in maart/april jaarling scheren?? slecht>??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

in maart/april jaarling scheren?? slecht>??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:57

heey bokkers,

ik heb een paar maand geleden een jaarling gekocht, en die zit zoooooo dik in zijn vacht, als je er in knijpt lijkt het net schapenvacht Verward en hij is verschrikkelijk smerig...is er dan de mogelijk heid om hem in maart / april te scheren of is dat slecht>>??

Groetjes,

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:02

Laat een jaarling lekker genieten van een dik vachtje. Zoveel vet hebben ze meestal nog niet en dus ka hij het goed gebruiken. Als de dagen langer worden verhaard hij vanzelf. Scheren is eigenlijk alleen nodig als paarden werken moeten en met een wintervacht niet snel genoeg drogen na het werk. Dan is de kans op ziekte groter en dus is scheren handig. Maar bij een jaarling zou ik er niet aan beginnen. Eventueel kan je hem met mooi weer wassen en laten drogen onder het solarium, maar het nadeel is dat de huidvetten dan weer opgebouwd moeten worden. en doe zijn erg belangrijk in de winter!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:18

Volgens mij gaat ie in maart/april gewoon verharen en kan je lekker veel poetsen (verder kan je toch niet zo veel met een jaarling) Poets ze dus straks en zorg dat ie lekker veel buiten kan rollen dat scheelt al een hoop vacht!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:25

Nee, niet gaan scheren hoor, hij is gewend aan die vacht, en dat is niet goed voor zo'n jong paard dat je m nu gaat scheren, een dek kan niet op tegen zo'n dikke warme vacht.
En het dier heeft immers nog helemaal geen beweging, en t is dus ook niet nodig om hem te scheren.
Daarbij gaat hij al snel verharen hoor.... gewoon even gedult dus.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:00

Ik zou ook absoluut niet scheren, je haalt zo'n jong dier helemaal uit balans.
Zorg voor goede voeding en je zult zien dat het haar in het voorjaar plaats maakt voor een mooie gezonde zomervacht.
Als je zo'n jong dier scheert heb je allleen maar kans dat hij ziek wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:02

absoluut niet scheren! geen nut, en je verstoord de natuurlijke balans, zet m met vriendjes op de wei, en samen plukken ze tegen die tijd elkaars vacht wel kaal.
ook vogels helpen vaak een handje, borstelen is zeker niet nodig, een jaarling moet gewoon op natuurlijke wijze verharen, doet ie dat niet, dan heeft ie iets onder de leden !

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:19

Niet scheren! Mag uiterlijk in december: en dan alleen bij sportpaarden die anders teveel zweten en kou vatten. Een jaarling is heel normaal met berenvacht. Als je gaat scheren, dan breng je zijn hele systeem in de war en krijg je een plukkerig beestje met rare zomervacht terug! Als hij veel buitenloopt heeft hij alleen maar plezier van zijn vacht. Als het warmer wordt en je hem regelmatig poetst krijgt hij vanzelf een mooi zomervachtje.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:22

Niet scheren..... laat ze hard worden door de winters. Het gaat helemaal natuurlijk! Pas als je aan het echte werk met ze gaat, een deken op en zelfs dan hoeft het nog niet altijd!

Zo kweek je paarden die heel snel ziek zullen worden!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:52

niet scheren, gewoon de natuur lekker zijn gang laten gaan. Die jaarling gaat als het warmer wordt gewoon vanzelf verharen, en zoals hier al eerder gezegd is, zijn vriendjes in de wei plukken hem wel mee kaal, ook met het rollen verliest hij vanzelf zijn haar. Als je het leuk vindt kan je hem rustig een keertje poetsen als het beter weer is, nu zou ik dat niet doen, als hij buiten staat heeft hij zijn haar en zijn huidvet hard nodig om warm te blijven.
Wij hebben een jong paard (wordt in april 3) die nu al zijn hele leven in een kleine kudde buiten staat, die blinkt 's zomers ook als een spiegel, ook al wordt hij nooit gepoetst. (We hebben hem alleen als veulen geleerd voetjes te geven en er een paar keer een borsteltje over gehaald zodat dat niet meer heel vreemd is, verder gaat hij uiteraard wel op tijd naar de smid, maar uitgebreid poetsen komt wel tegen de tijd dat we hem zadelmak gaan maken).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:55

Een jaarling zit meestal dik in de vacht omdat ze meestal geen deken op hebben in de winter, laat je jaarling lekker zo en scheer hem als 3 jarige wanneeer nodig is.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:37

thanks voor jullie reacties, ik hou me aan jullie raad, en ga hem niet scheren Haha!

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 00:43

Als je het idee hebt dat hij niet lekker door zn vacht heenkomt straks kan je bv lijnzaadolie door het voer doen o.i.d . Helpt de natuur een handje met verharen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 00:59

ILUFFDRIBBEL schreef:
thanks voor jullie reacties, ik hou me aan jullie raad, en ga hem niet scheren Haha!

OK dan! Toppie! OK dan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 01:08

wat grappig iedereen zegt NEE NIET SCHEREN..

volgens mij is dit t enige topic die zo vlekkeloos en zo met elkaar eens zijn verloopt..

ik zou ook idd niet scheren,,

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 01:09

Orange schreef:
Als je het idee hebt dat hij niet lekker door zn vacht heenkomt straks kan je bv lijnzaadolie door het voer doen o.i.d . Helpt de natuur een handje met verharen.

en een borsteltje er doorheen halen..

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:45

ik zou nu ook niet scheren de verhaar periode zit er al aan te komen en als je eenmaal scheert is de kans groot dat je volgend jaar weer moet scheren omdat de vacht dan ook dik word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:09

Niet scheren en zeker niet in die periode want dan krijg je gezeur met die zomervacht. Dat beestje regelt het vanzelf wel hoor.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:33

WEL SCHEREN!!! Clown

*LOL* Nee hoor, grapje Clown !
Iedereen schrijft heel stellig NIET SCHEREN, dat ik er even om moest lachen Bloos ... Maar ze hebben wel gelijk hoor!
Wie gaat er nou een jaarling scheren, en dan ook nog in maart/april, terwijl ze dan juist gaan verharen Verward ?
Sorry hoor, maar vraagje naar de bekende weg..??? OK dan!