Meeloop probleempje.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Meeloop probleempje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 10:54

Ik heb vraagje/probleempje.... Verward

Gamier heeft weer wat nieuws..... Als ik hem uit de wei haal wil hij niet meelopen Scheve mond Hij blijft gewoon vierkant staan! Het lijkt wel of hij door heeft dat hij gewoon sterker is dan mij en vertikt het om mee te lopen (dominantieprobleempje????) ! De oplossing heb ik wel ..... hengstenketting om en hij loopt direct mee! Maar ik hou niet zo van dit soort oplossingen

Even wat achtergrond info..... het is begonnen toen het land erg nat was en hij door de blubber moest (mijn ventje houdt niet van vieze benen). Ik kon toen begrijpen dat hij niet door de blubberplassen wilde (is toch wel eng kan altijd een slang ofzo inzitten Haha! ) maar nu zijn er toch echt geen blubberplassen meer en neemt hij mij in de zeik Boos!

Iemand tips ideeën hoe ik dit op een paardvriendelijke manier kan oplossen?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:00

Gewoon laten zien dat jij de baas bent, hij moet jouw volgen en met jou mee! Wat ik vaak doe als mn paardje gaat staken is hem een paar passen achteruit zetten, zo laat je zien dat jij dominant bent en dat hij voor jouw aan de kant moet. Als ik dan weer ga lopen loopt hij 9 van de 10 keer gelijk mee. Ik loop er ook voor en niet naast. Als je paard gewend is om naast jouw te lopen kan je met het halstertouw (moet je wel een lang touw hebben) naar achteren zwaaien om hem vooruit te krijgen. Ook met je stem werken heeft vaak al voldoende effect en je eigen houding, dus niet er onzeker naast gaan staan maar gewoon van ik ben de baas en jij gaat met mij mee!
Succes! Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:07

Als je recht voor ze blijft staan (trekken) dan blijven ze staan of erger: ze trekken terug. Ga dan 90º ten opzichte van hun lichaam staan, ter hoogte van de schouder, aan het einde van het leidtouw. Nodig je paard dan uit met zijn hoofd naar je toe te komen, meestal nemen ze daarbij ook een stap en als ze eenmaal in beweging zijn stuur je ze de goede kant op: vooruit. Soms moet je het meerdere malen achter elkaar doen. Mijn ervaring is dat ze eigenlijk allemaal, altijd wel een stapje zetten. Haha!
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 14-01-05 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 11:13

Brendageene"]
Gewoon laten zien dat jij de baas bent, hij moet jouw volgen en met jou mee! Wat ik vaak doe als mn paardje gaat staken is hem een paar passen achteruit zetten, zo laat je zien dat jij dominant bent en dat hij voor jouw aan de kant moet.
[/quote]

Achteruitlopen heb ik nog niet geprobeerd! Ga ik zo gelijk eens proberen.

Wat ik soms doe (en wat in het begin ook werkte) is hem opzij trekken (met nadruk op trekken Knipoog ) dan moet hij wel een pas zetten en dan weer in zijn vooruit..... Dat werkte in het begin wel maar dat heeft hij nu ook door.....

[quote="Brendageene schreef:
Ook met je stem werken heeft vaak al voldoende effect en je eigen houding, dus niet er onzeker naast gaan staan maar gewoon van ik ben de baas en jij gaat met mij mee!

Ik denk dat dat het grote probleem is. 1 keer kwam hij uit protest 5 cm met zijn voorbenen van de grond en ik stond voor hem..... Ik heb hem toen wel gelijk een lel gegeven. Is misschien niet paardvriendelijk maar was een reactie. Ik ben daar toch best wel van geschrokken (5 cm. is niets natuurlijk maar ja...)In mijn achterhoofd zit dat nog wel.... Ik probeer naar hem toe uit te stralen dat ik de baas ben maar misschien pikt hij dat toch een beetje op

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:17

En waarom is een lel geven niet paard-vriendelijk? Het is in dit geval een kwestie van dominantie. In het wild vangen de paarden ook regelmatig klappen op om rangordes te handhaven. Zijn die paarden dan ook niet paard-vriendelijk tegen elkaar?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:25

Je kunt ook eerst met je lichaamstaal proberen de dominante positie in te nemen dan hem gelijk een klap te verkopen. Als hij jouw dominantie niet accepteert (hij gaat niet voor je opzij, reageert niet op stemverheffing etc) Dan kan je hem best een klap geven, maar het zou voor het paard wel erg onduidelijk worden als hij eerst maar een beetje mag blijven staan en dan ineens een klap krijgt. In het wild krijgt een ander paard ook eerst een waarschuwing hoor voor ze een klap krijgen! (oren in de nek, zwaaien met het hoofd, kont naar de ander keren etc.)