speelbal kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mo_I_Rana

speelbal kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:47

Mijn paard verveelt zich op stal heb ik al gemerkt, hij krijgt allerhande tiks zoals luchthappen (doet die ook soms op de wei heb ik gezien), lichte vorm van kribbebijten als die de kans krijgt, rare dingen met zijn mond. Ik laat hem ook buiten, maar hij zit toch nog veel binnen en het weer is ook nu niet goed om hem zo dikwijls lang buiten te laten.
Zou een speelbal een kleine oplossing zijn?
spelen ze daar wel echt mee?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:52

Je kan ook een voerbal kopen. Daar doe je de brokjes in en daar moeten ze mee rollen waardoor ze heel lang bezig zijn met het voer eruit te halen.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:20

Een voerbal/tonnetje heb ik slechte ervaringen mee...
Mijn paard is daarover gevallen/uitgegleden en dachten we in eerste instantie dat haar been gebroken was. Naderhand bleek het een schouderblessure te zijn. Voor mij geen dingen op de grond meer dus.

Maar zo'n speelbal die je op kan hangen doen veel paarden ook niets...

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:13

Misschien een zoutblok? of een lickit aan zo een touwtje? Op stal hebben wij ook skippyballen aan een touwtje, of een jerrycan met steentjes erin (goedkopere oplossing als dure jollybal, en zo kan je nog is wat uitproberen) Ik zou ook geen dingen op de grond leggen, heb daar al meerdere mensen over gehoord dat dat niet zo geweldig is.
Bij mij op stal wordt er over de dag ook vaak porties hooi gevoerd, dat helpt ook tegen vervelen (moet alleen niet teveel zijn natuurlijk Knipoog )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:30

Een bezem aan de stal hangen (zonder steel natuurlijk) dan kan hij daar lekker aan krabben. Ik heb ook wel eens hier op bokt gelezen dat je een oude voetbal een gaatje in kan maken en daar brokjes in. Dan heb je he zelfde idee als een voerbal, maar ze kunnen er niet over vallen omdat hij heel makkelijk indeukt. En het is heel goedkoop Knipoog

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:32

nou heb ook zo'n dure jollybal en madam kijkt er amper naar om... mijn vorige paard keek er al helemaal niet na
voor verveling is het beter om stro in de stal te doen en bv een berkestammetje neer te leggen..vinden ze ook geweldig

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:01

Afleiding in de vorm van een speelbal is nooit verkeerd.
En wissel je dag indeling eens af.
Bijv.: de ene dag in de ochtend rijden en de volgende dag in de middag.
Of de ene dag in de ochtend een fijne poetsbeurt in de andere dag in de middag.
Ik heb nl. een echte luchtzuiger en afwisseling komt haar ten goede.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:08

Ik zou naast afleiding op stal toch proberen om hem meer buiten te zetten. Je paard kan wel tegen slecht weer, die is niet van suiker. En het weiland groeit in de zomer wel weer dicht.

Een vriendin van mij heeft de pony's de hele winter buiten. Ze krijgen elk jaar een stuk wat ze kapot mogen lopen. Als het gras weer begint te groeien is het zwartgelopen stuk in de kortste tijd weer groen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:27

Ik nam telkens een skippybal mee. Hij was er helemaal dol mee. Wel nam ik de bal steeds weer mee omdat ik bang was dat hij het stuk zou maken en opeten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:47

Ik had ook een skippybal in de stal hangen. Z'n buurpaard had het dus ik wilde het ook. Maar mijn skippybal was binnen een week gesloopt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:54

die van mij heeft een echte speelbal (van agradi) hij doet er echt veel mee * tot ergenis van andere mensen op stal want het maakt nogal een kabaal Clown * maar hij is al aardig beschadigd en vaak als ik op stal kom hoor ik hem ermee spelen .

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:55

Ik heb voor Partout ook zo'n speelbal gekocht, omdat hij zich nogal snel verveelde.. Maar hij keek er niet eens naar om..
Nu heb ik zo'n TongTwister van Lik-It gekocht en die vind hij helemaal geweldig.. Ik hang er 1 keer in de week 1 Lik-It in.. Er kunnen er 2 in, maar met 1 doet hij langer omdat hij dan niet op die plek blijft hangen die hij wilt en dus telkens naar beneden zakt.. Hij is er lang zoet mee en zelfs zonder iets erin is het ding leuk genoeg om ermee te spelen.. Haha!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:06

Ik heb een voerbal.. dit vind mijn paard nog steeds het allerleukste. Hij is er lekker lang zoet mee. Ik heb ook zo'n bal van lik-it waar je die kleine likits in kunt doen. daar doe ik aan de "bovenkant" ook nog weleens een peen of appel tussen. Of ik hang een jerrycannetje op met wat brokjes erin. Of een losse hengstenketting, die hang ik aan de tralies.. en daar kan ie zich ook heeel erg mee vermaken.. (is alleen minder leuk voor de rest.. want maakt enorme herrie! ) Of een hooinet met een voetbal erin, berkenstammetje etc etc. Vooral afwisseling van speeltjes is belangrijk, anders is het al snel niet leuk meer..
Maar het allerbeste is gewoon om je paardje veel beweging te geven en de voerbeurten over meerdere keren te verdelen.
Wij voeren 5 keer per dag, en als je daarnaast ook nog goede beweging geeft, vervelen ze zich niet zo snel..

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:16

ik denk dat ik mss toch niet zo'n speelbal of voerbal ga kopen, nadat ik de antwoorden van jullie heb gelezen, mss toch een lickit kopen.

oplossingen zoals "veel buitenlaten" doe ik al genoeg dus hoef je niet te zeggen. Bij regenweer zet ik hem nooit buiten omdat die gevoelig is voor mok en ik weet nog steeds niet of die gevaarlijke schimmel nog in belgie rondzwerft.

ik denk dat zo'n lick-it gauw op is, dat heb ik toch al gehoord.

Zijn stal is al met stro bedekt, dus dat is ook geen oplossing

veel hooi geef ik ook, in een hooinet zodat die daar mee bezig is, dat helpt goed! Maar dat is gauw allemaal op.

we voeren verspreid over de dag 3 keer en ze mogen nu nog een tijd buiten, maar eens het weer gaat nat worden gaan ze weer op stal.
Maar buiten verveelt die zich nog altijd en doet die ook aan luchtzuigen, hij staart uren naar een bepaalde plek, is erg asociaal met andere paarden.

Het is gewoon zijn karakter en hij verveelt zich dus snel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:25

Mijn paard zit de laatste tijd ook veel te graven in z'n stal. Niet echt heel goed voor z'n hoeven. Dus misschien ga ik ook maar zo'n lick-it kopen.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:58

Als je een likit koopt, doe dat dan met zo'n houder. DUs zo'n bal of een tongue twister. De meeste paarden doen met zo'n "gewone"likit namelijk gemiddeld een minuut of 5 (de mijne in 30 seconden!)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:09

Passionato schreef:
Als je een likit koopt, doe dat dan met zo'n houder. DUs zo'n bal of een tongue twister. De meeste paarden doen met zo'n "gewone"likit namelijk gemiddeld een minuut of 5 (de mijne in 30 seconden!)

De "gewone" Lik-Ithouder word bij mij gesloopt.. Dan vind ik hem in stukken terug.. Je hebt ook zo'n bal aan een touw, maar die hang je op dezelfde manier op als de "gewone" Lik-Ithouder dus die zal ook zo gesloopt zijn.. En dan heb je nog de TongTwister.. De zelfde bal maar dan in een houder..