Extra aandachtspunten rijbak maken op Kleigrond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Extra aandachtspunten rijbak maken op Kleigrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 18:50

Wie heeft er een rijbak (of aan laten leggen) op KLEIgrond?

Er schijnen nog al wat verschillen te zijn, wbt ondergrond, zwarte grond vergt een andere methode dan bv klei, zo heb ik mij laten verellen althans Scheve mond

Als je een rijbak wil laten aanleggen of evt zelf maken waar moet je dan extra op letten als je op kleigrond werkt?

Als we in zee gaan met een bedrijf zijn we hier snel over uit, ik neem aan dat die al mijn vragen kunnen beantwoorden, maar tot nu toe zijn we daar nog niet over uit, alleen dat ie er komt, misschien dat we het zelf doen, met wat hulp van andere erbij.
Wie weet een goed adres, evt om alleen advies te vragen of aan te laten leggen?

Alvast bedankt Haha!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:30

ik volg dit topic! Ik ben ook van plan om een piste aan te leggen op kleigrond.
weet jij toevallig sites die meer info weten, algemeen over het aanleggen van een piste.
Laatst bijgewerkt door findi op 15-01-05 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:57

wij hebben pas een bak aangelegd op kleigrond is alleen 30 cm zand opgegaan en verder niks aan doen. Tot nu toe een goeie bak.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:01

Toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben wij een bak aangelegd op kleigrond, wat een ellende ! Het eerste jaar (met rijnzand) was goed te doen, maar op een gegeven moment was het alleen nog maar ergernis, blubberzooi etc., ook al lag de bak 20cm hoger dan de wei, zand vermengde zicht door het klei, en de klei won steeds !!!. Ze zeggen dat we er "worteldoek" tussen hadden moeten doen, dat houdt de lagen gescheiden.

Na jarenlang 6 vrachtwagens zand (wat helpt voor ongeveer een half jaar) per jaar, kwam de oplossing in de vorm van houtsnippers, sindsdien was de bak perfect, ook al regende het dagen en ook als het vroor.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:08

Mist
hoe dik was de laag houtsnippers?
en hoe groot zijn de snippers?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:19

Ik zou geen houtsnippers nemen, wij hebben eens een bak aan laten leggen met (ontzettend dure) houtsnippers en dan nog doe je er hoogstens drie jaar mee Verward ....

Een "kunststof" bodem kost meer, maar goedkoop is duurkoop....
Zorg voor goede drainage in je kleigrond en neem twee soorten zand.
Drainagezand, oftewel Noordzeezand voor de onderlaag en rivierzand om je bodemprodukt mee te vermengen. Laat je niets wijs maken door je bodemleverancier... haal zand bij je plaatselijke zand leverancier en je bent stukken goedkoper uit... Bodemleveranciers geven namelijk hun eigen naam aan zand en ook hun eigen prijs Schijnheilig !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:24

pff....graven in mijn geheugen ! de eerste keer hadden wij houtsnippers van de gemeente (bomen langs de weg !) die hebben ze gratis gebracht en daarna hadden we toch zeker zo'n kleine 10cm liggen, daar doe je ongeveer een jaar mee want ze vergaan natuurlijk wel ! daarna elk jaar een vrachtje of 2 (zeg maar die boerenwagens helemaal vol- waar ze ook mee oogsten) Een cm of 10 heb je wel nodig want dan blijft het met vorst ook veerkrachtig (ik sprong ook in die bak)
De snippers waren zeg maar zo groot als een aansteker, wat je absoluut (imo) NIET moet hebben zijn die geschaafde snippers (1 x foute vracht gehad) van die lange vellen, dat was echt niets !

Ik weet dat de meningen over houtsnippers verdeeld zijn, maar voorwaarde is echt dat je er op tijd nieuwe bijgooit, hoeft maar 1x per jaar, maar als je denkt "goh...het is nu wel nodig" ben je te laat!

Ik zou het iig zo weer doen als mijn volgende huis in een klei-omgeving staat ! niks geen getob meer met zand !

Houtsnippers zijn, als je de moeite neemt vrij goedkoop te krijgen (wel natuurlijk nagaan of er geen vervuiling is door giftige planten !) via gemeenten, loonbedrijven (die ook bomen snoeien) of palletfabrieken ! Ja palletfabrieken versnipperen pallets en zeven de spijkers eruit. Had ook mijn twijfels maar na grondige inspectie mochten ze bij mij zelfs ook houtsnippers leveren

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:30

Mist schreef:
Ik weet dat de meningen over houtsnippers verdeeld zijn, maar voorwaarde is echt dat je er op tijd nieuwe bijgooit, hoeft maar 1x per jaar, maar als je denkt "goh...het is nu wel nodig" ben je te laat!

wat bedoel je hier mee? Dat het echt jaarlijks moet bijgevuld worden?
Als je te laat bent wat gebeurd er dan Clown , lukt het dan niet om een extra laag bij te doen?

Cheese! heb je een foto hoe het eruit ziet, ik heb namelijk maar een vaag idee hoe dat eruit ziet

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:34

Zal mogen ff foto inscannen ok............moet dan eerst gaan zoeken (heb ik nu geen zin in Schijnheilig )

Wat ik bedoel is dat op een gegeven moment de modderpoel onder de houtsnippers zichweer naar boven wurmt, en dat het (in mijn ervaring) toch altijd een paar weken duurt voordat je geschikte houtsnippers hebt gevonden Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:42

Als ik me goed herriner, houtsnippers verteren, gaan de bodem in, en verstoppen heel de bodem waardoor heel je natuurlijke drainering weg is.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:20

Wij wonen in NH en hebben zware klei. Onze bak is daar in tegen super. Nooit een plas in gestaan, bevroren of stuiven. De truuk is een loonwerking uit het dorp. Hij kent de grond en weet wat de grond doet.
De plaats waar de bak is gekomen, is 20 cm uitgegraven. Om de 2 meter is hij met een machine gedraineerd. Daar overheen is een laag grof zand gekomen. Daar over heen is Stiere zand gekomen uit de Noordzee. Ik heb toen een maand of 3 met een trekker de boel aangereden en gevlakt. Daarna is een laag van 10 cm NAALDHOUTCHIPS over heen gegaan. Na 3 jaar hebben we een laag van 5 cm HARDHOUT er over gedaan en 2 jaar geleden weer een laag van 5 cm HARDHOUT er over heen. Omdat we gaan verhuizen investeren we niet meer zoveel. Er zou nu weer een laag van 5 cm op moeten. Hij is nog steeds super veerkrachtig en nog steeds zonder plassen.
De kosten van zo bak komt ongeveer op 5 tot 6000 euries.

Je heb een groot verschil tussen houtchips. Naaldhout is het beste en rot heel langzaam weg, omdat het hout vet is. Hout dat je kan krijgen bij de gemeente zorgt voor ellende. Dit wordt een harde koek en laat het water niet door. Hardhout rot niet zo snel weg en is ook wat vetter. Schillen is goedkoop, maar rot binnen een jaar weg en het wordt spek glad.

Als de houtchips op een bodem ligt waar plassen op blijft staan rotte ze snel weg en de bodem verstikt. Het zand en de drainage is heel belangrijk, eigenlijk het belangrijkste!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:42

Best verschil nog bij de ene of de andere, onze buren hebben en roundpen gemaakt de zomer met ong.40 cm zand erin en thats it, tot nu toe na een 7 mnd ongeveer ligt dat er nog super bij en niet nat of zwaar.
Ik weet niet wat er volgend jaar daarmee gaat gebeuren!

Wij willen graag witzand op de bodum, en idd met drainage met grind tegen het verstoppen vd drainagepijpen, en dat verschillende soorten zand, niet te zwaar zand in ieder geval!

We willen bielzen als rand maken om het zand op zn plek te houden met worteldoek, maar gaat dat worteldoek in de loop vd tijd niet kapot ofzo, ik bedoel dat dat doek door het belopen vd paarden omhoog komt of dat de paarden erop trappen als het nat is ofzo?
Of kan dat niet als er voldoende zand over zit?

De prijzen die hierboven genoemd worden, zijn helaas geen uitzonderingen het kost een hoop geld, daarom willen we het misschien zelf doen, maar het is een hele kus en je moet er wel verstand van hebben anderd verkl**t je de boel.
Beetje dubbel dus. ik heb een tijdje terug een bedrijf op internet gevonden, die voor 2,500/3000,- een mooi bodum kan aanleggen, alleen bodum dud zonder heining of lichtmasten, ik zal eens kijken of ik dat adres kan vinden, misschien kennen sommige het of hebben er ervaring mee!

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:50

Je heb zand en zand en net dat juiste zand moet je ergens kunnen vinden. Ik moet ook wel eens een paar maanden wachten op zand. Het wordt op bestelling opgezogen en als er genoeg mensen zijn voor dat zand, dan gaat de zandzuiger pas de zee op.

Houtchips houdt ook het zand in je bak. Als je er niks op heb liggen, dan is met windkracht 7 een laagje weg gewaaid.

In mijn bak ligt houtchips en in de paddocks niet. Je ziet na elke storm overal zand liggen en de dikte van de zandlaag in de paddocks wordt dunner.
Mijn bak ligt er nu 7 jaar en hij is meer dan super. In Belgie wordt net zo bak aangelegt, het liefst neem ik de bak mee, maar dat gaat helaas niet. Haha!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:18

kent iemand een site over drainage?
worteldoek?
ik moet nu studeren, maar ik ga zeker nogeens op google zien als ik tijd heb

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:38

Nooit worteldoek gebruiken. Ik heb op 2 stallen gewerkt waar ze worteldoek hadden tussen de onderlaag en de bovenlaag. Het doek hing na 2 jaar aan de weidesleeper. Zand beweegt en neemt alles mee naar boven. Dus ook nooit puin als onderlaag gebruiken of voor op de drainages.
Voor drainage kan je het beste bij een loonwerker in je omgeving vragen.
Een machine doet het mooier en gelijkmatiger dan als je een geul graaft en het er zelf in gaat leggen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:35

Worteldoek is dus geen aanrader, maar kun je de ondergrond dan gewoon 'bloot' laten en vermengd zich dit dan niet met de bovenlaag?
Misschien als je voldoende bovenlaag hebt dat het dan minder is ofzo?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:08

Wij hebben een bak op kleigrond.
We hebben de bodem gelaten zoals hij was, daar bovenop een laag van 5 à 10 cm grof metselzand, schotje erom dat het zand niet eruit gaat en je hebt een super bak.
Hij is iedere dag van het jaar berijdbaar en makkelijk te onderhouden én goedkoop!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:33

cissie schreef:
Worteldoek is dus geen aanrader, maar kun je de ondergrond dan gewoon 'bloot' laten en vermengd zich dit dan niet met de bovenlaag?
Misschien als je voldoende bovenlaag hebt dat het dan minder is ofzo?

Het belangrijkste is dat er voldoende klei wordt weggehaalt. Zeker een cm of 20. Dan kan je de drains laten trekken en het zand op de drains doen. Daarover je zandlaag en daar boven op een laag NAALDHOUTCHIPS of HARDHOUTCHIPS.
Uit kijken bij hout dat je van de gemeente kan krijgen. Alles gaat er door heen dus ook het zeer giftige Liguster. Die troep van de gemeente zorgt voor een plakaat waar het water op laatst niet meer door kan. Beter wat geld uitgeven voor een goede bodem, dan weinig uitgeven en een hoop ellende.

Ik ben al 7 jaar super tevreden over mijn bak.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:06

Sjoeniej is dit de bak waar Sem in loopt op je profiel?