Een drachtige shet gekocht, en nu....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brasko

Een drachtige shet gekocht, en nu....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 15:09

Ik heb een paar tips nodig voor vrienden die een drachtige shet hebben gekocht.

Ik zal het even toelichten: Een jaar geleden hebben vrienden een weilandje gehuurd, om er allemaal dieren op te zetten. Ze hebben wel dieren gehad, maar nooit pony's of paarden. Ook hebben ze toen een shetje gekocht, hier kon ik ze wel bij helpen, met wat tips, enz. Later hebben ze er nog een shetje bijgekocht. Nu is er 1 shet gestolen, deze was niet gechipt, dus waarschijnlijk niet meer terug te vinden. Vorige maand hebben ze besloten om een nieuwe shet te kopen. Erg leuk natuurlijk. Eerst wilden ze eeen hengstje kopen, maar op aanraden van mij niet gedaan. Maar nu hebben ze een drachtige shet gekocht.... Volgens mij ook niet slim, heb ik ze ook verteld... maar ja er bestaat ook nog zoiets als eigenwijzigheid. Helaas heb ik totaal geen ervarig met drachtige pony's, geboortes en veulens maar, wil ze toch graag zoveel mogenlijk helpen.

In mei krijgt ze haar veulen en ze wonen niet bij het weilandje.

dus wie o wie heeft er tips...... alles is welkom (behalve; niet zo slim, enz...)

Alvast onwijs bedankt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:23

9 van de 10 keer gaat alles gewoon goed! maar als je graag bij debevalling wil zijn.... tsja tentje opzetten? als ze gewoon op de wei staat en verder niks doet hoeft ze ook niet extra bijgevoerd te worden, wel even in de gaten houden of ze niet te mager worden. lastig te zien met wintervacht maar dat kan je ook voelen bij de ribben!
veel succes alvast!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:29

ja en kijken of de moederkoek er goed vanaf komt!! ook heel belangrijk!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:31

er is wel een schuilstalletje op die weide? Dat lijkt me erg handig vooral in het begin voor het veulentje.
verder kan het helpen om wat met mensen die er verstand van hebben erover te praten, of wat boeken te lezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:48

Ligt helemaal aan je vrienden maar ik zou hem twee maanden voor de bevalling ergens neerzetten waar controle is en mensen aanwezig zijn met verstand van zaken. Na de bevalling kan de merrie dan weer terug.
Of je laat de natuur het zelf uitzoeken. Gaat vaak genoeg goed....
Wel even kijken of het weiland veulenproof is (dus geen sloten, of schrikdraad waar het veulen doorheen/onderdoor kan en niet meer bij de moeder kan komen.
Ik zou persoonlijk op het weiland gaan kamperen om de bevalling mee te mogen maken, maar goed, dat is aan een ieder om het zelf in te vullen (of niet in te vullen)

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:06

En ook opletten als ze gaan kegelen (drupjes melk komen uit de uier) (zei m'n zus) dan duurt het niet lang meer (niet meer dan drie dagen *LOL*

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:23

Zijn er geen mensen die in de buurt van het veldje wonen die het ook een beetje in de gaten willen houden? Is natuurlijk moeilijk met mensen die er geen verstand van hebben. Maar ze kunnen dan evt. bellen als ze iets zien gebeuren. Verder is een schuilstal ook wel fijn. (stel nou dat ze midden in een storm besluit te bevallen..... het blijft een eigenwijze shet Haha! Knipoog
Er bestaat ook zoeits als een geboorte alarm. Een band met een zendertje dat om haar nek gaat. Als ze dan gaat liggen of ze heeft weeen. ( weet niet precies hoe het werkt) gaat er bij jullie thuis een alarm af!
Over het algemeen weten paarden zichzelf ook prima te redden tijdens een bevalling!
Suc-6 OK dan!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:57

als er melk uit de uier komt dan duurt het idd niet lang meer. alleen bij onze pony nog een dag of 3 /4 dus dat is heel verschillend en om 4 dagen naast je pony te zitten is ook vrij veel Verward