Toch maar Body-protector? (rug gebroken...)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Toch maar Body-protector? (rug gebroken...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 11:16

Een vriendin van me heeft woensdagavond haar rug gebroken doordat ze na een bokje en een schijnbeweging van haar paard op de bakrand gevallen is. Zomaar uit het niets... Ze droeg geen cap en geen body-protector. Gelukkig was er iemand bij die zo slim was om iedereen die haar zo nodig recht moest leggen van haar af te meppen, anders had ze nu wieltjes gehad...
Dat zet je wel aan het denken....
Een cap draag ik zelf wel altijd, maar een body-protector heb ik ook niet. En dat om heel belachelijke argumenten, zoals de prijs en dat ik er niet als een Michelin-mannetje wil bijlopen (ben al geen den). Wie van jullie zweert er bij zo'n ding? Het lijkt wel of ze alleen door kinderen gebruikt worden en volwassenenen denken dat ze zoiets niet nodig hebben omdat ze op de een of andere magische wijze hun rug niet kunnen breken als ze verkeerd terecht komen. Wat zijn we als het onze kinderen aangaat toch voorzichtig, en als het ons zelf aangaat toch dom...

dikkiedik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:28

Ook ik heb daar wel al over na zitten denken, bij ons op Orun cursus draagt er 1 een protector, en ik geef haar groot gelijk. Maar.....als het dan aankomt op houding en zit, wordt je door zo'n ding toch echt belemmerd. Je krijgt een raar beeld van hoe je zit, beetje ineengedoken met opgetrokken schouders, het ziet er toch raar uit! Zelf ben ik helaas ook niet 1 van de slanksten en ook dat is voor eigenlijk best een reden om er niet aan te beginnen...Stom!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:50

Ik heb er geen. Op zich snap ik wel als mensen hem dragen, maar ik heb een braaf paard en ben er in 3 jaar pas 1 keer afgevallen. Ja, ok, het hoeft maar 1 keer fout te gaan, maar ik verwacht zoiets niet. Ook hebben wij geen binnenbak, alleen een buitenbak, en als je daar op valt gaat de bak eerder kapot dan jij, zo gammel ie hij Knipoog.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:55

Ik zweer erbij, vooral bij jonge/onbetrouwbare paarden waarbij de kans groot is dat je eraf valt! En springen, dan is de kans zoiezo wel groter...

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:11

Ik draag enkel een body-protector bij het springen...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:42

is het goedgekomen met dat meisje die haar rug gebroken heeft?
Ik draag meestal een cap

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:56

Een cap draag ik altijd, een bodyprotector alleen als ik ga crossen.
Bij het springen draag ik em liever niet, ik val nml veel eerder met zo'n ding om, omdat je nogal belemmerd wordt. Als ik em niet om heb blijf ik wel hangen bij een rare sprong waar ik met dat ding om al gevallen was.
Maar zo'n ongeluk zet je wel aan het denken...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:10

ik heb er ook 1 voor als ik ga springen en als ik weet dat hij heel fris is Rolleyes .

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:18

Ik zit er aan te denken er een te kopen als ik na een half jaar stappen met een peesblessure weer op mijn paard van 4,5 jaar oud mag.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:33

Een vriendin van mij had een nierscheur bij een val, en ze had haar bodyprotector aan. Natuurlijk zou het zonder nog veel erger geweest zijn waarschijnlijk.
Ik draag heel vaak een cap, alleen tijdens de zomer was mijn casco youngster met verluchtingsgaten nog te warm. Dan zondig ik wel even... Haha!
Natuurlijk kun je val lessen nemen, zo leer je 'goed' te vallen. Natuurlijk is een ongeluk snel gebeurt, maar val lessen kunnen soms wel je leven redden.
Jockey's leren bv. hoe ze het beste kunnen vallen tijdens de race. Daar is een ongeluk snel gebeurt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:39

Ik draag er geen, maar dan moet je hem altijd dragen. Met dressuur kan het dus ook gebeuren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:52

nou daarbij is er minder risico dan springen. of je op de grond ketst of op een hindernis, dat scheelt veel, geloof mij Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:11

Speedster schreef:
Een vriendin van me heeft woensdagavond haar rug gebroken doordat ze na een bokje en een schijnbeweging van haar paard op de bakrand gevallen is. Zomaar uit het niets... Ze droeg geen cap en geen body-protector. Gelukkig was er iemand bij die zo slim was om iedereen die haar zo nodig recht moest leggen van haar af te meppen, anders had ze nu wieltjes gehad...

Mijn rug is op een zelfde manier gebroken. Van mijn lieve pony tijdens een buitenritje, 9,5 jaar geleden. Dankzij onze huisarts (die erg gepikeerd reageerde op het ramptoerisme Clown ) werd de breuk geen dwarsleasie en kon ik na 10 maanden gewoon weer alles doen.

Een cap draag ik nagenoeg altijd, maar een BP heb ik niet en eigenlijk heb ik er simpelweg nog nooit goed over nagedacht om er één aan te schaffen. Best stom eigenlijk...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:11

zoals ze bij de beschrijving van een body protector al zeggen he, het voorkomt geen ongelukken/beschadigingen, het kan er alleen maar voor zorgen dat het minder ernstig is.

risico zit er altijd aan met paard rijden.. ik draag er ook geen 1, maar lijkt mij juist oncomfortabel zitten waardoor je er sneller afdonderd.
ben nooit ernsig gevallen
enige keer dat ik wat had was omdat die lompe fjord op mijn hand was gaan staan.. dus zwaar gekneusd.. geen bodyprotector die dat tegen houd Haha!

mijn vriend gaat van de zomer waarschijnlijk officieel springen starten en ik moet zeggen dat ik hem min of meer opgelegd heb zon ding te kopen Haha! zeker omdat ik weet hoemerel in een parcours is en hoe hard je van haar af kan vallen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:39

Ik draag altijd een cap en als ik ga springen, buitenrijden, manegeles, alles waar Anouar ook maar een beetje druk van kan worden draag ik m'n bodyprotector. Als je een goede koopt die goed past heb je er ook totaal geen last van met rijden, en 's winters is het nog lekker warm ook Tong uitsteken
En je zou juist denken dat kinderen minder snel iets overkomt en minder snel iets breken dan volwassenen. Maar volwassenen denken blijkbaar dat ze veel beter kunnen rijden ofzo Verward
Ik heb m'n bp nog niet echt nodig gehad, maar je kan hem beter aanhebben dat je er niet afvalt, dan dat je hem niet aanhebt en je valt wel.
Maar als je er ee koopt, koop een goede die echt lekker zit, dan zul je hem ook sneller aandoen.

Ik heb de air-o-wear Zippa

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:57

Afbeelding
Michelin? Clown

ok hier mijn mening:
Kostprijs: je hoeft het maar 1 x te kopen, als je valt is het niet kapot. Wel zorgen dat je de juiste maat hebt, zodat je er geen last van hebt.
Last: behalve de mensen die vragen waarvoor je in godsnaam de kogelvrije vest aan moet, heb je er geen last van. Het is net als een cap.
Wat je voor de kostprijs terug krijgt: moet je maar eens gaan kijken naar dressuurwedstrijden voor mensen met een handicap. En dan goed in je achterhoofd houden dat zeker 1/4 tot de helft een ongeval met zijn/haar paard achter de rug heeft (niet statistiek gezien, heb het wel van iem die deze mensen trainde).

Ik droeg het vroeger op te springen: Clown ik ben namelijk een ware ramp om te springen (ik heb mijn B - brevet (Belgie) maar dit heeft veel geroep en getier gekost van de lesgeefster).
Nu gewoon omdat ik mijn paardje zelf opgeleerd heb. Ze wist het verschil nog niet tussen rij en rodeo paard.
Voor te gaan wandelen(lukt nog niet met haar) maar geef toe er zijn er al veel op de tarmac gevallen.
; en jammergenoeg kan ik namen noemen.
Ik rij in de weide. De kans op uitglijden is groter en ik hoef niet direct in een karretje te belanden (persoonlijke mening).

OK dan! 1 raad doe je gewoon wat je er zelf wilt:
wil je er geen dragen: wegens michelin, uitlachen, weet ik veel. dan draag je die gewoon niet. Jezelf iedere keer verplichten om dat dom ding (zul je in het begin wel vinden) aan te doen. Ja, wa heb je daaraan.
wil je wel eentje dragen; dan ben je veilig en gerust op ieder paard

Veel geluk ermee en laat weten wat het geworden is he.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:58

nog een aanvulling:
er zijn wel volwassenen die het willen dragen. Maar die gewoon te bang zijn om uitgelachen te worden. En een beetje stoerdoenerij zit er ook bij zeker: tegenover anderen, hun kinderen.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:39

Ik draag er ook eentje. Ben 34, heb 3 kinderen (die mij natuurlijk ook niet willen missen of gehandicapt in een rolstoel willen zien) en een heel brave tinkermerrie. Ik ben dan wel slank, maar voor het mooie zou ik hem ook liever niet dragen. In de zomer vind ik het eigenlijk best stoer staan, omdat je er dan geen jas overheen draagt.
Ik ben er zou aan gewend om hem te dragen (rij overigens alleen in het bos/duin) dat ik het heel raar en onstabiel vind voelen als ik hem niet draag. Laatst ging ik een klein rondje in het bos rijden en had niet zoveel tijd en had hem dus bewust afgelaten. Dat voelt dan erg gek. Het voelt toch wel stevig aan mijn rug.
Het is gewoon een kwestie van wennen denk ik. Het belemmerd mij in ieder geval niet in mijn houding.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:48

hier nog even een foto van mij met bodyprotector, is alleen niet zo scherp...
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:04

Ik heb er een poos iedere dag mee gereden, ik heb nl begin van de zomer 5 ribben gebroken en ik wilde graag zo snel mogelijk weer rijden, maar besefte wel, dat het wel een maand of 4 duurt, voordat een genezen botbreuk weer ongeveer eenzelfde sterkte heeft als voor de breuk. Dus toen ik weer mocht rijden (dat mocht na 6 weken weer, mits het geen pijn zou doen) reed ik met bodyprotector, op welk paard ik dan ook stapte. Ik had dat ding al gekocht voor het springen.
Nu is het inmiddels lang genoeg geleden, dat ik weer ging afbouwen en ik heb wel gemerkt, dat is zonder BP losser zit, mijn rug beter kan laten mee veren. Dus met dressuur heb ik nu ook echt niet aan, vind ik niet aardig tegenover mijn paard, want doordat ik mijn rug vast houd, zit ik wel te stuiteren op zijn rug en laat hij ook zijn rug niet los.
Ik heb er trouwens wel ook dressuurwedstrijden mee gereden, in september, met Duvel in de M2. Heb er geen rare opmerkingen over gehoord, maar het was wel op de vereniging waar ik ook door een val mijn ribben had gebroken, dus de mensen daar wisten ervan.

Met springen draag ik wel altijd mijn BP, sinds ik dat ding gekregen heb (voor mijn verjaardag, met beetje bijbetalen).
En als ik op een paard stap wat ik echt helemaal niet ken (als er nieuwe paarden op de manege binnen zijn die uitgeprobeerd moeten worden bijvoorbeeld) dan trek ik hem ook aan.
Ik heb maar 1 lijf en daar ben ik toch wel een beetje zuinig op.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:27

Ik heb het idee dat volwassenen die een paard al lang hebben snel zullen zeggen dat ze geen BP nodig hebben, omdat ze hun paard kennen. Ik heb bij mijn vriendin gezien dat dat juist vaak het verraderlijke is: je vertrouwt zo op je paard dat je een bepaalde alertheid mist die je op een vreemd paard wel hebt, of als je dingen aan het doen bent waarvan je weet dat ze een verhoogd risico inhouden, zoals springen. Daardoor zit je vaak misschien wel te ontspannen op je paard en ben je nergens op bedacht. Ook zij vertrouwde 100% op haar paard, maar 1 verkeerde beweging en ze mag nu een half jaar met een gipscorset rondlopen (als ze eerst eens uit het ziekenhuis komt wil dat zeggen, want ze kan nog nieteens rechtop zitten van de pijn, laat staan lopen). Gelukkig is het bij haar geen dwarslaesie, maar het had niet veel gescheeld. Ik weet nog niet precies wat ik doe, mijn verstand zegt op dit moment wat anders dan mijn gevoel, hoe belachelijk die gevoelsmatige argumenten ook zijn...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:04

ik ben enkele maanden terug ondersteboven tegen de muur van de binnenpiste geknald, gelukkig had ik men bodyprotector aan, in principe doe ik hem aan op jonge paarden, bij springen en vaak bij buitenrijden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:13

Ik ben er vorige zaterdag ook mooi hard vanaf geknikkerd en had erg last van mijn rug. En had ook bedacht (zelfs nog terwijl ik aan het vallen was) goh, misschien is zo'n bodyprotector wel iets voor mij.
Vriendin van mij rijdt er ook vaak mee, en zegt er weinig last van te hebben. Je moet hem niet TE strak doen, want dan ga je flauwvallen, haha.
Moet binnenkort ook al voor nieuwe cap... mag wel weer gaan sparen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:11

Ik ga einde van de maand weer een goei cap aanschaffen. En ik zat er ook over te denken om een body protector aan te schaffen.
Waarom omdat ik me veel veiliger voel met wat extra bescherming. Ik ben een enorme schijterd. Ik durf veel meer als ik weet dat ik goed beschermd ben.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:02

Ik heb er vandaag een gekocht. Nu mijn paard nog zover dat ze weer gereden mag worden.