ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 20:09

ik zit al een tijdje met een vraag...
als je naar buiten gaat met een pony,
moet je dan wel of geen ruiterbewijs hebben?

kus liza

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:20

Nee, het is (nog) niet verplicht Lachen

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:20

Als je een pony leent bij een manege wel.....Dat verplichten de meeste maneges. Op je eigen paard hoeft het (nog) niet

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:44

het rare hier in de buurt is dat als je in apeldoorn rijd (bos of woonwijk...) dat je verplicht bent om een ruiterbewijs te hebben. rij je in beekbergen (bos of woonwijk) ben je het niet verplicht. apeldoorn en beekbergen zitten aan elkaar... ookal krijg je een ongeluk of iets anders maakt het nog niet uit of je een ruiterbewijs hebt of niet.
tamaraatjuh zinds wanneer word het verplicht??

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:26

Het wordt nooit verplicht.
Op de openbare weg al helemaal niet, want het ruiterbewijs gaat over de regels in natuurgebieden.
Hier het gebied van natuurmonumenten was eerder altijd het ruiterbewijs verplicht, maar sinds 1 januari 2005 dus niet meer, nu werken ze met een vergunning.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:55

jah het gaat om een vriendin haar verzorgpony waar ik dan wel eens
op rijd ..maar dan gaat ze wel mee hoor

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:57

ik zou het er gewoon bij laten hoe we het nu doen tog lies Lachen

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:10

Ze hebben al heel lang de plannen oom het ruiterbewijs in heel Nederland verplicht te stellen, maar daar doen ze nooit wat mee met dat idee. Het enigste wat er gebeurd is dat het is steeds meer gebieden niet meer verplicht word.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:19

hunter87 schreef:
het rare hier in de buurt is dat als je in apeldoorn rijd (bos of woonwijk...) dat je verplicht bent om een ruiterbewijs te hebben. rij je in beekbergen (bos of woonwijk) ben je het niet verplicht. apeldoorn en beekbergen zitten aan elkaar... ookal krijg je een ongeluk of iets anders maakt het nog niet uit of je een ruiterbewijs hebt of niet.
tamaraatjuh zinds wanneer word het verplicht??

nou ik heb van mijn leven lang nog nooit gehoord dat je in apeldoorn je ruiterbewijs moet hebben
Alleen Loenen en arnhem, zover mijn informatie strekt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:56

Fredt schreef:
Ze hebben al heel lang de plannen oom het ruiterbewijs in heel Nederland verplicht te stellen, maar daar doen ze nooit wat mee met dat idee. Het enigste wat er gebeurd is dat het is steeds meer gebieden niet meer verplicht word.

Correctie: De SRR heeft altijd het ideaalbeeld voor ogen gehad om het ruiterbewijs dezelfde status te laten krijgen als het auto-rijbewijs. Ondertussen zijn we ruim 15 jaar verder en is dat idee geen stap dichterbij gekomen. Het zal er dus ook wel nooit van komen ook, denk ik.
Het ruiterbewijs heeft geen juridische status. Het lijkt me dus stug dat er in een APV de eis van ruiterbewijsbezit op de openbare weg zou staan. Die gemeente zou ik dan graag eens voor het hekje tegenkomen (=rechtbank), ik vrees dat ze bakzeil zullen moeten halen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:20

lotjuhh schreef:
ik zou het er gewoon bij laten hoe we het nu doen tog lies Lachen

ja maar mijn mama zegt dat als ik op gate ga buitenrijden
ik een ruiterbewijs nodig heb ..dus dat wil ik ff checken..