keuring, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

keuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 10:23

ik wil met romy naar een regionale keuring van het NF stamboek om haar op te laten nemen in het stamboek.
maar wat komt hier allemaal bij kijken? ik bedoel dan ook echt alles, ik heb namelijk nog nooit een paard bij een keuring gehad en weet niet hoe het allemaal in zijn werk gaat

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:42

Hallo!

Om mee te doen aan een regionale keuring van het NF stamboek, zal je eerst lid moeten worden van de Vereniging Nederland New Forest Pony Stamboek. Op de website www.newforestpony.nl staat precies hoe je lid kunt worden etc. Ook wordt hier informatie gegeven over de regionale keuringen. Wanneer je lid bent van de vereniging krijg je automatisch het blad "De Forester". Hier wordt ruim op tijd aandacht besteed aan de keuringen, die meestal in juni / juli gehouden worden. In het blad staat tegen die tijd tevens een inschrijfformulier waarmee je je pony kunt inschrijven. Maar ik zou zeggen, kijk even op de site, want daar kun je vrij veel informatie vinden. Veel succes! Ook op de komende keuringen!

ps) ik neem aan dat je het veulenboekpapier van je pony hebt, zodat de afstamming van je pony bekend is?!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 13:44

het lidmaatschapsformulier is onderweg, dat is dus geen probleem. dan moet ze nog op mijn naam gezet.
ze heeft idd een veulenboekpapier en paspoort. als veulen heeft ze een 1e premie gehad.

maar moet ze bijvoorbeeld ook op ijzers, hoe getoilletteerd en wat moet ze aan optoming ophebben? dat soort dingetjes ben ik heel benieuwd naar.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:27

Bij het welshpony stamboek mogen ze voor opname in het stamboek niet op ijzers. Weet niet of dat bij ieder stamboek zo is.

Ik zou gewoon even het stamboek bellen en informatie vragen! Ik heb geen idee hoe dat bij jullie stamboek gaat allemaal?

Iig heel veel succes ermee!

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:54

Toen mijn pony in het stamboek werd opgenomen, stond hij gewoon op ijzers. Dit mag dus wel, maar het hoeft natuurlijk niet. (het kan natuurlijk zijn dat dit in de loop der tijd veranderd is, dus misschien ff een telefoontje naar het stamboek, dan weet je het zeker) Verder dient je pony gewoon correct getoiletteerd te zijn, dus benen en oren geschoren / bijgeknipt, vlechten aan de rechterkant van de hals, staart gevlochten of bijgeschoren enz. Vaak zien de jury's de pony's het liefst in keuringsconditie, dwz dat de voedingstoestand van de pony goed is. (ik citeer ff uit een boekje, Tong uitsteken ) Een te vette pony zal zich in beweging minder laten zien en een magere pony verliest aan type en wordt dan schraal genoemd. Een pony in sportconditie is eigenlijk te dun voor een keuring. Maarre, ik heb mijn pony wel gewoon in sportconditie voorgebracht en daar heeft de jury niets over gezegd. Bovendien is hij ster geworden en bestgaande rijpony NN, dus als jij je pony naast de keuring wel gewoon in de sport uitbrengt, zou ik haar niet aan laten komen alleen voor die keuring. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Oh ja, als je zelf je pony voorbrengt dan moet je gekleed zijn in het wit. Ook moet je zelf voor een eventuele aanjager zorgen, die ook in het wit moet zijn. Het stappen, draven en opstellen aan de hand zou ik als ik jou was even oefenen met je merrie, zodat ze weet wat haar te wachten staat. (ook met aanjager oefenen).

Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb. Heel veel succes met de keuring! (waar ga je met je merrie naar de keuring trouwens?) Ik heb ff in je profiel gespiekt en het is een leuk paardje hoor. Gaat het vast heel goed doen! Groetjes Marina

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:03

Oh ja, de optoming is heel verschillend. Je kunt een speciaal keuringshoofdstel aanschaffen, maar ook je normale hoofdstel gebruiken (al dan niet met neusriem). Een bitje mag wel, maar hoeft niet. Aan het halster voorbrengen kan ik je niet aanraden, want dat wordt doorgaans niet zo gewaardeerd. Je moet gewoon iets uitkiezen wat jou en je paardje het beste past!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 12:48

bedankt voor de info!
ik heb nog geen overzicht gezien van keuringen, dus ik weet niet welke het dichtst bij is... heb jij zo een overzicht van keuringen?

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:24

Hoi!

Sorry dat ik nu pas reageer op je vraag. Ik had in het weekend ff geen tijd om op bokt te komen...

Ik weet niet precies waar de regionale keuringen dit jaar gehouden gaan worden, maar meestal komt het vrijwel overeen met de keuringsplaatsen van het afgelopen jaar. Die zal ik je dus vast geven:

RK Vrouwenpolder
RK De Meern
RK Gasselte
RK Sevenum
RK Hengelo
RK Sint Oedenrode

Nu heb je in elk geval vast een idee. Hopelijk heb je er iets aan.

Groetjes Marina!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:25

is dat hengelo OV of hengelo gld?

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:30

Oops vergeten erbij te zetten. Het is Hengelo Gld. De keuring in Hengelo wordt georganiseerd door regio Oost op de Hietmaat in Hengelo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:34

die is dan voor mij het dichtst bij, dus ik denk dat ik daar dan heen zou gaan...
ik hoop dat mijn lidmaatschapsaanvraag goed is overgekomen en dat ik snel een "forrester" ontvang met de benodigde info Lachen

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:49

Dat zal vast wel goed komen! Veel plezier en succes op de keuring en op naar de Centrale Merriekeuring met je pony!