Dik of dun schabrak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

Dik of dun schabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:06

Ik lees dat veel mensen dikke schabrakjes liever hebben, ik heb ze liever ook. Maar ik lees de laatste tijd ook dat dunne schabrakjes ook erg in trek zijn. Wat zijn nou precies de voor- en nadelen van een dik schabrak? En dezelfde vraag voor een dun schabrak. Ik denk/ dacht dat dikke schabrakje net wat meer bescherming en drukvermindering geven. Maar ik hoor ook dat ze minder vocht opnemen? Wie kan mij vertellen hoe het precies zit? Lachen

Alvast bedankt OK dan!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:16

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik weet ook niet precies de voordelen en nadelen van een dik/dun sjabrak.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:25

Door een dikke laag tussen je zadel en paard te stoppen heb je alleen maar minder contact. Ook wordt de ruimte tussen de kamer en ruggengraat kleiner waardoor je bewegingsvrijheid belemmert. Een dekje heeft als enige functie je zadel beschermen tegen het zweet en vuil, en hierdoor de uitdroging..
Een dun schabrak vind ik dus zelf in principe fijner, maar neemt minder veel zweet op vind ik. Een dun dekje is vooral in de zomer bij mij zo doorweekt, dat je hem uit kunt wringen. Een anky dekje is dikker, maar neemt wel perfect vocht op.. tsja.. tis het een of het ander denk ik..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:17

Een dekje heb je idd allen nodig om je zadel te beschermen.
In de winter gebruik ik vaak een dikker dekje, wegens veel zweten en omdat ze geschoren is.
In de zomer een dun dekje (vaak een zadelvormige). Het is al heet genoeg onder een zadel

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:25

ik rij in de winter soms wel men een dik dekje
in de zomer rij ik altijd met een dun dekje en op wedstrijd ook.
in de zomer vind ik een dik veel te warm Lachen

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:27

Ik heb ook een tijdje meegedaan aan de Anky-dekbedden hype, maar ben nu weer helemaal terug op de dunne dekjes. Is veel beter voor je paard en voor je zadel. Als je zadel goed past, kun je er beter niet een heel dik dek onder leggen, je hebt dan kans dat je zadel zich daarop aan gaat passen, en dat het zadel dus niet meer past als je met een dunner dekje gaat rijden (is mij verteld). Als je zadel goed past, kun je er beter niet te veel tussen leggen, dus.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:30

Ik ga ook zeker weten voor de dunne shabrakjes. Als het zadel goed past is zo'n dekbed helemaal niet nodig. En het zweet ook veel minder, zo'n dun dekje.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:30

Ik heb een middelmatig sjabrak, en de schoft is dubbel zegmaar, dus bij de schoft is het sjabrak 2x zo dik, omdat t paardje dat ik rijd een nogal zwakke rug/schoft heeft.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:38

owja, @ Astridastrid: Ik heb ut turquoise dekje van HH besteld, ik hoop dat ie snel komt! OK dan!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:46

Ik rijd met een dun shabrakje. Omdat mn zadel goed past zo, ga ik er geen dik shabrak onder gooien, want dan ligt mn zadel niet meer lekker. Als je zadel niet past is een dik shabrak misschien wel fijner, maar ik zou dan toch liever mn zadel pas laten maken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:51

Ik rij met een dun shabrakje.
Helemaal goed beargumenteren kan ik het niet, maar mijn zadelmaker raadde het aan omdat bij een goed passend zadel de pasvorm van het zadel hetzelfde blijft bij een dun dekje en bij een dik dekje te nauw.
Ik weet niet of het bij jullie zo overkomt, maar voor mij klonk het logisch

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 07:46

oei, laat ik nu net 2 dikke dekjes in Nieuwegein gekocht hebben Scheve mond ...Ik heb mij aan laten praten dat dikke dekjes meer vocht opnemen en beter veren. (natuurlijk niet te, je moet het niet vergelijken met een trampoline) Dus heb ik een heel mooi lichtblauw schabrak van BR en een wit wedstrijdschabrak van HH aangeschaft... Bloos

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 07:47

Ik zal voortaan, als ik twijfel, het eerst even aan bokt vragen en dan pas kopen Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:37

Ik rijd bij mijn ene pony altijd met Ankypads, de andere met verschillende merken (HH, BR en Eurostar onder andere)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:57

Je zadel wordt gepast op de blote rug van je paard, dus zonder zadeldekje eronder. Ga je er dan een echt dik dek onder leggen, ben je die pasvorm toch wel gedeeltelijk kwijt. Ik vind trouwens ook dat het veel scheelt of er wel of geen vorm in het dekje zit. Je hebt nu nieuwe pads van HH en daar zit wel de vorm van een rug in, denk dat die minder slecht voor de pasvorm zijn dan die echte vierkanten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:26

PriscaZ schreef:
Je zadel wordt gepast op de blote rug van je paard, dus zonder zadeldekje eronder. Ga je er dan een echt dik dek onder leggen, ben je die pasvorm toch wel gedeeltelijk kwijt. Ik vind trouwens ook dat het veel scheelt of er wel of geen vorm in het dekje zit. Je hebt nu nieuwe pads van HH en daar zit wel de vorm van een rug in, denk dat die minder slecht voor de pasvorm zijn dan die echte vierkanten.

Ik had idd ook altijd dekjes met een pasvorm voor de rug van het paard. Dit alleen omdat mijn oude paard een hoge schoft heeft dus wilde ik schuurplekken voorkomen.

Ik heb toen een tijd geleden 1 anky dekje geprobeerd om te kijken hoe ze liggen en of ze niet TE dik zijn. Het viel me 100%mee en heb er nu meerdere liggen. Ze lijken dik maar onder het zadel worden ze mooi dun. Als je namelijk de dekjes platdrukt zijn ze niet meer zo dik en dat gebeurt er onder het zadel. Ik blijf goed contract met de rug houden en verlies niets ten opzichte van de dunne. Zweet opname van de anky dekjes zijn ook beter dan bij de dunne. Vond het altijd een nadeel dat ik zeiknatte dekjes in de kast had liggen (stinkt).

De anky dekjes passen ook goed op zijn rug je kan ze goed de boom intrekken en blijven daar ook mooi.

Zadel pas je idd zonder dekje maar een goed zadelmaker zal hem ook controleren MET en jij moet zeggen wat voor dekjes je gebruikt.

Gewoon eens proberen als je hem koopt eerst wel even spoelen voor gebruik.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:05

Ik heb een maatzadel, op de blote rug aangemeten dus. Daar kan echt alleen maar een dun dekje onder, bij dikke dekjes gaat het zadel schuiven.