wie heeft er een oplossing?wil hoofdstel niet om !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

wie heeft er een oplossing?wil hoofdstel niet om !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:04

mijn paard heeft sinds een week iets nieuws..

als ik hem zijn halster om wil doen vindt hij het niet erg maar kom ik met het hoofdstel aan draait hij zijn kont naar me toe.
als ik naar zijn hoofd wil gaan draait hij weer met zijn kont naar me toe.

ik snap er niks van. in 1 keer doet hij dat. ik denk dat het gewoon slimmigheid is. als hij geen zin heeft draait hij gewoon om en maar hopen dat het niet lukt om het hoofdstel om te doen.

ik heb de tandarts al laten komen. ik dacht dat hij misschien haken had of een zweertje ofzo. maar dat was het niet.

wat moet ik nu doen? ik kan niet elke keer iemand vragen mee te helpen ik wil dat hij weer gewoon doet net als eerst.

owja als het eenmaal gelukt is kan ik zijn hoofdstel zo vaak af en aan doen als ik wil en met het rijden gaat het ook goed.

wie heeft er een oplossing?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:07

halster omdoen ...vastzetten....en dan hoofdstel

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:10

haha ja maar hij kan niet vast raakt hij in paniek en zodra ik het halster af heb wil hij als een gek weg. heb een keer de teugels erom gelaten maar toen trapte hij bijna op het hoofdstel

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:11

goed oppassen dat je niet met het bit tegen de tanden aan komt.. dat voeld erg aar voor een paard.

en verder kun je hem eerst vast zetten. en dan haslter af en gewoon zijn neus vast pakken. zo met je hand onder zijn kin door en dan bovenop vast pakken..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:12

hang het hoofdstel in zn stal, wees er zelf bij hoor!
kijk of ie er intresse voor heeft.
en misschien is appel moes of appelstroop handig!
xxiezz

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:12

koop anders een halsband voor hem.. je hebt van die speciale paardenhalsbanden.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:14

Rocco1 schreef:
haha ja maar hij kan niet vast raakt hij in paniek en zodra ik het halster af heb wil hij als een gek weg. heb een keer de teugels erom gelaten maar toen trapte hij bijna op het hoofdstel

Dan zou ik in dit geval zijn hoofdstel OVER zijn halster aandoen.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:19

Devica schreef:
hang het hoofdstel in zn stal, wees er zelf bij hoor!
kijk of ie er intresse voor heeft.
en misschien is appel moes of appelstroop handig!
xxiezz

dat is misschien wel een goede tip.
dan denkt hij de volgende keer dat het lekker is en rend hij niet weg !! OK dan! ga ik vnv proberen

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:28

probeer het hoofdstel eens te combineren met iets leuks (bv. poetsen, wandelingetje maken) zodat het niet zo is van oh het hoofdstel dan gaan we rijden.
misschien goed te combineren met het advies van Devica

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:27

koop een halster dat verstelbaar is op de neus en kopstuk met een kliksluiting bij de keelriem. doe het hoofdstel gewoon over het halster terwijl hij vaststaat [maakt niet uit of hij in paniek raakt, 1x en daarna nooit meer waarsch] en dan alle gespen van het halster losmaken en halster eronderuit halen. als dat net werkt halster om de hals doen.. of een band om de nek.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:08

Ehm honing op het bit... Het helpt niet alles.. maar mischien heeft ie na een tijdje door.. dat een bit dan lekker is =P

xxx naomi

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:12

Heeft ie geen beschadiging boven op z'n hoofd? Plekjes in z'n mondhoeken?

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:58

NoOoMiE schreef:
Ehm honing op het bit... Het helpt niet alles.. maar mischien heeft ie na een tijdje door.. dat een bit dan lekker is =P

xxx naomi

Je haalt de woorden uit m'n mond Naomie, dat wilde ik net gaan zeggen.
En als het probleem het bit indoen is kan je altijd 1 bakstuk losmaken, zodat het bit los hangt, verder het hoodstel op z'n plaats doen en als je het bit ingesmeerd hebt met stroop of honing oid dan pakken de meeste paarden het wel beet. Is een truc die soms gebruikt wordt bij jonge paarden.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 12:49

hij heeft geen beschadigingen aan zijn hoofd of mondhoeken, daarom is het zo raar dat hij het niet wil.
gister was het geen probleem ik kon gewoon zijn hoofdstel omdoen Verward:?
ik snap niks vanmijn paard.
nu maar hopn dat het zo blijft.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:06

Citaat:
ik snap niks vanmijn paard.

daar sla je precies de spijker op z'n kop

Je paard doet zoiets niet zomaar of om je te pesten.

Er is iets aan de hand, probeer daar achter te komen

Doe dat hoofdstel eens een weekje niet om, doe eens een weekje hele andere dingen dan rijden, wissel het eens af.
De kans is groot dat er dan niets meer aan de hand is.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:54

Het lijkt mij een beetje een dominantieprobleem, je paard speelt een spelletje met je. Ik denk dat je twee dingen moet moet gaa oefenen en dat is stil staan (met poetsen en met een halster lopen) en dat hij toch ook aan een touwtje kan staan. Dus wat strenger naar hem zijn en zorgen dat hij luistert. Oefen met hem en concequent zijn.
Mijn paard kon ook neit aan een touwtje staan en dat heb ik hem toch moeten leren. Ook staat hij zonder halster om gewoon stil als ik ga op of afzadelen. Het is toch een kwestie van je paard goed opvoeden.
Als je hulp hebt en je doet het hoofdstel aan kan je heb als alles netjes aan is belonen eventueel met iets lekkers.
Als mijn paard het in de stal waagt zijn kont naar me toe te draaien dan krijgt hij wel een tik van me wat ik wil dat dus niet hebben.
Ik heb respect voor mijn paard dus mijn parad mag ook een beetje respect voor mij hebben.

Succes!

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 13:57

hoe heb je hem dan geleerd aan een touw vast te staan? een stalgenootje zegt dat ik hem gewoon vast moet zetten en dan gaan poetsen en praten tegen hem. ook al gaat hij hangen aan het touw geen aandacht aan schenken.. is dat een goed begin?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:05

als hij echt gaat hangen, geef hem dan een klap op z'n kont, dan schiet ie naar voren en hangt ie niet meer, nooit aan het halster gaan trekken als ie gaat hangen, dat win je toch nooit en dat zie ik zo vaak gebeuren.....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:24

Mijn paard heeft hetzelfde gedaan, hij draaide gewoon zijn hoofd weg, er was niets aan de hand, maar gewoon een machtspelletje.
Ik heb zo'n halster gekocht die je aan alle kanten kan verstellen en doe het hoofdstel over het halster aan, daarna krijgt hij een paardesnoepje. Dan haal ik het halster er onder vandaan.

Inmiddels staat hij al te happen naar het bit als ik aankom met het hoofstel omdat hij weet dat er een snoepje achterna komt. Probleem opgelost. Snoepje gelijk met bit raad ik af, op een gegeven moment vissen ze het snoepje uit je hand en hebben dan nog steeds geen bit in de mond.

Normaliter ben ik niet zo'n snoepjesgever (dit is het enige snoepje wat hij krijgt op een dag) maar om elke keer een gevecht van een half uur aan te gaan werd me wat gortig.

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:10

pak een brokje in je hand en leg die op het bid neer en dan doe je het allebij tegelijk in zijn mond en dan zit het hoofdstel ook

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:29

smurf schreef:
als hij echt gaat hangen, geef hem dan een klap op z'n kont, dan schiet ie naar voren en hangt ie niet meer, nooit aan het halster gaan trekken als ie gaat hangen, dat win je toch nooit en dat zie ik zo vaak gebeuren.....

Nou de kans is groot dat ie de boel kapottrekt dus dat is niet het beste beginn Wat ik deed is de longeerlijn door een ring doen maar niet vastbinden. dan druk op de lijn zetten en als hij begint te hangen rustig de lijn laten vieren en de druk eraf.
Als hij dan weer normaal staat weer goed neer zetten en langzaam weer druk op de lijn houden. Hij zal wel tig keer gaan hangen maar zolang hij maar niet loskomt geeft hij het wel op en leert hij dat het hangen geen zin heeft.
Wel met je stem praten en geruststellen als hij in paniek raakt en belonen als hij ophoud met trekken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:56

je was me voor riant Knipoog

nog even over het bit is dat begonnen op een hele koude dag ?
(rond het vriespunt = koud bit? ook omdat hij het wel aanneemt nadat het al een keer aangeweest is
kan zijn dat hij nu een keer een heel koud bit in heeft gehad en dat niet zo prettig vond , probeer m eens n beetje verwarmt in te doen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:15

Mijn paard moet altijd eerst een stuk of 10x gapen voor ik het bit in kan doen Verward
En het halster onder het hoofdstel laten, gewoon het touw eraf halen zodat hij niet vaststaat.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:26

Je hebt ook van die speciale verende touwen, misschien is dat wat?
Dan voelt ie niet in ene heel veel druk maar geeft het eerst nog wat mee..

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 11:01

bedankt allemaal voor de tips. ik heb er zeker wat aan !!