Worden paarden ook dement?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Worden paarden ook dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:28

Dat vraag ik mij dus af. Ik heb een pony die in maart de respectabele leeftijd bereikt van 28 jaar. Cool Hij heeft alleen soms van die vage acties.

Voorbeeld: Ik gooi voer in zijn bak en vervolgens in de bak van mijn andere paard (die staat ernaast). Begint hij vrolijk te hinniken en kijkt me stom aan van: Geef het nou maar. Terwijl het dus allang in zijn bak ligt. Soms heeft hij zijn hoofd uit de stal en ziet hij dat ik wortels in zijn bak doe en hinnikt hij ook, maar blijft dan wel staan. Verward Pas als ik nog een keer begin te rammelen in zijn bak of hem er zelfs naar toe duw, heeft hij pas door dat er iets in zijn bak ligt.

Hij staat ook hele dagen op de wei. Hij is als laagste in rang. Als ik hem van de wei haal en even later er weer terug in zet, gaat hij heftig galopperend en hinnikend door de wei en naar de rest van de paarden. Die meppen hem vervolgens weg, want moeten niks van hem weten. En dat weet hij zelf ook. Als hij weet dat andere paarden niks van hem moeten hebben, waarom doet hij dit dan? (dit hoeft er volgens mij niet perse iets mee te maken hebben hoor, hij is verder ook gewoon een beetje dom Haha! )

Maar bestaat dat nou bij paarden, dementie? Of hoe je dat ook kunt noemen, want het is niet echt vergeetachtigheid.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:54

Ze zullen wel dement worden mss, maar wij zullen er vrij weinig van merken.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 21:02

Is die voerkwestie bij mijn paard dan dementie of gewoon domheid? Of combinatie Lachen

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:14

Ik denk dat het meer domheid is. Het duurt bij hem denk ik gewoon even dat het kwartje valt dat ie eten in z'n bak heeft liggen.

Ik ken zelf best wel een aantal oude paarden/ponies die tegen de 30 of ouder zijn en die zijn best nog wel bij de les en heel slim.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 21:23

Ja dat is het hem nou juist. Normaal was ie altijd heel erg alert wat dat eten betreft en dit is iets van het laatste half jaar eigenlijk. Tenminste, het valt nu zo op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:11

Ook paarden krijgen gelijk de mens allerlei ouderdomskwalen, dus waarom niet ook dementie? Bij mijn pony vroeg ik mij hetzelfde af... Ik vind het helemaal geen gekke gedachte. Wil je meer weten pb maar.

[edit: typefout]

x_ultimate_xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:21

hmm sja onze pony van 30 is doof aan het worden dat merk je goed, dus ik denk dat dementie best kan.

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:21

Ja, paarden worden ook dement, tenminste dat heeft mijn moeder mij ooit vertelt.