Hoeven teren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katie1989

Hoeven teren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 23:30

Hoevaak teren jullie de hoeven...

Wanneer teren jullie meer? Zomer/Winter

Wat is volgens jullie het doel van het teren..ik heb namelijk al verschillende dingen gehoord!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:08

in de zomer om het vocht in de hoeven te houden, eerst met water en daarna met teer anders drogen Yaans hoeven uit

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 01:05

Ik moet het 1 keer in de twee weken doen op aanraden van de hoefsmid door rotstraal. Als de rotstraal over is stop ik er gewoon mee....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 01:10

Maar als je paard rotstraal heeft en je smeert er teer op, dan verstik je het toch? en blijf je met rotstraal zitten! Teer is een preventiemiddel tegen rotstraal, geen verhelper van het probleem!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:56

Ik doe het er af en toe op, als de hoeven een beetje vochtig zijn (geen rotstraal) of een beetje gaan stinken. Maar ook niet te vaak. De stal van Anouar is bijna altijd nat (pensionstal en ik kan er niks van zeggen) dus dan doe ik het ook meer preventief

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:57

Ik teer niet.

Je kunt idd de bacterieen die rotstraal veroorzaken, opsluiten en dan ben je verder van huis.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:51

Zorgen dat je stal droog is en dat je paard veel buiten loopt in de wei is m.i. beter dan teren. dat sluit de bacterien alleen maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:26

Ik teer/vet of smeer niks anders op de hoeven of mijn hoefsmid moet me iets aanraden.
Zo lukraak wat smeren kan vaak meer kwaad dan goed.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:45

Wie kan mij eigenlijk vertellen waar teren goed voor is?! wáárom teren we eigenlijk?! Ik hoor namelijk veel verschillende antwoorden en heb daarom maar besloten om niet te teren, maar elke keer met water de hoeven schoon te spuiten en idd... de stal goed droog houden.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:00

brechje schreef:
Maar als je paard rotstraal heeft en je smeert er teer op, dan verstik je het toch? en blijf je met rotstraal zitten! Teer is een preventiemiddel tegen rotstraal, geen verhelper van het probleem!!

Ja das waar maar ik moet eerst een paar dagen ontsmettingsmiddel opsprayen en de hoef goed schoonmaken. En aangezien mijn pony altijd zo'n zooitje van zijn stal maakt is het wel verstandig (denk ik iig).

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:28

runningkawa schreef:
Ik teer/vet of smeer niks anders op de hoeven of mijn hoefsmid moet me iets aanraden.

en zo is het maar net Knipoog

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:24

ik teer de hoeven nooit meer, bij mijn pony wel eens gedaan, maar vind het echt troep ik gebruik dan als het nodig is nog wel eens betadine poederspray, of van mijn hoefsmid een blauwe spray, en verder smeer ik olie op de hoeven, and that's it Haha!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:36

rockey schreef:
ik teer de hoeven nooit meer, bij mijn pony wel eens gedaan, maar vind het echt troep ik gebruik dan als het nodig is nog wel eens betadine poederspray, of van mijn hoefsmid een blauwe spray, en verder smeer ik olie op de hoeven, and that's it Haha!

ik gebruik ook spray van CAVALOR DRY FEET.
deze spray sluit de hoef niet af en het word niet een grote smeerboel.
bovendien werkt het veel beter als teer.
deze spray gebruik je ongeveer 1x in de week.

als het echt nat is buiten dan vet ik ze voor dat ze naar buiten gaan de onderkant van de hoef in ( waterafstotend). Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:40

Ik teer normaal gesproken nooit. Het verstopt de poriën en onze paarden hebben gelukkig gezonde hoeven. Mochten ze te week worden gebruik ik liever een wat vriendelijker product.

socrates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:53

teren doe je om de bacterien die rotstraal veroorzaken van zuurstof af te sluiten.er zijn twee soorten bacterien nl degene die zuurstof nodig hebben .deze heten aeroob.en degene die geen zuurstof nodig hebben.deze heten anaeroob. rotstraalbacterien zijn aeroob dus je moet ze van de lucht afsnijden .zorg dat je de voet eerst goed schoonmaakt en droog.dan teer op de straal. als de middelste straalgroeve erg diep is kun je een watje met teer in de straal doen.alleen teren als je paard rotstraal heeft.er zijn tegenwoordig veel handiger middelen op de markt die minstens of zelfs beter werken als teer bv cavalor dry feet, hipposol, straalsahn.blauwtinctuur raad ik af.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:05

Toen mijn paard rotstraal had ging ik ook met teer aan de gang, maar dat werkt dus echt niet. Toen ik ook nog is las dat het super slecht is, omdat het inderdaad de luchttoevoer afsluit en de bacterieen dan lekker hun gang kunnen gaan ben ik er ook meteen mee gestopt. Ik heb de dierenarts opgebeld en die had een soort blauw/groene spray(weet zo niet hoe het heet) voor schapen en koeien met rothoef en dat werkt echt super je zag het echt vooruit gaan, maar het allerbelangrijkste bij rotstraal is nog altijd de oorzaak wegnemen, dus heb je een paard die hier gevoelig voor is, zorg dat z'n stal altijd goed droog is en doe hem veel buiten en iedere dag de hoeven uitkrabben.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:53

runningkawa schreef:

Ik ga hierin mee. En mijn hoefsmid raadt teer dus af.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:53

Ik teer ook nooit meer. Mijn hoefsmid raad het ook af. ulisse's hoeven zijn eigenlijk alleen maar harder geworden. Maar nu zijn we ook verhuist en staat ze bijna elke dag buiten.