kennen ze in westernland geen bakregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

kennen ze in westernland geen bakregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 16:49

Niet banketstaaf bedoelt voor de westernruiters hier hoor. Maar bij ons op de manege zijn ook een aantal westernruiters (het worden er steeds meer) en hoe ik het ook went of keer ik heb altijd wel minstens 1 keer een anrijding met ze. Ik begin er nu toch zo langzamerhand wel een beetje boos om te worden. Dan rij ik rechtom en ga ik aan de kant omdat hij er linksom aankomt en dan gaat hij ook op de binnenoefslag...boem!!! weer bijna van m'n paard en dan lopen ze nog te schelden tegen mij ook Verward

Of ze vliegen in een keer keihard achteruit zonder even om te kijken of er iemand rijd Verward En door die slidingstops gaat de hele binnenbak eraan. Laatst had ik er bijna een op m'n hoofd (stond naast m'n paard) omdat hij ineens omdraaide.

Kennen ze in westernland nou geen bakregels of is dat alleen bij ons zo Verward En wat is eraan te doen? Ik heb er al heel vaak wat van gezegt en krijg alleen maar een grote muil terug. Zo ongeveer de hele manege (de niet-westernruiters dan) ergert zich eraan.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:54

Dat ligt dan aan de westernruiters bij jou op stal.. Want dat westernruiters geen bakregels hebben lijkt mij onzin.
Misschien dat jullie met de eigenaar van de manege duidelijke regels op kunnen stellen? Doe dit dan wel met de western-ruiters erbij. Gezamenlijk overleg

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 16:56

Maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:01

Anouar15 schreef:
Maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn

Als je het gewoon normaal vraagt lijkt me het toch niet zo moeilijk?
Of er moet gewoon iemand komen die bemiddelt tussen de westernruiters en de niet-westernruiters.

Het is ook maar net de manier waarop je iets brengt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:02

Lijkt me inderdaad dat dat alleen de mensen bij jou op stal zijn, hoe zouden de westernrijders anders kunnen losrijden voor hun wedstrijden?

Maar een goed overleg is wel noodzakelijk denk ik, probeer misschien iets op te stellen dat wanneer iemand zich niet aan die regels houdt, de bak uit gezet wordt. Ook al is het een dressuurruiter...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:05

Sjonniej schreef:
Maar een goed overleg is wel noodzakelijk denk ik, probeer misschien iets op te stellen dat wanneer iemand zich niet aan die regels houdt, de bak uit gezet wordt. Ook al is het een dressuurruiter...

Ja, je moet de regels voor iedereen daar gelijk trekken anders heeft het nog geen nut.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:06

Mischien kan ik een lijstje met de bakregels ophangen, als hint Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:08

Anouar15 schreef:
Mischien kan ik een lijstje met de bakregels ophangen, als hint Knipoog

Dat zou ik dus niet doen. Doe het in overleg! Anders krijg je de western-ruiters nog meer tegen je.

magriet

dit hoor je vaker. Verschillen tussen western en engels ruiters. Blij dat ik niet van anderen afhankelijk ben. Heb lekker mijn eigen bak.

Azhari

Bakregels gelden voor iedereen, ook ik als westernruiter ken de bakregels. Het is inderdaad een idee om wat briefjes met de regels op te hangen, zodat ze er aan herinnert worden. Succes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:26

Klopt dit allemaal?

 Op- en afstijgen doe je op de middenlijn.

 Ruiters op de linkerhand hebben voorrang.

 Een snellere gang in dezelfde richting heeft voorrang.

 Uitstappen doe je op de tweede hoefslag.

 Zeg dat je de rijbaan gaat verlaten.

 Zorg ervoor dat je een andere ruiter niet hindert.

 Wees beleefd tegen elkaar.

 Laat de rijbak schoon achter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:04

Rechts heeft voorrang
Zijgangen hebben altijd voorrang
Let op medegebruikers bij overgangen en korte wendingen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:12

Het verschil is dat bij western de linkerhand voorrang heeft en bij engels rechts...

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:14

Ik denk inderdaad dat regels opstellen het beste is. Ik heb ook westernles gehad en toen had altijd de snelste of degene op de volte gewoon voorrang. Ik heb ook altijd moeite met links of rechts voorrang omdat ik niet veel in de bak rij. (en vroeger nooit op maneges heb gereden). Maar als je in overleg regels maakt komt het helemaal goed denk ik! Succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:14

sorry, maar volgens mij verschilt dat per stal. Bij ons (voornamelijk engels) heeft links nl voorrang.
En tja, ik als westernruiter kan me net zo goed aan engelse ruiters ergeren als andersom. Heeft niks met de rijstijl te maken, maar aan de dicipline van de betreffende ruiter

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:15

Ik heb altijd geleerd je moet elkaar de linkerhand kunnen geven.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:18

Ik heb altijd geleerd dat je elkaar de rechterhand moet geven bij het engels rijden, en bij western leerde ik dat je elkaar de linkerhand moet kunnen geven Tong uitsteken dan zal dat het probleem wel zijn dat iedereen wat anders leert Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:20

Linkerhand heeft voorrang

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:26

hier een western ruiter. heb je een zweep bij het rijden in de hand ?
meppen dan !!!, nee geintje hoor, maar je heb gelijk wat deze ruiter of ruiters doen kan niet.
wij hebben wel degelijk regels,alleen ja wij maken sliding stops en die moeten over de lengte van de bak worden gemaakt, en de aanloop door voor gaan hard, en het paard dat jij bijna in je nek had zijn rollbacks en dat is een draai van 180 graden op de achterhand.
maar dat neemt niet weg dat je dan wel met je mede bak gebruikers moet overleggen van kan ik dit even oefenen.
nu weet ik niet hoe de verhoudingen bij jullie zijn want ik wil ook niet banketstaverig doen, maar er zijn dresseur ruiters bij die ons western ruiters wel dood kunnen kijken, omdat ze de westernsport niet zien zitten.
maar als de verhoudingen bij jullie normaal zijn, praat dan eens met elkaar en probeer een soort van overeen komst te vinden en wil deze ruiter of ruiters niet dan zijn het gewoon aso's en die kan je maar beter kwijt zijn dan rijk

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:28

Volgens de officiele (engelse/dressuur) rijbaan regels heeft links voorrang hoor....
Maar goed, ik rij western (zelf weliswaar geen reining dus geen slidingstops etc) op een "gewone" manege, ben niet de enige en er zijn eigenlijk nooit problemen. Ten eerste houdt bij ons bijna niemand (dus ook de engelse ruiters niet) zich vreselijk aan de rijbaanregels dat scheelt Haha!
Iedereen kijkt gewoon waar hij of zij rijdt, en dat gaat gewoon altijd goed. We halen elkaar in als dat nodig is, dus niemand hoeft ineens van de hoefslag af als er een in een snellere gang achterop komt. In geval van tegenliggers wordt er "buitenom" of "binnenom" geroepen. Iedereen houdt rekening met elkaar en let op elkaar.
Er zijn weleens wat kleine ergernisjes: kids die met z'n 3en naast elkaar gaan uitstappen en al kleppend niet meer zien wat er voor de rest gebeurt, mensen (toch ook meestal de kids) die een uitgebreid gesprek gaan voeren op onhandige plekken etc.
Het is maar net hoe je met elkaar omgaat, als er bij ons al eens iets is wordt dat gewoon gezegd op een normale manier.

En een bodem gaat als het goed is niet naar de knoppen van slidingstops hoor
Wij hebben hier en daar wel wat kuilen zitten, maar dat komt omdat er heel veel wordt gesprongen, vaak op dezelfde plekken....maar goed hij is dan ook eigenlijk wel aan vervanging toe.
Laatst bijgewerkt door Sandra_H op 16-01-05 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:28

linkerhand heeft voorrang, niet stappen op de hoefslag,zijgangen hebben voorrang halthouden op de 2de hoefslag of in het midden, achterwaarts eerst kijken of er niet iemand achter je langs komt.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:34

er zijn veel dressuur ruiters die ze dan ook niet kennen hoor
en ik denk dat het aan de western ruiters van jou bak niet mag veralgemenen. Degene waarmee ik al gereden heb hadden veel respect voor paard en ruiter.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:38

Ik heb een lijstje gemaakt (met de teoevoegingen van jullie) en die zou ik ophangen aan de deur zodat je ze wel moet zien als je de bak in gaat. Het is ook niet zo dat ik iets tegen westernruiters heb, maar hier wordt ik gewoon een beetje moe van. En al helemaal dat ze je nog uitschelden ook als je weer eens tegen ze op botst. En soms rijden we met z'n tienen in de bak en dan is het toch wel handig als je je een beetje aan de regels houd.
Ik maak ook wel eens een fout, maar dan zeg ik even "oh, sorry" en niet "KAN JE NIET UITKIJKEN"

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:59

Melissamanda schreef:
Ik heb altijd geleerd je moet elkaar de linkerhand kunnen geven.

Dus gewoon rechts aanhouden net als in het verkeer Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:32

Anders bespreek het eens met de mensen waarmee je rijd. Voorkomt veel ergeren. Ik had het vorige week maandag. Ik had mijn eerste westernles op de manege en op een gegeven moment moesten wij op de grote volte de pony's een klein rondje laten draaien zodat ze overstappen. Word ik bijna overreden door een grote fries. Ik had het idee dat zij (reed engels) niet helemaal doorhad wat wij aan het doen waren en reed dus in de weg.