Sjonniej schreef:Wat zie jij in klieren?
Een paard zal liever stomweg gras eten en niet rondjes rennen in een zandbak. Als hij dan de kans kan grijpen om de rollen om te draaien en hij dus voor zichzelf verder kan ipv. die stomme rondjes lopen zal hij dat ook doen.
Dit zou jij precies hetzelfde doen, als iemand tegen jouw zegt ren van Hoek v Holland naar Den Helder over het strand en bel wanneer je er bent. Als jij dan niet gecontroleert wordt ben jij ook niet zo stom om werkelijk over het strand te rennen, maar je loopt naar de eerste bushalte en reist per bus...
Op deze manier denk ik dat paarden misschien wat kunnen klieren, maar ik denk eerder dat dit aan de onkunde van de ruiter ligt en niet aan het paard. Met onkunde bedoel ik dan niet dat je meteen niet kan rijden, maar je komt iets te kort om je paard dus zo ver te krijgen dat hij 'stomme' dingen gaat doen.
Ja, hier kan ik me ook goed in vinden. Ik denk dat als je overwicht hebt en consequent bent, dat je paard dan een stuk minder 'klierig' is dan dat ie zou kunnen of willen zijn.
Zo had ik een merrie die 'bang' was voor het raam van het kantoortje, dat bij ons in de bak bij de C zit. De eerste paar keer wil je nog wel geloven dat ze er bang van is, maar na verloop van tijd geloof je dat niet meer. Nadat ik haar er in training goed en consequent langs bleef rijden, was ze absoluut niet bang meer. Maar als er iemand anders dan ik op zat (ik was het handigst met haar) maakte ze toch nog even een paar gekke sprongen bij dat raam, zelfs na 3 jaar nog. Ik kon de humor er wel van inzien