Wat is beter, een luchtzadel of een normaal zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Wat is beter, een luchtzadel of een normaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 12:21

Mijn zadelmaker zei dat een wollen zadel vele beter was, omdat wol zich naar het paard vormt en de druk juist goed verdeeld door de kussens die zich altijd op dezelfde houding op de rug bevinden en een luchtzadel zacht is totdat je het gebruikt (knijp maar eens in een ballon, dan wordt de ballon ook heel hard). Voor een paard lijkt het me dus ook niet fijn om een zadle te hebben wat steeds harder en zachter wordt. Ook lijkt het alsof luchtzadels soms wat wippen in draf. Wel is een voordeel, dat er nooit bobbels of ongelijkmatigheden in de kussens zitten.
Zelf heb ik een Kn, waar ik heel tevreden over ben, maar er zijn dus mensen die ik ken die een DK zadel hebben (www.dksaddlery.com) en die betalen heel veel geld, maar is het dan ook echt zo goed of is het gewoon een rage? Ik ben niet van plan er een te kopen (ben tevreden met mijn KN Haha!, ben niet de enige hier op bokt geloof ik haha), maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Panter17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:41

Ik denk een gewoon zadel ...
Maja het is je eigen keus en als die goed past op je pony hoeft die alleen nog maar lekker te zitten ...

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:45

Dit is gewoon wat ik denk hoor, zoveel verstand heb ik er niet van, maar als wol zich naar de vorm van de rug vorm, en steeds in dezelfde houding blijft liggen...hoe zit dat dan als een paard in beweging is? Dan blijft de rug niet steeds hetzelfde, maar je zadel wel. Een luchtzadel past zich op zo'n moment wel aan aan de bewegende rug van je paard denk ik.

Verder weet ik dat veel paarden fijner gaan lopen met een zadel met lucht. Maargoed, het is maar net wat je fijn vind denk ik, als je tevreden bent met je gewone zadel, is er geen enkele reden om over te stappen inderdaad.