Prijsverschillen paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Prijsverschillen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 20:19

Soms zit ik een beetje rond te kijken op verkoopsites(gewoon voor de lol), wat me dan opvalt zijn de grote verschillen in prijzen.

Als je paarden van dezelfde leeftijd, niveau(en met een leuke afstamming erachter) zie je soms echt grote verschillen in de prijzen.

Het gaat bij mij nu al zover dat als ik een "goedkoop" paard zie dat ik er meteen van alles achter zoek. Waarom vragen ze daar zo weinig voor, dat kan toch haast niet? denk ik soms.

Ik denk dat een deel van het verschil zit in het kopen van een particulier of een handelsstal, maar dan nog. Binnen deze twee groepen zijn ook prijsverschillen te zijn. Houden sommige mensen de prijs gewoon lager omdat ze een goed tehuis belangrijker vinden, omdat je duurdere paarden beter/proffesioneler gereden zijn? of zijn de paarden in de hogere prijsklassen per definitie beter? En waar zit hem dat beter zijn dan in, de gangen? Natuurlijk is het leuk als je een goedkoop paard koopt en er uiteindelijk succesvol mee kunt worden, maar is de kans op succes groter als je een duurder paard koopt?

Er zijn natuurlijk altijd verhalen van mensen met minder "goede" paarden die toch ver komen en mensen met geweldig getalenteerde paarden waar ze veel geld voor neergelegd hebben die in allerlei vervelende situaties belanden, maar als we het in zijn algemeenheid bekijken?

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn, merk dat ik het allemaal niet zo goed kan verwoorden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:56

Ik denk dat je zo weer zo voor naam betaalt. Ik moet daar ook bij zeggen, dat ik persoonlijk veel meer vertrouwen heb in een handelsstal met een goede naam dan in een particulier die maar 1 paard te koop heeft. En dan betaal ik daar graag wat meer voor, als ik bv. zwart op wit heb dat ik het paard weer terug kan brengen cq inruilen.

Ook zijn er particulieren die de hoofdprijs vragen omdat ze denken een topper in huis te hebben.

Aan dit verhaal heb je dus ook niets qua prijzen, maar persoonlijk ga ik liever naar een handelsstal omdat je daar meestal ook meerdere paarden kunt bekijken en niet een pokke-eind rijdt voor een of andere 'topper'.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:12

Volgens mij vragen sommige mensen ook gewoon veel te veel voor hun paard. En andere willen er liever snel vanaf of zoeken een heel goed tehuis en doen daarom wat van de prijs af.

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:27

Ach ja, het ligt er aan wat voor paard je koopt denk ik. Ga je kijken naar paarden in de wat hogere dressuur zullen de prijzen duidelijk naar kwaliteit zijn. De recreatiepaarden worden verkocht voor verschillende bedragen; 'wat de gek er voor geeft'. Daarbij is het ook best moeilijk om nu paarden te verkopen, als je al 4 maanden je paard te koop hebt staan zak je vanzelf in je prijs.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:54

De prijs van een paard word in eerste instantie bepaald door de prijs per kilo, de rest is hoop en emotie.

Zo kan een paard van 3 jaar dat heel ruig sos springt veel meer opbrengen dan een paard dat netjes over een Z springt en zijn grenzen heeft gevonden. Puur vanwege de hoop die de mensen er mee hebben.

Verder betaal je natuurlijk voor een mooi uiterlijk, een goede training en een goede stal.

Maar je moet ook niet vergeten dat er mensen zijn die fantasieprijzen in hun hoofd hebben en er ook gekken zijn die er dat voor betalen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:59

Maar zowiezo het verschil tussen paarden en ponnies is al heel groot. Voor een super sportpony (z-dres, z-spr) betaal je rond de 4000 euro, terwijl een groen paard vaak al richting dat bedrag gaat!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:09

het ene paard heeft veel meer kwaliteit dan het anders, daar zit t m in en de afstammeling is ook een punt wat mee kan spelen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:57

Tegenwoordig betaal je voor een goed paard veel tr veel en voor een slecht paard ook. Voor een 3 jarige die absoluut niet kan lopen, slecht extrieur heeft en waar het springen ook niet van is om naar huis over te schrijven wordt zo 10.000 euro grvraagd.

In een advertentie zijn paarden niet te vergelijken. Je moet ze zien in het echt. Meestal valt dit tegen.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:14

Citaat:
(Schoentje) De prijs van een paard word in eerste instantie bepaald door de prijs per kilo, de rest is hoop en emotie.

Precies!
Het verschil in prijs tussen paarden is omdat zo moeilijk te bepalen is wat de 'waarde' nu eigenlijk is. Het is een kwestie van vragen en 'wat de gek ervoor geeft' (bovenop de slachtwaarde, wat de enige precies vast te stellen waarde van een paard is). Vaak speelt er ook een hele hoop emotie mee, mensen die hun paard of pony helemaal geweldig vinden zijn al snel geneigd er een kapitaal voor te vragen, ook al heeft het dier helemaal geen aantoonbare (sport)prestaties getoond. Maar ja, je hoeft maar één 'gek' tegen te komen die er dan ook dat kapitaal voor wil geven en het is goed. Haha!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:27

Waar ik nog het meeste van schrik zijn de leeftijden en bijbehorende klasseringen van de paarden die verkocht worden. Nu hoeft het niet altijd waar te zijn wat er in een advertentie staat, maar een vierjarig paard dat L2 loopt is geloof ik geen uitzondering meer als je op die sites kijkt. En als er dan een zevenjarige tussen staat die ook pas L geklasseerd is, is dat paard alweer oud Verward

Ik ben toch mooi naar de vijf-, zes- en zevenjarigen gaan kijken, en de meesten die ik gezien en gereden heb waren B/L of nog niet geklasseerd. Ik heb nu een mooie bijna zevenjarige ruin en die is ook nog niet geklasseerd, maar dat komt heus wel goed. Ik heb geen haast. Maar als je sommige advertenties ziet ben ik geloof ik één van de weinigen...

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 22:08

Dus jullie denken allemaal eigenlijk dat het meer is wat de gek ervoor geeft dan dat het echt een verschil in kwaliteit is? Dat is wel een geruststellende gedachte moet ik zeggen.

Wat jij zegt Effy valt mij ook op, vaak "moet" een 5 jarige toch wel minstens L2 lopen, als het even kan Z...maarja, dat is weer een andere discussie.

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:49

het is maar wat een gek ervoor vraagt en wat een gek ervoor betaalt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:23

Het voorbeeld dat Effy aanhaalt klopt in veel gevallen wel.
Vaak zie je dat paarden die bij een handelsstal staan al een bepaalde klassering hebben.
Zelf neem ik dit met een korreltje zout, want als je een leuke ruiter op stal hebt die al het nodige gepresteerd heeft, is het een kleine stap om een paard 'even' uit te brengen op een wedstrijd zodat er een bepaalde klassering aan gehangen kan worden (met bijbehorend prijskaartje).
Persoonlijk vind ik de manier waarop een paard ingereden en evt. prestaties behaald heeft veel belangrijker Knipoog
Met die basis moet het paard toch de komende jaren verder op weg geholpen worden.
Ik zie dan liever een paard dat iets ouder is met een degelijke basis dan een snel klaargestoomd paard, enkel met de reden om hem snel en duur te kunnen verkopen.
Wat overigens niet wil zeggen dat dit altijd zo gaat, er zijn heus ook handelsstallen te vinden die een goede basis kunnen combineren met wedstrijdresultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:57

Pluutje schreef:
Houden sommige mensen de prijs gewoon lager omdat ze een goed tehuis belangrijker vinden,

Op deze manier heb ik Lisa voor erg weinig geld gekocht, de vorige eigenaren vonden de plek erg belangrijk en zijn ook bij ons wezen kijken om de plek te "keuren".
Zij hadden dus liever dat ze lekker in het bos stond en veelzijdig gebruikt werd dan dat ze ergens in de Randstad op een stal kwam te staan.
De prijs vonden niet zo belangrijk.