Zadel vervangen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsjuh

Zadel vervangen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:56

Hallo Bokkers,

Ik zit met het volgende:

Heb een heel mooi leer vzh zadel, ik geloof van eQuipment (weet niet of dat een merk o.i.d. is?) zit lekker etc. maar iets sjiekers zou toch wel leuk zijn.

Nu heeft iemand een MAXAM 3 keer gebruikt, ziet er super mooi uit,maar dit is een kunststof vzh zadel.

Nou vroeg ik me af of jullie een leren zadel zouden "inwisselen" voor een kunststof zadel?!

Wat vind jij nou de voordelen van kunststof of leer?

Voor kunststof had ik er zelf al 3 bedacht:

*geen onderhoud
*beter voor rug paard?
*beter om lekker in te blijven zitten?

Bij de laatste 2 een vraagteken,omdat ik hier niet zeker van ben!

Het gaat trouwens om een fjord, liggen deze zadels over het algemeen goed op paarden met weinig schoft?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door ilsjuh op 15-01-05 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:00

heyhey ilse,,
ik heb een wintec 500,, dat is ook kunststof,, en het is lekker spul hoor scheeld heel wat in de onderhoud Lachen maar ik heb niet zo'n verstand van zadels sorry,, maar als je keer wil proberen op stal moet je even aan mij mijn zadel vragen als ik er ook ben oke?:)

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:06

Het ligt er maar net aan wat voor een zadel je hebt. Zit veel kwaliteitsverschil in. Dus of een kunstof beter is voor de rug van je paard en om lekker in te blijven zitten heeft meer met kwaliteit te maken denk ik.
Ik heb zelf 2 leren en een kunststof zadel. Ik vind ze alledrie prettig zitten. Het kunsstof zadel gaat alleen wat snel kapet (is ook niet zo'n hele goede kwaliteit (hij ligt wel goed overigens en zit heel lekker), maar die gebruik ik alleen voor het inrijden, hij is lichter en hij mag eventueel kapot).

Ik kan je hier dus niet echt bij helpen. Het ligt ook aan de kwaliteit van het zadel. Een kunsstof heeft idd niet veel onderhoud nodig, maar gaat over het algemeen ook minder lang mee dan een leren zadel.

Ik zou btw een leren zadel niet zomaar inruilen voor een kunsstof zonder er geld bij te krijgen (mits de zadels van ongeveer vergelijkbare kwaliteit zijn natuurlijk). Over het algemeen heeft een leren zadel toch meer waarde.

Ik ben niet echt een expert op dit gebied moet ik zeggen, dus misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind. Maar er zijn vast nog wel meer bokkers die er wel een beetje verstand van hebben!

ilsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 23:09

Dat is dus ook mijn probleem, ben echt niet bekend op dit gebied (op meeerdere gebieden trouwens niet,maar dat doet er nu niet toe).

Toch bedankt voor de tips.

Het klopt inderdaad wel, een leer zadel heeft natuurlijk sowieso meer waarde en ik ben inderdaad bang dat je een kunsstof zadel snel kapot rijd!

Hoop dat er nog meer reacties komen!

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:21

ilsjuh schreef:
ik ben inderdaad bang dat je een kunsstof zadel snel kapot rijd!

Ja dat ligt ook weer net aan de kwaliteit van dat zadel. Dat van mij is niet zo goed en gaat ook snel kapot, maar dat wist ik van tevoren (daar heb ik hem ook voor gekocht: mocht er iets gebeuren met inrijden -dan is het risico toch wat groter- dan heb ik liever dat dat zadel kapot gaat dan mijn leren). Ik hoor over kunststof zadels ook veel verschillende dingen. De 1 zegt dat ze snel kapot gaan, ook al is het een dure Wintec. De ander zegt weer dat ze best lang meegaan. Ik ben er dus ook nog niet helemaal uit Haha!

ilsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 11:12

Hum, ik vind dit zadel er wel altijd erg mooi en stevig uitzien,maar dat zegt natuurlijk niets...

Wie gaat mij nog meer helpen? Schijnheilig Tong uitsteken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:51

ilsjuh schreef:

Nou vroeg ik me af of jullie een leren zadel zouden "inwisselen" voor een kunststof zadel?!

Nooit.
Alleen als extra zadeltje voor inrijden o.i.d. zou ik voor kunststof gaan.

Het enige voordeel van de wintec is dat je de boom kunt verwisselen. Maar omdat de achterkant, de kussens niet meegaan ligt het dieptepunt vrijwel nooit in evenwicht.
Ik heb een kunststof zadel gezocht om een breed paard in te rijden, maar uiteindelijk toch weer op een Stubbenzadel uitgekomen.

Veel onderhoud heb je ook niet aan een leren zadel.

Wil je echt kunststof, ga dan voor de wintec 2000.

ilsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 12:08

Het gaat dus niet om een wintec en dat is volgens veel mensen toch wel een van de beste...

Germie dat stukje van het dieptepunt in evenwicht snap ik niet... Bloos

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:00

het licht er net aan wat je zelf lekkerder vind ik heb zelf ook een kunstofzadel gehad maar die werd na een tijdje glad (waar je laarzen zitten) en ik begon me vreselijk te irriteren aan het gepiep van mijn laarzen ik heb daarna een leer zadel gehad en ik vond het geweldig ik vind leer zoiezo beter zitten en het maakt geen raare piep geluidjes hahaahaha *LOL*

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:13

Ik heb destijds mijn leren zadel ingeruild (lag niet goed meer) en er een Wintec voor weergekocht. De maxam's vond ik kwalitatief toch iets minder. Kan best zijn dat dat ondertussen verandert is...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:53

Mijn wintec close contact zit heerlijk. Het is precies het zadel dat helemaal aan mijn smaak voldoet. En dan maakt het mij niet uit of het kunsstof is. Nog makkelijk schoonmaken ook Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:33

ilsjuh schreef:
Het gaat dus niet om een wintec en dat is volgens veel mensen toch wel een van de beste...

Germie dat stukje van het dieptepunt in evenwicht snap ik niet... Bloos

Het dieptepunt van het zadel moet goed zijn, meestal betekent dit dat de lepel zo'n 2 cm hoger is dan de voorboom.
Ga je de boom voor veranderen, dan blijven achter de kussens gelijk. Een bredere boom voor maakt dat hetzadel voor lagerwordt, maar achter gelijkblijft. Hierdoor gaat het dieptepunt naar voren.
Maak je de boom smaller, dan komt het voor meestal hoger te liggen.

Zo'n verstelbare boom is dus handig voor een te dik paard dat af moet vallen, of een groen paard dat nog bespiering moet krijgen. Maar verder geef mij maar leer.