Nu nog voor de 1e keer scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Nu nog voor de 1e keer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 08:19

Omdat ik mijn paard weer actief in training kan gaan nemen en hij er nu uit ziet als een teddybeer Haha! , vroeg ik me af of je nu zonder problemen nog kunt scheren voor de eerste keer deze winter.

Ik heb wel eens gehoord dat je dan de aanmaak van de zomervacht kunt tegenwerken.
Klopt dit of is dit een onzinverhaal?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:35

je bent nu een beetje laat als je voor het eerst wilt scheren. begin volgend jaar vroeg met een deken en in oktober scheren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 08:40

Issy, mijn paard was geblesseerd dus scheren had niet veel zin omdat ik niet wist hoe het zou gaan lopen. Knipoog
Gelukkig kan ik hem nu weer actief gaan rijden dus vandaar dat ik nu zo laat ben.

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:06

Ik zou t niet doen, is denk ik een erg grote overgang denk ik met de kou.
Ik weet verder niet in wat voor stal hij staat en of hij op het land gaat, dat maakt natuurlijk ook een verschil.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:25

Bij ons op stal zijn er zo veel paarden die nu nog geschoren worden.
Ze krijgen wel 2 dekens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:03

Mij is ook altijd geleerd het niet meer te doen na 1 jan.

En nog ff doorbijten en ze gaan al weer uit zichzelf verharen.

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:08

Heb m in december geschoren. Denk niet dat een maandje veel verschil uitmaakt. Goed erom denken dat je m goed inpakt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:08

In de endurance wordt geschoren op de momenten dat het paard last heeft van zijn vacht, of dat nou eind augustus is als de nachten al wat kouder worden of in februari vlak voor het nieuwe wedstrijdseizoen (in het laatste geval kan dat ook de 1e keer van het jaar zijn). Ik weet dat iig de 'Fjordenmensen' in de hogere klassen dat doen en ik weet van hen ook dat hun paarden geen last hebben van een veranderde zomervacht.

Tja, je zou het eens kunnen proberen...?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 18:15

Ja, zo weer zo zou hij er nog een deken bijkrijgen. Ik ben toch nog een beetje aan het twijfelen.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:24

runningkawa schreef:
Mij is ook altijd geleerd het niet meer te doen na 1 jan.

En nog ff doorbijten en ze gaan al weer uit zichzelf verharen.

Mij ook gezegd ja
Anders komen ze op 1 of andere manier slegt door dr vacht ofzo? Verward

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:55

mij is ooit door een wijze man gezegd ( Tong uitsteken ) dat je een paard in het nieuwe jaar niet meer mag scheren omdat de haargroei adners niet meer goed op gang komt...(ofzoiets)

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:40

kan wel hoor, in het voorjaar is het haar weer goed. Sommige paarden worden het hele jaar geschoren.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:48

wij hebben ook wel eens een paard voor de eerste keer geschoren in het voorjaar, die kreeg gewoon een mooie normale zomer vacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:25

Lastig, twijfelgeval...

Zit 'ie echt heel erg dik in z'n haar, en ga je 'm al zo aan het werk zetten dat je 'm niet goed droog meer kunt krijgen?

Waarschijnlijk ben je nu nog een paar weken aan het opbouwen en ga je weer echt hard aan het werk tegen de tijd dat zijn zomervacht eraan komt...

Als 'ie nu al na het rijden echt niet meer droog te krijgen is zou ik kiezen voor scheren, beter voor zijn gezondheid.

Maar als je denkt die paar weken/maanden nog redelijk door te kunnen komen zou ik het niet meer doen, het is al half januari en de meeste paarden gaan langzaamaan al een beetje ruien...

Succes ermee! OK dan!

Ik heb in ieder geval besloten Fie niet meer te scheren, wacht maar even op een mooi zomervachtje... Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:59

ik denk dat je hem nog best kan scheren alleen niet helemaal kaal zou ik dan doen. als je een opzetstuk op je scheermachine zet kan je denk ik van je wintervacht een zomer vacht maken om het zo maar te zeggen...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:44

het kan wel, maar als je hem dan zonnebloem olie of lijnzaad bij gaat voeren, dan komt die ook wel weer mooi in de vacht

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:11

Aangezien je weer in de opbouwfase zit, zou ik er voor zijn om em nu niet meer te scheren maar ervoor te zorgen dat je je training zo afstemd dat ie zich niet onwijs in het zweet werkt.

Weet je ook zeker dat je em niet overvraagt , en heb je geen zorgen over hoe kan ik em op temperatuur houden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:25

Ik zou het niet doen, wij hebben de ponnies ook 2 jaar geschoren (in oktober) en toen kwamen ze al heel slecht door die vacht heen en de zomervacht werd er ook een stuk minder van.
Nu hebben we 2 teddybeertjes, helaas hebben ze het snel warm en ziet het er wat minder florisant uit op wedstrijden. Maar de zomervacht is er een stuk mooier door.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:05

Utah is nog geen 2 weken geleden geschoren, en die begint nu al weer mooi in de haren te komen (de strepen van het scheren trekken weg).En met dit weer: het was van de week 12 graden! Nu gewoon 2 dekentjes op, en ze lijden er niets mee, naar mijn mening.