paspoort en chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loes-freke

paspoort en chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:01

ik heb een vraag, hopelijk weet iemand er antwoord op.
ik heb ooit een veulen gefokt in 2003.
deze heeft wel een paspoort via het stamboek.
maar door omstandig heden niet gechipt, omdat we niet naar de keuring konden.
nu heb ik haar in 2004 zonder chip verkocht.
maar zoals iedereen weet moeten ze nu gechipt zijn om te mogen vervoeren.
nu is ze onlangs richting engeland gegaan.
maar er is nooit een melding bij stamboek gekomen dat ze gechipt is.
hoe krijgen ze dan dat nummer van de chip in paspoort?
het paspoort is tevens ook stamboekpapier.
waar kan ik informatie winnen over haar chipnr.
wie o wie kan mijn helpen met adres waar ik dit kan op vragen.
of wie weet hoe het dan geregeld word?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:38

loes-freke schreef:
hoe krijgen ze dan dat nummer van de chip in paspoort?

of wie weet hoe het dan geregeld word?

ik weet niet of het in engeland zo is, maar als je al reeds een paspoort hebt, moet je dat dus terugsturen met de stickers(met barcodes Knipoog ) met daarbij nog een formulier van de DA(ingevuld) naar de uitgevende instantie..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:51

Die mensen kunnen dan in Engeland de chip laten registreren als ze die merrie uberhaupt laten chippen.
Andersom hetzelfde verhaal.
Een engelse pony met een engels paspoort kun je in NL laten chippen en die chip laten registreren bij, inprincipe, ieder stamboek welk paspoorten mag uitgeven.

Maar waarom wil je info over een eventueel chipnummer?
Je hebt het paard toch verkocht...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:46

ze wil het paard terug hebben. En ik neem aan dat die chip de zoektocht makkelijker moet maken, of niet Monique?????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:43

lijkt me onmogelijk om middels een chipnummer dat paard terug te vinden (kan trouwens uit haar bericht niet opmaken dat ze dat paard terug wil)
In engeland is het (nog) niet verplicht om een paard te chippen, dit paard valt in de overgangsregeling vwb het chippen. Mocht ze nu in Nederland gechipt zijn dan is via haar levensnummers het ranspondernummer te achterhalen, echter vertelt dat nog niet wie de eigenaar is van dat paard. En mogen de stamboeken inprincipe niet vertellen wie het paard op naam heeft staan.
Het chipnummer koppelt paard en paspoort aanelkaar. Als iemand een paard heeft kan diegenen via het chipnummer bijv. de fokker achterhalen (immers is chipnummer door het paspoort aan het levensnummer gekoppelt)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 11:06

muiszje schreef:
ik weet niet of het in engeland zo is, maar als je al reeds een paspoort hebt, moet je dat dus terugsturen met de stickers(met barcodes Knipoog ) met daarbij nog een formulier van de DA(ingevuld) naar de uitgevende instantie..

dat is dus nu net niet gebeurd.
het terug sturen, dat wis ik ook wel.
maar ze moet nu gechipt zijn maar op een of ander mannier is buiten het stamboek om toch in het paspoort gekomen.
en mij vraag dus welke instanties doen dit?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 11:07

Alane schreef:
Die mensen kunnen dan in Engeland de chip laten registreren als ze die merrie uberhaupt laten chippen.
Andersom hetzelfde verhaal.
Een engelse pony met een engels paspoort kun je in NL laten chippen en die chip laten registreren bij, inprincipe, ieder stamboek welk paspoorten mag uitgeven.

Maar waarom wil je info over een eventueel chipnummer?
Je hebt het paard toch verkocht...

maar ze kunnen toch niet zonder chip de grens over?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 11:08

Annechien schreef:
ze wil het paard terug hebben. En ik neem aan dat die chip de zoektocht makkelijker moet maken, of niet Monique?????

ja dat klopt ook voor de engelse mensen die voor mij op zoek zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:19

loes-freke schreef:
maar ze kunnen toch niet zonder chip de grens over?

Ligt aan de invoerbepalingen van het land... Engeland voerde/voert ook uit zonder chip en het ligt aan de datum van export van je paard.
Als je paard in Nederland gechipt is zou dat bekend moeten zijn bij het stamboek van je paard.
Ze kan dus zonder chip naar Engeland gegaan zijn en het is dus de vraag of ze uberhaupt gechipt is.
Als Engeland ook eenzelfde stamboek heeft zou je het via dat moeder/zuster/dochter-stamboek kunnen proberen, mits de nieuwe eigenaar het paard op naam heeft gezet.

Nu weet ik niet in hoeverre een Nederlands en een Engels stamboek gaan in het verstrekken van informatie over dde huidige eigenaar, lijkt me dat hier in NL niet gemakkelijk bekend wordt gemaakt wie de eigenaar is van een fokprodukt.

Ik denk dat je de meeste kans maakt met het zetten van een advertentie in een fokekrsblad/internet dat je op zoek bent naar dat paard.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 11:22

Alane schreef:
lijkt me onmogelijk om middels een chipnummer dat paard terug te vinden (kan trouwens uit haar bericht niet opmaken dat ze dat paard terug wil)
In engeland is het (nog) niet verplicht om een paard te chippen, dit paard valt in de overgangsregeling vwb het chippen. Mocht ze nu in Nederland gechipt zijn dan is via haar levensnummers het ranspondernummer te achterhalen, echter vertelt dat nog niet wie de eigenaar is van dat paard. En mogen de stamboeken inprincipe niet vertellen wie het paard op naam heeft staan.
Het chipnummer koppelt paard en paspoort aanelkaar. Als iemand een paard heeft kan diegenen via het chipnummer bijv. de fokker achterhalen (immers is chipnummer door het paspoort aan het levensnummer gekoppelt)

kan trouwens uit haar bericht niet opmaken dat ze dat paard terug wil
dat was mijn vraag niet, maar ja ik wil haar wel terug.

In engeland is het (nog) niet verplicht om een paard te chippen
is nu wel verplicht volgens de engelse personen die me helpen.

Mocht ze nu in Nederland gechipt zijn dan is via haar levensnummers het ranspondernummer te achterhalen
dat is dus de vraag waar kan ik deze op vragen. niet bij het stamboek dus

echter vertelt dat nog niet wie de eigenaar is van dat paard
dat maak me niet uit want daar komen we wel achter.

En mogen de stamboeken inprincipe niet vertellen wie het paard op naam heeft staan.
maar wel of ze gechipt zijn, volgens stamboek dus niet.

Het chipnummer koppelt paard en paspoort aanelkaar. Als iemand een paard heeft kan diegenen via het chipnummer bijv. de fokker achterhalen
ik ben dus de fokker en ze is bij mijn NIET gechipt maar had wel paspoort wat tevens meteen stamboekpapier is bij de nas chipen was rond die tijd nog niet verplicht. en paspoort was meteen standaard

wie o wie weet waar ik informatie kan winnen?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 11:25

ik heb mijn vraag ook voor gelegt bij de regestratie van engeland.
daar is tot nu toe niks van bekend
wel dat ze verkocht is op een duitsepaardenmarkt aan een engelspersoon.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:58

loes-freke"]
kan trouwens uit haar bericht niet opmaken dat ze dat paard terug wil
dat was mijn vraag niet, maar ja ik wil haar wel terug.
[/quote]
dat was gewoon een opmerking maar maakt het geheel wel duidelijker Haha!

[quote="Loes-Freke"]
In engeland is het (nog) niet verplicht om een paard te chippen

is nu wel verplicht volgens de engelse personen die me helpen.

[/quote]
Dan nog hoeft de engelse eigenaar het paspoort niet op te sturen naar Nederland en kan dat dus gewoon in Engeland geregistreerd worden. Ik meende dat de Engelsen nog vrij waren of ze wel of niet willen chippen maar weet dat niet geheel zeker (zou ook aan het stamboek kunnen liggen)

[quote="Loes-Freke"]
Mocht ze nu in Nederland gechipt zijn dan is via haar levensnummers het ranspondernummer te achterhalen

dat is dus de vraag waar kan ik deze op vragen. niet bij het stamboek dus
"
[/quote]
Dan zou het dus bij het stamboek bekend moeten zijn maar die mogen die info niet zomaar doorgeven, net zo min wie de eigenaar is. Degene die het paard heeft laten chippen hoeft niet gelijk de eigenaar te zijn.

[quote="Loes-Freke"]
echter vertelt dat nog niet wie de eigenaar is van dat paard

dat maak me niet uit want daar komen we wel achter.

[/quote]
Dast maakt wel uit want je wilt via het transpondernummer toch de nieuwe eigenaar zien te vinden, nu kan de vervoerder ook het paard hebben laten chippen, echter is hij/zij niet de eigenaar.

[quote="Loes-Freke"]
En mogen de stamboeken inprincipe niet vertellen wie het paard op naam heeft staan.

maar wel of ze gechipt zijn, volgens stamboek dus niet.

[/quote]
en nu raak ik je kwijt.... wat wil je dan nu eigenlijk weten? Als ik moet gaan gissen: Het kan zijn dat het Nederlandse Stamboek Organisatie er nooit ahter komt of je paard wel of niet gechipt is, als ze nl in Engeland gechipt is wordt daar het transpondernummer ook geregistreerd, zonder dat het Nederlandse stamboek daar ooit iets van te horen krijgt.

[quote="Loes-Freke schreef:
Het chipnummer koppelt paard en paspoort aanelkaar. Als iemand een paard heeft kan diegenen via het chipnummer bijv. de fokker achterhalen

ik ben dus de fokker en ze is bij mijn NIET gechipt maar had wel paspoort wat tevens meteen stamboekpapier is bij de nas chipen was rond die tijd nog niet verplicht. en paspoort was meteen standaard

Dit was even info om je te laten weten waarvoor en hoe een transpondernummer gebruikt wordt. Het is onmogelijk een transpondernummer te vinden bij je paard als je niet weet:
of ze uberhaupt gechipt is.
door wie ze gechipt is (eigenaar, pensionhouder, vervoerder, exporteur)
waar de chip is geregistreerd.

Als ze dus ge-exporteerd is zou je middels de exportpapieren moeten kunnen zien wanneer ze vertrokken is, vanafwaar ze vertrokken is, wie de aanvragen is. Je zou daarvoor de PVV eens kunnen polsen (weet even niet uit mijn hoofd welke instantie in Nederland verantwoordelijk is voor de export van paarden)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 15:35

Dan zou het dus bij het stamboek bekend moeten zijn maar die mogen die info niet zomaar doorgeven, net zo min wie de eigenaar is. Degene die het paard heeft laten chippen hoeft niet gelijk de eigenaar te zijn.
Dast maakt wel uit want je wilt via het transpondernummer toch de nieuwe eigenaar zien te vinden, nu kan de vervoerder ook het paard hebben laten chippen, echter is hij/zij niet de eigenaar

maar dan hebben we een begin met zoeken.

vanafwaar ze vertrokken is, wie de aanvragen is. Je zou daarvoor de PVV eens kunnen polsen (weet even niet uit mijn hoofd welke instantie in Nederland verantwoordelijk is voor de export van paarden)

kijk daar heb ik wat aan wie kan mijn gegevens vestrekken van ppv?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:24

Alleen de PVV als zij het mogen en kunnen verstrekken...
en nogmaals: ALS JE PAARD IN ENGELAND GECHIPT IS WIL NIET AUTOMATISCH ZEGGEN DAT HET NEDERLANDSE STAMBOEK DAT TE WETEN KOMT.
ECHTER KAN HET ZIJN DAT ZE IN NEDERLAND GECHIPT IS MAAR DAT DE GEREGISTREERDE NIET DE EIGENAAR IS.
TEVENS KAN HET ZIJN DAT JE PAARD NOOIT GECHIPT IS NIET IN NEDERLAND MAAR OOK NIET IN ENGELAND,
EN
HET IS ONMOGELIJK ZONDER VERDERE GEGEVENS AAN DE HAND VAN ALLEEN EEN TRANSPONDERNUMMER TE ZOEKEN .

je maakt meer kans je paard terug te vinden aan de hand van foto's en levensnummer dan je blind te staren op een transpondernummer...

Bereken eens je eigen kansen.... op deze manier is de kans dat je de loterij wint groter dan deze vragen stellen op een forum.
wil je daadwerkelijk je paard terugvinden dan zul je:
het engelse stamboek moeten benaderen....(nu en jaarlijks weer ivm dekrijpeleeftijd als het een merrie is.. ga ervan uit dat ze dan geregistreerd zal worden... is het een hengst.... dan is je kans al gelijk 1% )
De PVV aanschrijven, moet je geheel zelf doen, je hebt dan minimaal nodig: levensnummer paard, naam paard en denk ook de eventuele exportdatum...
zet foto's op www, met de naam van je paard vermeld die naam ook hier op bokt oa vermeld daarbij ook in het engels de vraag om reactie van de nieuwe eigenaar... (als de nieuwe eigenaar middels haar naam, moedersnaam, vadersnaam of fokkersnaam zoekt om info zal die dat vinden en kun je zo ook in contact komen )

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 09:07

ik geloof dat misverstand is.
toen ze bij mijn weg ging was ze nog niet verplicht maar twee maanden er na wel.
en ze heeft zeker hier 5 maanden rond gezweft in europa (nederland, duitsland) voor ze naar engeland ging. zo ver we kunnen traceren van handelaar naar handelaar. dus moet ze wel een chipnr hebben.
vanaf de duitsepaardenmarkt ben ik spoor kwijt.
dan weet ik dat ze aan engelsehandelaar of partuculier verkocht is.
en de engelse willen me graag helpen (hun hebben een speciale site er voor waar ik een oproep kan doen) maar als kan graag een chipnr bij vermelden, paspoort nr heb ik al van stamboek gehad en die hebben ze al van mij.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:38

Jou paard zit qua leeftijd in de overgangsregeling en hoeft dus nog niet gechipt te zijn (zal even de exacte datum opzoeken voor wanneer ze dan WEL gechipt zou moeten zijn) dit geld voor Nederland
Duitsland heeft geen chipverplichting.
Als Engeland een chipverplichting heeft inmiddels, zullen zij ook overgangsregelingen hebben/kennen en wil het nog steeds niet zeggen dat je paard een transpondernummer heeft.
Ik ben bang dat je een speld in de hooiberg zoekt ...
Je weet niet zeker of ze uberhaupt in Engeland is.
Je weet niet vanuit welk land ze dan ge-exporteerd is (kan Nederland, Duitsland, België of zelfs Frankrijk zijn)
op www.ueln.net kun je zien dat alleen Engeland al 83 organisatie kent vwb paarden, Duitsland 67, enz .... Je zou dan al deze organisatie moeten benaderen of zij een chipnummer hebben geregistreerd voor jouw paard.
Evenzo voor exporteurs/vervoerders voor paarden, ieder land heeft er meerdere, je zou ze allemaal moeten benaderen om uit te vissen wie jouw paard naar Engeland heeft gebracht .

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:45

Duitsland heeft geen chipverplichting.

ik dacht dat het europees vast gesteld was.

oke onwijs bedankt voor al je informatie.