Zadeldak op stal en meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Zadeldak op stal en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 11:11

Na een dagje stallen kijken ben ik nog niet veel wijzer omdat ik totaal tegengestelde verhalen te horen krijg.

Bv. over de vloer: de een zegt dat je de stal op stoepranden kunt zetten met klinkers in het midden, de ander zegt dat je wel beton moet storten.
Hoe zit dat bij jullie?

En over de zadeldakconstructie: is het normaal dat je een open ruimte hebt van de luifel waar je zo tegen de spanten en het dak aankijkt?
Ik vond het niet bepaald een fraai gezicht eerlijk gezegd.
Wie heeft ook een zadeldak op de stal en hoe is dat dan afgewerkt?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:11

Bij ons op stal hebben ze een "open gleuf"in het dak, daarboven zit een afdak. Zo heb je altijd frisse lucht, en heb je een heel goede ventilatie. Misschien is dat iets voor jou?
En dat van die zadeldakconstructie, ik zie het meestal dat ze dichtgewerkt zijn. Ziet er ook wel iets mooier uit vind ik, een open constructie heb ik nog nooit gezien.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:19

Fitzroy schreef:
Na een dagje stallen kijken ben ik nog niet veel wijzer omdat ik totaal tegengestelde verhalen te horen krijg.

Bv. over de vloer: de een zegt dat je de stal op stoepranden kunt zetten met klinkers in het midden, de ander zegt dat je wel beton moet storten.
Hoe zit dat bij jullie?

En over de zadeldakconstructie: is het normaal dat je een open ruimte hebt van de luifel waar je zo tegen de spanten en het dak aankijkt?
Ik vond het niet bepaald een fraai gezicht eerlijk gezegd.
Wie heeft ook een zadeldak op de stal en hoe is dat dan afgewerkt?

Ik heb jaren geleden ASCOT stallen (buitenbox) laten plaatsen met klinkers en zadeldak en een afmeting van 3x3m.
De overstekend luifel is netjes afgewerkt

Mijn buurvrouw heeft twee jaar geleden een andere firma bij haar laten komen met gestorte vloer en ze is er achteraf helemaal niet gelukkig mee
De vloer is glad aan het worden en de urine kan echt alleen maar door veel stalstrooisel opgenomen worden..
Klinkers zijn stroever en zijn wat doorlatender Haha!

Over de constructie van het dak kan ik alleen maar zeggen hoe meer ruimte hoe beter het stalmilieu.

Als ik kon zou ik nu ook grotere boxen willen hebben minstens 4x4 Lachen

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:25

Bij onze zadeldak schijnt het ook dat je naar binnen kunt kijken. Mischien dat het mij niet gelukt is omdat het dak vrij hoog is? We kwamen erachter doordat er op het zoldertje dat wij gemaakt hebben allemaal blaadjes lagen. Overigens waren die krukdroog.
Wij hebben in het midden (we hebben 2 boxen naast elkaar), een muurtje gemetseld en dat afgewerkt met beton. Hierop hebben we de tussenwand bevestigd. Op deze manier hebben we geen kans dat er urine van de box van Des naar de box die we als schuur gebruiken, kan lopen.
Verder hebben wij garageklinkers (extra dik) in beide boxen gelegd. Beton was voor ons geen optie, aangezien we geen urine-afvoer hebben. Nu sijpelt het tussen de tegels door de grond in...
Overigens is onze stal gebouwd door Hiemstra Houtbouw in Grijpskerk (groningen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:36

Ik heb ook Ascot stallen en ben er tevreden mee. De luifel is aan de onderkant dicht gemaakt, maar in de stallen kijk je er wel in. Verder heb ik ook in de nok een ventilatiestrook, waar soms -met erge wind- wel eens wat spetters of stuifsneeuw door naar binnen komt.

Mijn stallen staan met de betonnen hoekpalen 60 cm diep in de grond, dus ik heb verder geen ondergrond nodig.
Bij sommige panelen laat de cementkit wat los, maar dat kun je zelf makkelijk herstellen.

De deuren zijn heel stevig en verstelbaar. Met de eenhandssluiting open je tegelijk de boven- en ondersluiting van de onderdeur.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:32

Staat er in de wet niets over het laten wegsijpelen van urine in de ondergrond? in de koeiensector mag dit niet. IS er voor paarden geen wetgevind hierover?
Klinkers zijn fijner. Ik heb bij mijn vorige stal beide ondervloeren gehad end e klinkers vond ik het fijnste, zeker omdat de urine mooi kan wegsijpelen. Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:40

Bij partikulieren tot 8 paarden (in mijn gemeente) ben je niet verplicht een afvoer te hebben.
Overigens zou dit ook een drog-reden zijn als het wel zo was, want als ze in de paddock staan (direkt naast de stal) trekt de urine ook zo de grond in Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:40

In mijn grote box ligt een betonvloer met een goot met speciale dektegels. Alle vocht loopt dus het gootje in waardoor de stal eigenlijk niet nat wordt. In mijn andere boxen liggen betonnen varkensroosters ipv klinkers. Eerst lagen daar wel gewoon straatklinkers in maar na een paard met een aparte hobby wil ik dat nooit weer. Kon elke dag op een gegeven moment aan het straten en een gat van een meter weer dicht gooien. Ik denk dat ze een ontsnappingstunnel aan het graven was ofzo.

De betonvloer met goot bevalt me trouwens het best. Makkelijk met uitmesten en die stal blijft gewoon het droogst.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:28

Wij hebben Stapelhout stallen met open nok in het zadeldak en opgemetselde bakstenen randen. Het dak ventileert door de open nok en daardoor nooit last van stank. Als het heel hard waait, wil er nog weleens wat regen door heen vallen. Geen sloten tegelijk, alleen her en der wat druppels. Ik heb dat ongemak er wel voor over om de stallen lekker fris te houden.
De opgemetselde randen zijn 3 steenshoog behalve voor de ingang, daar zijn de randen 1 steens hoog, met daaroverheen een metalen afdek strip. De randen staan op een betonplaat van 10 cm dik want in onze gemeente is een vloeistofdichte vloer wel vereist.
Alle vocht trekt in de bodembedekking (houtmot met daar boven op een flinke laag stro. Eenmaal per week haal ik de natte plekken weg en vul de onderlaag weer aan. Dat kost me een halve baal houtmot per week).

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:50

De wetgeving is en wordt steeds veranderd. Volgens de milieuwetgeving moet de vloer van een paardenstal vloeistof dicht zijn. De eventuele afvoer mag niet op het riool aangesloten worden, gebeurt natuurlijk wel, maar word je gesnapt dan ben je goed de l*l. De grond moet afgeraven worden en afgevoert worden als verontreinigte grond.

Wij hebben betonnen vloeren. De vloer is stroef, dus uitglijden doen ze niet. Als je de vloer gaat vlinderen dan wordt hij iid glad. Onze paarden staan op vlas en 1 x per week haal ik de natte plekken eruit. Ik heb geen plassen in de stal of een natte bodem.