Wanneer voeren jullie haver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer voeren jullie haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:37

Mijn hafje is een paar weken geleden nogal hoefbevangen geweest, 2 maanden lang heeft ze alleen oud hooi mogen eten, en is ze niet op de wei geweest, omdat ze een minimaal aan eiwitten binnen mocht krijgen.
uit dat hooi kan ze niet voldoende energie halen denk ik, want ze is erg sloom geworden en dat is niets voor haar.
Eerst stond ze zo'n 3 uur per dag op de wei.
Iemand heeft me geadviseerd om een beetje haver bij te voeren, omdat daar erg weinig eiwitten in zitten, en het een bekend probleem is dat paarden sloom zijn na een hoefbevangenheid door het tekort aan energie.
Denken jullie dat dat een goed idee is?
ik ben benieuwd naar meningen.. En geen penny meisjes asjeblieft Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:30

Je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen, de ene paard reageert en heel erg op en de ander juist niet. Mijn paard die reageerde er dus zowat niet op.
En anders zou je muesli kunnen geven een handje van Reform -kruiden- Muesli van Havens.
(dit staat er op de verpakking:)

Reform-Kruiden-Muesli

Afbeelding

NATUURLIJK en GEZOND.
Reform-Kruiden-Muesli bestaat hoofdzakelijk uit hydrothermisch ontsloten granen (gerst, tarwe, mais, haver), wortelvlokken, lucerne (ook wel alfalfa genoemd; in het arabisch "vader van alle voedsel") en vitaminekorrel.
Daarnaast zijn een coctail van natuurkruiden en etherische olien (van natuurkruiden) toegevoegd.

WERKING KRUIDEN en ETHERISCHE OLIEN
Over de werking van kruiden en etherische olien zijn weinig theoretische of wetenschappelijke gegevens bekend. De werking bij paarden wordt vooral vanuit de praktijk bepaald:

1. Bevorderen spijsvertering:
De prikkelende werking op de zenuwen en het zenuwstelsel stimuleert de uitscheiding van verteringsenzymen. Hierdoor is de kans dat schadelijke microben in de dunne of dikke darm van het paard aanslaan minder groot.

2. Anti-bacterieel:
Binnen het verteringsstelsel hebben de etherische olien ook een flora-sturend effect, vooral gericht tegen de Gram-negatieve bacterien (zoals Salmonelle en E Colli), omdat deze een dunnere celwand hebben dan de Gram-negatieve bacterien. Hierdoor worden weerstand en conditie van het paard verbeterd.

3. Effect op luchtwegen en welzijn:
Een aantal kruiden werkt stimulerend op lucht- en ademwegen (o.a. eucalyptus, thijm, basilicum), werkt rustgevend en heeft een ontsteking-remmende werking.

Reform-Kruiden-Muesli bevat onder andere Pepermunt (Mentha x pipertita), Polei (Mentha pulegium), Marjolein (Origanum vulgare), Tijm (Thymus vulgaris), Gomboom (Eucalyptus), Basilicum (Ocimum basilicum).

EIWIT-ARM
Reform-Kruiden-Muesli is bovendien zeer eiwit-arm. Het kan daardoor een uitkomst zijn voor allergie-gevoelige paarden of paarden die snel problemen hebben met teveel eiwit (eiwit-allergie).

Door de aanvulling met natuurkruiden en etherische olien werkt Reform-Kruiden-Muesli bovendien bijzonder stimulerend op spierstofwisseling en luchtwegen.

HOGE VITAMINERING
HAVENS Reform-Kruiden-Muesli heeft een DUBBELE VITAMINERING. Niet alleen Vitamine A, Pro-vitamine A en Vitamine D-3, maar juist ook Vitamine E, Biotine en de belangrijke B-Vitaminen liggen zeer hoog.

Hierdoor kan het zowel als aanvullend, maar ook als compleet voer gegeven worden (bijvoorbeeld als kuur).
Ook de Ca/P-verhouding is hierop afgestemd.

[***] krijgt dit ook en ik vind het super spul. Vanwege de essentiele olien en vanwege de zeer lage eiwitten. Hij krijgt dit voor "drbij" en om zn medicijnen lekkerder te maken Schijnheilig Haha!
Je kunt het halen bij de Hertog is wel geprijsd. Koste geloof ik iets van 12,95... iets met 12,... iig.
Misschien iets om overna te denken, en anders mag je wel een handje van mij proberen Knipoog geef maar een gil, dan neem ik n klein beetje voor je mee Knipoog

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:47

in haver zit juist wel veel eiwit, dit dus niet teveel voeren

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:11

je kunt ook een vitamine pasta geven die geef je op de zelfde manier als een wormenkuur en kun je bijna overal krijgen.dat wil ook nog wel eens helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:11

petrabonanza schreef:
in haver zit juist wel veel eiwit, dit dus niet teveel voeren

wel ?

Ik heb het nog op internet nagekeken, op de site van.. equiral oid..
en daar staat dat er weinig eiwit in haver zit.
Nouja ik zoek het nog even na Lachen

Ja, Pebblesje op bokt voert ook havens, maar dan juist muesli zónder haver. zij zei ookal dat dat goed is....
Ik ga een dezer dagen even naar de voederwinkel, en dan vraag ik het ook nog een keer. Maar ik denk dat ik het idd gewoon ga proberen Lachen
Nog meer ervaringen of adviezen zijn welkom!!

edit: dankjewel sabrina!! Lachen

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:19

ik heb ook een koudbloed die wat problemen kreeg met teveel eiwit. Ik ben toen de Stimix van Pavo gaan voeren. Is ook eiwitarm. Nooit haver gevoerd eigenlijk. Stimix is een soort muesli maar goed genoeg voor de koudbloeden in ons midden qua vitamines etc. Kan dus ook als gewone brok gevoerd worden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:51

Ik zit zo als je weet met Connor met hetzelfde probleem. Samen met de Waiboerhoeve hier ( een onderzoeksinstituut voor paarden) zijn we uiteindelijk op haver uitgekomen.

Dit schijnt in het geheel de minste hoeveelheid eiwit koolhydraten en suikers te bevatten van alle granen.

Gerst en mais waren juist weer niet goed.

Connor staat nu een jaar op eiwit arm hooi en haver en hiermee krijgt hij genoeg energie om zijn arbeid te kunnen doen gelukkig.

Begin met een klein kopje per dag voor bijvoorbeeld een week en voer dan langzaam op naar bv een kwart of halve kilo per dag maximaal.

O ja en in muesli zit vaak ook melasse wat weer een suiker is. Bevangenheid is vaak een combinatie van eiwit en suiker gevoeligheid.
Er zijn paarden die helemaal gek worden van haver dus vandaar de voorzichtigheid in het begin.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:48

David krijgt geen haver, als je die haver voert springt hij binnen een week over zijn box heen.
Maar een oude pony hebben we wel de week voor een wedstrijd wat haver gevoerd, zodat hij net wat extra pit had in de marathon.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:51

Ik weet niet hoeveel eiwit en dergelijke er in haver zit. Maar mijn berijdpaard krijgt nu iedere dag wat haver. Het is echt super, met rijden is hij veel alerter en hij reageert veel beter op de hulpen!! Ik vind het heerlijk zo.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:58

mijn paardje krijgt het ook niet of soms een heel klein beetje

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:01

alle paarden krijgen het hier dagelijks..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:06

mijn paard krijgt het niet.. hij is zo al fris genoeg..

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:09

wij voeren ze ook haver bij in de periode's dat we samengestelde menwedstrijden rijden zodat ze wat extra pit hebben

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:13

wij geven ze ook alleen haver als ze wat sloom zijn, dan worden ze weer wat frisser

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:21

Wij 2 x per dag 1, 1en half of 2 scheppen.

Maar jij kunt waarscheinlijk zelf het beste kijken wat bij jou paard past.