Wat liever? EEn mooi setje of een gezond paard????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Wat liever? EEn mooi setje of een gezond paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:16

Steeds als ik hier op bokt foto's bekijk gaat het vaak over een bepaald setje wat het paard 'draagt'. Wat me hier nou aan opvalt is dat dus iedereen tegenwoordig met bandages rijdt.

Mijn vraag aan jullie is dus: Waarom?????????

Bandages geven amper steun aan de benen maar kunnen wel de pezen vernielen!!

Lijkt me niet dat iemand dit wil? Het gaat als volgt: Door het bewegen met bandages om heb je het risico dat de pezen oververhit raken. Dit heb je niet zo snel door maar beschadigt de pezen wel iedere keer. Zodoende zorg je ervoor dat de pezen verzwakken en kan je dus sneller een blessure krijgen. En iedereen weet dat dat een langdurige uitschakeling is!

Nou wil ik heel graag weten of dit risico niet bij iedereen bekend is? Het zou zo zonde zijn als je ongewild je paard een hoger risico op een peesblessure geeft omdat je het zo mooi vind om met bandages te rijden?

[/list]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:21

Nouja niet iedereen rijd dus bandaga`s, ikke dus niet!
Niet om de redenen die jij geeft maar gewoon omdat ik het pure onzin vindt, voor bij lucky dan he! En ik er gewoon geen zin in heb om die dingen om te doen..

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:23

Misschien doen er meer zoals ik: incidenteel eens met bandages om rijden omdat ik het leuk vind voor op de foto.

Dat je bandages op de foto's ziet wil niet zeggen dat er standaard elke dag met bandages gereden wordt. Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:24

het is niet 100% bewezen dat bandages slecht zijn hoor. als je ze gewoon af en toe omdoet, is er niets mis mee. kijk,als je steeds bandages omdoet terwijl je het verkeerd doet, of geen bescherming eron terwijl dat wel moet, dan kan het kwaad ja. In mijn ogen zijn bandages niet slecht,peesbeschermers zijn eigenlijk nog slechter dan, want die passen zich niet aan aan de benen. vandaar dat ik gewoon doorga met bandages dragen. gebruik ze al jaren, en mijn paarden zijn nog nooit kreupel geweest, of hebben slechte benen ervan gekregen.

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:26

Mag ik je erop wijzen dat je tegenwoordig ook peesbeschermens en strijklappen in alle kleuren van de regenboog hebt,en die dus aan de kleur van je shabrak aan kan passen?Ik rijd niet persee met een setje,maar het is wel erg mooi om te zien natuurlijk.Of iemand met of zonder bandagens rijdt moet ieder voor zich weten lijkt me.Er zitten overal risico's aan,dus ook zonder beenbescherming rijden kan een risico zijn.Net zoals te strakke bandages af kunnen knellen,te losse bandages af kunnen zakken,en zonder bandages wonden kunnen veroorzaken.Ik denk dus niet dat je zonder meer kunt zeggen dat de meesten onder ons het rijden met een mooi setje belangrijker vinden dan de gezondheid van hun paard!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:33

belinnie schreef:
Mag ik je erop wijzen dat je tegenwoordig ook peesbeschermens en strijklappen in alle kleuren van de regenboog hebt,en die dus aan de kleur van je shabrak aan kan passen?Ik rijd niet persee met een setje,maar het is wel erg mooi om te zien natuurlijk.Of iemand met of zonder bandagens rijdt moet ieder voor zich weten lijkt me.Er zitten overal risico's aan,dus ook zonder beenbescherming rijden kan een risico zijn.Net zoals te strakke bandages af kunnen knellen,te losse bandages af kunnen zakken,en zonder bandages wonden kunnen veroorzaken.Ik denk dus niet dat je zonder meer kunt zeggen dat de meesten onder ons het rijden met een mooi setje belangrijker vinden dan de gezondheid van hun paard!

Je haalt de woorden uit mijn mond.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:37

Ik heb wel bandages en peesbeschermers, maar rij er eigenlijk nooit mee. De peesbeschermers gebruik ik vaak wel als ik ga springen.

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:41

dat is inderdaad onzin, ik ben zelfs tegen setjes! ik heb datzelfde gedacht met winterdekens, als je je paardje af en toe rijdt, waarom in godsnaam een deken??

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:43

hmm k wordt nogal aangevallen op een berichtje dat niet zo bedoelt is!! Ik vroeg me dus gewoon af of er idd vaak mee gereden wordt en/of iedereen bewust is van het risico. Ik veroordeel niemand!! Maar het is wel een keuze! Hetzelfde risico geldt natuurlijk voor peesbeschermers die bv met bont gevoerd zijn en dus errug warm.

Vind het gewoon interessant om te weten hoe het er aan toe gaat bij iedereen. Zelf ben ik van mening dat de paarden van tegenwoordig nogal 'mietjes' worden van alle beschermingen enzo, en dat onjuist gebruik het paard er zeker niet beter op maken.. Dit is niet alleen zo bij bandages maar ook bijvoorbeeld bij dekens zo. Dan staat er een paard op stal met een zomerdeken (in de winter) terwijl het dier niet gebruikt wordt. Zo ga je de natuurlijke reactie van het paard op kou tegen! Een paard wat het koud heeft zet zijn haren omhoog maar dit wordt belemmert door een deken! Dus door de 'goede zorgen' krijgt het paard het juist koud!

Dit zijn van die dingetjes die heel goed bedoeld zijn maar niet goed gebruikt worden en daardoor het paard juist 'schaden'.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:47

ik word echt moe van zo een toppic's... Rolleyes

laat die mensen toch met bandage's of dekens of wat dan ook,als ze dat willen,is toch hun paard?
ik lig er echt niet wakker van wat anderen doen.

en van die bandage's dat dat zo slecht is,is nog niet eens bewezen Knipoog

als ik geen beenbescherming omdoe bij mijn paard heeft ze erna wondjes,als gevolg dat het gaat onsteken (ze heeft hele gevoelige huid en onsteekt echt snel) en als ik dus niet met gewoone bescherming rij (zijn trouwens met bont,van die andere krijgt ze ingegroeide haartjes),rij ik aventoe met bandage's.

als ik geen deken opdoe staat ze te trillen van de kou,haartjes rechtop en word ze sloom en moe (gaat hoesten enz.) en als ik deken op doe heeft ze nergens last van,ja wat doe je dan?juist een deken op Knipoog

Verow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:50

't is dan ook niet erg slim om je paard met een zomerdeken op stal te zetten, in de winter. Als je goede warme, dikke dekens gebruikt krijgt je paard het echt niet koud hoor Lachen
En dat van bandages is ieder zijn keuze, met m'n vz paardje reed ik wel altijd met peesbeschermers & strijklappen, hij was soms een beetje lomp en tikte zichzelf dus erg snel aan Knipoog
Heeeeel soms bandages, maar dat was meestal voor foto's omdat ik het dan leuk vind staan, en vaak reed ik er niet eens mee Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:00

Er zijn al zó veel topics over bandage's...

Ik ben heel slecht voor mijn pony; hij heeft 1 dekje, 1 winterdeken (merkloos), beenbeschermers heeft hij alleen voor aangespannen, 1 hoofdstel, 1 wagen, 1 halster en al helemaal geen bandage's en andere merk-troep.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:03

dit is idd het zoveelste topic maar oke...

Ik rijd zonder.. heb niets om. heb -tig bandages, omdat ik daar vroeger altijd mee reed. Peesbeschermers gebruik ik ook niet meer, gewoon puur natuur.

Het is niet bewezen dat bandages slecht zijn, maar als je niet goed kunt bandageren heeft je paard er meer nadeel van als voordeel.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:04

Ik rij ook niet met bandages of peesbeschermers, heb ze wel maar bandages kan ik niet goed om doen (die 3 keer dat ik ze omhad gingen ze los) en verder heb ik gewoon geen zin om ze om te doen en is het ook niet echt nodig.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:07

Sjonniej, waarom ben je slecht als je van alles 1 hebt (of bedoel je dit niet letterlijk)
Als je 20 paar stejes hebt, natuurlijk erg leuk maar wat heb je eraan???
Een paard kan niet 20 setjes tegelijk dragen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:08

Ik rijd lekker altijd met peesbeschermers maar naar les of voor de foto of gewoon voor de leuk rijd ik wel eens met bandage's mijn paarden staan idd met allerlei peesblessures op stal maar ik rijd er gewoon mee door :J

Overgens rijd ik 1 van de paarden altijd met bandage's.Doie krijgt plekjes van de beschermers

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:10

Grietje; Als je hier op bokt rondkijkt behoor je als paardeneigenaar minstens van alles 5 dingen te hebben. Dus ben ik slecht voor mij paard...

Sarcastisch dus

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:12

Ik rij zowiezo niet met bandages, gebruik ze alleen als ik op show ben. En dan zitten ze er dus niet om voor steun of weet ik veel.
Als je GOED bandageert geven ze trouwens wel degelijk steun, alleen GOED bandageren is een vak apart

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:19

Ik denk dat een slechte bodem veel gevaarlijker voor de pezen is dan bandages!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:42

Bandages kunnen kwaad, maar peebeschermers ook hoor. Onder peesbeschermers kan het ook behoorlijk warm worden en wat dacht je van al die mensen die de klittebanden (al dan niet met elastiek) lekker strak vast doen? Dat is nou iets waar ík me groen en geel aan erger, mensen die denken dat het elastiek in de klittebanden van de peesbeschermer zijn gemaakt zodat je ze lekker strak vast kan maken. En als men ze dan ook nog eens vergeten is af te doen en het paard staat met dikke benen en witte plekken,

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:50

Ik rijd nooit met bandages, alleen een enkele keer met bijv. Bonte middag op de manege, want vind het verder echt nergens voor nodig. En gebruik alleen peesbeschermers als ik ga springen en als ik lang naar het bos ga omdat er veel hindernissen liggen enz. voor de rest gebruik ik eigenlijk nooit iets van beenbeschermers...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:50

Ik rij zonder peesbeschermers en zonder bandages.. Mijn paard staat overigens ook heel de winter zaonder deken op.. Volgens de kliniek waar een van de paarden bij ons vandaan was opgenomen ( roosendaal) is een paard met deken op binnen houden en dan in de blote billen naar buiten zetten ook slecht voor ze..

Er zijn zoveel dingen slecht voor een paard..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:53

Ik ben ook nogal tegen banadgeren voor steun. Oorspronkelijk werden bandages toch uitgevonden om de bewegingen van het paard mooier te laten uitkomen?
Trouwens, steek zelf eens je pols twee weken lang elke dag een uur in banadges. Wedden dat de helft van je spieren weg zijn? Bandages mogen dan mss wel steun bieden, het is valse steun, want ze zorgen voor de afbraak van de spieren bij je paard op de lange termijn. Als je paard zichzelf aantikt is het beter om peesbeschermers te gebruiken, maar wel op een correcte manier natuurlijk.

Bij het boksen moet je je handen bandageren opdat je je duim en je kneukels niet te gauw zou breken. Ik kan je verzekeren dat er niks zo pijnlijk is als slechtzittende bandages!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:57

annepanne schreef:

Bandages geven amper steun aan de benen maar kunnen wel de pezen vernielen!!

mag ik vragen waar jij deze info vandaag haalt?of is dit je eigen mening?
Als je op een verkeerde manier bandageert en zonder onderlappen is dit een risico ja, maar bandages veroorzaken niet in eerste instantie een peesblessure hoor!en ze geven wel degelijk steun en bescherming.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:05

annepanne schreef:
Zo ga je de natuurlijke reactie van het paard op kou tegen! Een paard wat het koud heeft zet zijn haren omhoog maar dit wordt belemmert door een deken! Dus door de 'goede zorgen' krijgt het paard het juist koud!

ik gebruik een deken omdat me paard anders een berenvacht krijgt en aangezien die flink in t werk is is die zeiknat na het rijden, moet ik m dan gewoon zo op stal zetten?dan heeft die de volgende dag ontiegelijke spierpijn+dat ie staat te hoesten.
Nu is mijn paard geschoren en heeft ie 3 dekens op, anders krijgt ie een berenvacht!in princiepe is dit niet erg maar wel als ze ontzettend zweten, snap je?
bij recreatiepaarden/manegepaarden is dit dus ook minder van belang dus dan zeg ik okej een deken hoeft niet. snap je?

ik geef je op zich wel gelijk dat we zoveel spullen gebruiken dat onze paarden 'mietjes' worden maar wat wij met paarden doen is iets waar ze niet gemaakt voor zijn dus we moeten wel!