Ik ben een stijve hark van nature en heb erg veel moeite met opstijgen. Hebben jullie tips voor mij om leniger te worden waardoor het opstijgen beter gaat? Enne, ja, ik ben iets te zwaar, maar motorisch onhandig ben ik al van jongs af aan. ik heb lang fysiotherapie gehad, ook voor mijn slechte evenwichtsgevoel, doorzitten kost me ook veel moeite. Alvast bedankt!
Muizje
Geplaatst: 16-01-05 18:09
probeer vaak met je handen je tenen aan te raken, daar wordt je lekker soepel van!
MarrieLeen
Geplaatst: 16-01-05 18:10
En misschien veel opstapbewegingen maken, zodat je die spieren traint? Succes!
dikkiedik
Geplaatst: 16-01-05 18:10
Oefenen op de trap, zonder jezelf aan de leuning op te trekken twee treden tegelijk nemen met je linkerbeen, dat gaat in het begin helemaal niet, maar blijf oefenen en je merkt vanzelf verbetering. Als het in het begin echt niet lukt, neem dan 1 tree en zak iets door je knieen om t toch iets zwaarder te maken.
Succes!
poes
Geplaatst: 16-01-05 18:56
Ga niet uitgebreid zomaar staan stretchen! Stretchen kun je beter doen nadat je lichaam goed gewerkt heeft en de spieren goed los zijn. Zo is het waarschijnlijk zo dat je na een uur rijden makkelijker kunt opstappen.
Ik zie maar 1 oplossing: een beetje aan je fysiek gaan werken. Ga eens een keertje zwemmen, touwtje springen, fietsen,... na de inspanning kun je je benen voorzichtig stretchen. Denk erom dat het langzaam zal gaan en dat je niks mag forceren.
Tot verleden jaar was ik ook een stijve hark, nu zwaai ik me met gemak op een paard van 1m75
ZwarteKa
Geplaatst: 16-01-05 19:01
Yoga heeft voor mij wonderen verricht! Je raakt er niet uitgeput van, maar wel sterker en absoluut leniger! Succes!
Fredt
Geplaatst: 16-01-05 19:36
Een trucje dat mij is geleerd;
Ga met een voet op een krukje staan. Dan hups je met je ander been een paar keer, en ga je met dat been ook op het krukje staan. Dit doe je net zolang tot je echt het idee hebt dat je soepel op het krukje komt. Dan pak je een stoel ofzo, hier doe je hetzelfde mee. Op een gegeven moment gaat dit je ook gemakkelijk af, en kan je het oppervlak nog verder verhogen. Bij het opstappen op een paard helpt dit zeker. Je moet dan ook een paar hupjes maken, en dan opstappen..
Sizz
Geplaatst: 16-01-05 19:53
Stap gewoon met een krukje op. Dat op je paard hijs gedoe is ook niet alles.
jockeyyy
Geplaatst: 16-01-05 19:56
MissSisa schreef:
Stap gewoon met een krukje op. Dat op je paard hijs gedoe is ook niet alles.
en het is ook nog better voor zn rug
meikie
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-05 20:02
Bedankt voor jullie tips, ik wil gewoon leniger worden, want een opstapblok is thuis wel een idee, maar elders zal ik ook weleens op en af moeten stappen. Daarbij komt dat ik mijn paard aan het inrijden ben en dus nog aan alles moet wennen. Ik ga zeker ook een yoga proefles volgen en veel oefenen!