nu blijkt er van alles mis te zijn, o.a. scheve heupen. Het paard is onder behandeling van een fisio, maar ook dat geeft niet echt het gewenste resultaat.

Nu is er dus de vraag, hoe verder te gaan? In principe willen ze er alles aan doen om te proberen het paard weer goed te krijgen, maar hij is niet verzekerd dus het kost hun wel heel veel geld op deze manier(vind ik totaal niet handig van ze, maar ja, kunnen ze nu ook niets meer aan doen).

Ze zijn al met de vorige eigenaar gaan praten(een grand prix ruiter, zal verder maar geen namen noemen), maar daar is verder niet echt een oplossing uitgekomen.

Nou weet ik dat er een termijn is voor het terug brengen van een paard met een verborgen gebrek, maar wat die termijn precies is... Verward Een andere stalgenoot zei dat het een jaar was, maar ik dacht een keer op bokt gelezen te hebben dat het veel korter was.

En wanneer is het precies een verborgen gebrek, het betreffende paard is wel goedgekeurd(iig klinisch, waarschijnlijk ook röntgenologische, maakt dat nog verschil?)

En is de vorige eigenaar verplicht het paard terug te nemen?Of alleen als dat ergens in de voorwaarden staat ofzo(het is een soort van handelsstal)

Kortom: als iemand me wat meer uitleg kan geven over deze kwestie, graag..

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:27

ik dacht dat het 6 weken was??
na zo een lange tijd denk ik niet dat de eigenaar hem terug moet nemen omdat het paard was goedgekeurd

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:30

een half jaar op medische gronden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:47

Een half jaar...en dan alleen als het paard via een handelstal gekocht is.
Als je een paard particulier koopt, heb je 'maar' 6 weken de tijd.

PB Renske20 eens...die heeft/had ook een paard met een scheef bekken, die heeft ze laten behandelen en nu gaat het al een stuk beter.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:08

nope het is 2 JAAR!!!!! vreselijk voor alle handelaren dus. Paard kan in die tijd ineens last krijgen, door overbelasting, van een niet 100% gewricht en nog zo veel meer. Verkoop wordt moeilijk gemaakt.
Je hebt 2 jaar garantie volgens de europese wed op medische gebreken. Dit valt daar onder mits er aangetoond kan worden dat het destijds ook al zo was, en dat hij dus geen ongeluk heeft gehad oid. Maar gezien hij helemaal gekeurd is, ook met foto's, geef ik je weinig kans. Tenzij die heupen de doorslag gaan geven, als dat er toen al was, tja dan is het een klare zaak. Maar anders dan dat was het paard dus goed bij de aankoop, en dat kan bewezen worden met de foto's.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 13:10

Aha, thanx voor de info sherwood. Ik zal voor de zekerheid eens even navragen of hij ook op de foto's is gezet. Maar als dat niet het geval is, kan de vorige eigenaar dan niet gewoon zeggen dat ze hem dan maar op de foto's hadden moeten zetten, dus dat het hun eigen schuld is..?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:23

tja dat is een beetje een lastig punt. Dan ligt het weer aan de prijs, vanaf E6000,- moet je eigenlijk een paard op de foto gaan zetten. Maar eigenlijk zit er 2 jaar garantie op. en zal de wed waarschijnlijk zeggen dat het keuren een hoop ellende bespaard, maar dat de uitkomst er niet anders van zal zijn. Als je vooraf op de foto zet zie je alles en laat je hem staan zo nodig. Doe je dat niet en krijg je na een jaar een jaar een klacht, komt er gelijk een rechtzaak aan em een hoop heisa. Heel moeilijk punt wel. Het zou helpen als het de heupen zijn, want die kun je niet op de foto zetten. Anderzijds had de da dat moeten zien bij de keuring, en het staat niet op het raport, dus kan er worden gezegd met alle recht overigens dat hij het toen nog niet had. En dan ben je gaar.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 13:34

Het paard was wel duurder dan 6000 euro ja. Ik zal het allemaal doorgeven, in ieder geval heel erg bedankt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:29

volgens mij zijn ze niet verplicht het paard terug te geven behalve als er bv een proeftijd is afgesproken of een contract is getekend

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:46

sherwood schreef:
nope het is 2 JAAR!!!!! vreselijk voor alle handelaren dus.

Met een dier uit de dierenwinkel is het een half jaar. Waarom is dat met paarden anders dan?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:01

helaas zijn de europese regels niet altijd gelijk aan de nederlandse regels.
Dus : half jaar "garantie" er zit wel verschil in de meldingsplicht particulier of handelsstal. Kijk even op de andere topics.
Er zijn meerdere topics over geweest..
in ieder geval succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:37

Een half jaar voor handelsstal
6 weken voor particulier

En ik vind het belachelijk
Er kan van alles met een dier uitgespookt zijn in die tijd en dan is de vorige eigenaar nog steeds de l..

Ik zeg niet dat het hier zo is, maar ik vind een half jaar echt veel te lang.

Maar na een jaar kun je het paard niet meer terug brengen.

klinisch ok r.logisch gekeurd maakt blijkbaar geen verschil.
Hoe stom het ook klinkt.
En dat een koper onderzoeksplicht heeft, maakt binnen de gestelde tijd, blijkbaar ook geen bal uit, helaas...

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:20

Je moet kunnen bewijzen dat het dier het gebrek al had en dan telt een half jaar garantie. Het is dus niet zo dat je het ider zomaar terug kan brengen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:59

runningkawa schreef:
Een half jaar voor handelsstal
6 weken voor particulier

En ik vind het belachelijk
Er kan van alles met een dier uitgespookt zijn in die tijd en dan is de vorige eigenaar nog steeds de l..

Ik zeg niet dat het hier zo is, maar ik vind een half jaar echt veel te lang.

Maar na een jaar kun je het paard niet meer terug brengen.

klinisch ok r.logisch gekeurd maakt blijkbaar geen verschil.
Hoe stom het ook klinkt.
En dat een koper onderzoeksplicht heeft, maakt binnen de gestelde tijd, blijkbaar ook geen bal uit, helaas...

????? heb ik iets gemist?
Vorig keer dat ik het uitspitte was het nog 2 jaar. Niet dat ik niet blij ben met deze verandering hoor, maar weet je dat heel zeker? En sinds wanneer is het zo ver terug gebracht? Ik wist wel dat het voor cierenwinkel dieren een half jaar was, omdat een muis nou eenmaal geen 2 jaar leeft vaak, en een goudvis al helemaal niet. Dus dat hadden ze toen veranderd, maar echt waar??? 6 maanden nu? YES!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:46

Ik heb gister mijn vriendinnetje gesproken, ze gaan binnenkort met het paard naar Bodengraven om hem helemaal te laten onderzoeken.

Ze zegt ook dat ze het paard echt niet meer weg wil doen, ook al zou ze er bijvoorbeeld nooit meer op kunnen rijden...Ik hoop dan voor haar dat haar ouders er ook zo over denken, want die moeten alles betalen natuurlijk...

Maar ik zou het ook wel raar vinden hoor, een termijn van 2 jaar, dat is wel ontzettend lang! En als het bij een particulier 6 weken is dan is het verschil ook wel heel erg groot..

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:24

de laatste keer dat ik het navroeg was het nog 2 jaar, en dat was afeglopen zomer. Er is ee man namelijk hier in de omgeving (wiens naam ik niet zal noemen) die nogal wat rotzooi verkoopt... Hij had problemen gekregen, en moest nog 2 jaar garantie verlenen. gaat moeilijk op een paard wat in werkelijk elk gewricht wat mankeerd. Toen kwam ik er achter dat het werkelijk 2 jaar was. Maar ik dacht al dat kan nooit lang zo blijven is een belachelijke regeling.