Kunnen paarden ook 'klieren'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een paard 'klieren'?

ja
13 (86%)
nee
2 (13%)
weet niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 15

Juut

Kunnen paarden ook 'klieren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 18:32

Naar aanleiding van een ander topic;
Kan een paard 'expres schrikken'?
Kan een paard weten wat jij van hem wilt, maar uit dominantie niet willen doen?
Enz., enz...

Ik denk van wel. Heel duidelijk werd het toen ik natural horsemanship ging doen. Vooral op het begin bleef knol stil staan om te grazen, of ik nu op m'n kop stond of niet. Trainer neemt het van me over, en knol ploegt de halve bak om, om vervolgens over omheining te springen. Wat best knap was,overigens. Haha!

Maar goed, hier de kans om een zinnige mening te geven..

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:36

Mijn paard kan als ze een beetje hyper is opeens van alles schrikken maar als ze in een 'normale' bui is overal zonder op of om te kijken, langslopen. Ik verdenk haar van 'expres schrikken'. Ik denk dat veel paarden altijd proberen hoe ver ze kunnen gaan en dus grenzen gaan ontdekken of uitproberen. Maar goed, misschien koppel ik mijn idee over het gedrag mensen iets teveel naar paardengedrag.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:36

Wat zie jij in klieren?

Een paard zal liever stomweg gras eten en niet rondjes rennen in een zandbak. Als hij dan de kans kan grijpen om de rollen om te draaien en hij dus voor zichzelf verder kan ipv. die stomme rondjes lopen zal hij dat ook doen.
Dit zou jij precies hetzelfde doen, als iemand tegen jouw zegt ren van Hoek v Holland naar Den Helder over het strand en bel wanneer je er bent. Als jij dan niet gecontroleert wordt ben jij ook niet zo stom om werkelijk over het strand te rennen, maar je loopt naar de eerste bushalte en reist per bus...

Op deze manier denk ik dat paarden misschien wat kunnen klieren, maar ik denk eerder dat dit aan de onkunde van de ruiter ligt en niet aan het paard. Met onkunde bedoel ik dan niet dat je meteen niet kan rijden, maar je komt iets te kort om je paard dus zo ver te krijgen dat hij 'stomme' dingen gaat doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 18:48

Ja, en het paard maakt daar misbruik van Haha! Maar het leuke was dat Ascot dit (bak omploegen) ook bij een professional deed.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:50

Een paard kan dat zeker wel, al vind ik het meer in de maling nemen. Mijn paard is op zich heel braaf maar als hij met een ander paard is kan hij daar dingen van over gaan nemen. Op de vorige stal waar wij stonden moesten we eerst een redelijk drukke weg over voordat we bij het park waren. Mijn paard ging bij mn zus steeds vaker voor auto's springen, had ie van een ander overgenomen en mn zus vond dat eng en dat had ie door. Bij mij deed ie het niet.
Laatst vroor het dus kon ik niet in de bak rijden, ging ik een stukje op een fietspad stappen en toen ging mn paard echt dingen zoeken om eng te vinden. Dan is hij in zijn eentje en is het een beetje fris dus dan gaat hij lopen klieren, dat is zijn manier van gek doen als het koud is (hij gaat namelijk niet ineens rennen).
Als ik mn paard vrij laat springen dan vind hij het het leukst om hard langs de hindernissen te rennen. Als mijn moeder op hem zou gaan rijden dan neemt hij haar ook in de maling terwijl hij dan heus wel weet dat hij iets moet doen. Mijn paard kan ook steeds weer opnieuw ergens aan zitten terwijl ik dan al 3 keer heb gezegd dat het niet mag en dat weet hij best. Soms kan ik er de lol wel van in zien, laat dat beest ook lekker vrolijk zijn Haha!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:52

ja maar er is wel een grens Haha!

dat sommige paarden express blijven schrikken ofzo dat wil ik wel geloven,zeker om bijvoorbeeld onder het werk uit te komen ofzo.

maar ik denk niet van dat als je een paard aan het poetsen bent,en hij gaat opeens op je teen staan,van dat hij dat extra deed,dat hij dan dus niet denkt van hmm laat ik haar eens terug pakken en op haar teen gaan staan.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:53

idd, het is maar net wie met het paard omgaat. Zo kan mijn zus mijn pony never uit de wei krijgen, hoeveel voer ze ook meeneemt, dan roept ze mij en dan komt hij eraan met zo'n kop van nananananana...

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:00

Sjonniej schreef:
Wat zie jij in klieren?

Een paard zal liever stomweg gras eten en niet rondjes rennen in een zandbak. Als hij dan de kans kan grijpen om de rollen om te draaien en hij dus voor zichzelf verder kan ipv. die stomme rondjes lopen zal hij dat ook doen.
Dit zou jij precies hetzelfde doen, als iemand tegen jouw zegt ren van Hoek v Holland naar Den Helder over het strand en bel wanneer je er bent. Als jij dan niet gecontroleert wordt ben jij ook niet zo stom om werkelijk over het strand te rennen, maar je loopt naar de eerste bushalte en reist per bus...

Op deze manier denk ik dat paarden misschien wat kunnen klieren, maar ik denk eerder dat dit aan de onkunde van de ruiter ligt en niet aan het paard. Met onkunde bedoel ik dan niet dat je meteen niet kan rijden, maar je komt iets te kort om je paard dus zo ver te krijgen dat hij 'stomme' dingen gaat doen.

Ja, hier kan ik me ook goed in vinden. Ik denk dat als je overwicht hebt en consequent bent, dat je paard dan een stuk minder 'klierig' is dan dat ie zou kunnen of willen zijn.

Zo had ik een merrie die 'bang' was voor het raam van het kantoortje, dat bij ons in de bak bij de C zit. De eerste paar keer wil je nog wel geloven dat ze er bang van is, maar na verloop van tijd geloof je dat niet meer. Nadat ik haar er in training goed en consequent langs bleef rijden, was ze absoluut niet bang meer. Maar als er iemand anders dan ik op zat (ik was het handigst met haar) maakte ze toch nog even een paar gekke sprongen bij dat raam, zelfs na 3 jaar nog. Ik kon de humor er wel van inzien Haha!