van-alles-wat-vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hooi

van-alles-wat-vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:12

hooi,
misschien zijn het ook een beetje domme vragen, maar goed. Blond Ik rij wel al lang (8 jaar of zo) maar niet zo goed. Ik lees veel over paarden en dit wilde ik nog graag weten:

verschil tussen wijken en appuyeren
verschil tussen schoudervoor en schouderbinnenwaarts
Z1 en Z2
zz-licht en zz-zwaar
lichte tour en zware tour
intermédiaire 1 en 2
Prix St. Georges en Grand Prix

je hoeft ze niet allemaal te antwoorden, ik ben ook tevreden met een paar Haha!

=xxx=

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:19

wijken doe je met het lichaam van je paard helemaal recht, misschien een beetje stelling naar binnen, maar meer niet. Bij appuyeren kijkt het paard met veel stelling naar de richting waar hij heen gaat.

Schoudervoor is iets minder duidelijk dan schouderbinnenwaarts, daarbij heeft het paard nog meer buiging in het lichaam.

Z1 is een lichter niveau dan Z2, welke oefeningen er verschillend zijn precies weet ik niet. Bij intermediair 1 en 2 geldt hetzelfde.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:29

Nettie schreef:
wijken doe je met het lichaam van je paard helemaal recht, misschien een beetje stelling naar binnen, maar meer niet. Bij appuyeren kijkt het paard met veel stelling naar de richting waar hij heen gaat.

Schoudervoor is iets minder duidelijk dan schouderbinnenwaarts, daarbij heeft het paard nog meer buiging in het lichaam.

Z1 is een lichter niveau dan Z2, welke oefeningen er verschillend zijn precies weet ik niet. Bij intermediair 1 en 2 geldt hetzelfde.

Meer kan ik er niet aan toevoegen. Lachen

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:25

Hier is wat ik erover weet:

De volgorde van moeilijkheid is als volgt (voor het geval je dat ook niet wist):

Z1, Z2, ZZ licht, ZZ zwaar.

En dan komt: Prix St. Georges, Intermediare 1, Intermediare 2, en het zwaarste is de Grand Prix.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat bij iedere proef die hoger gereden wordt het paard steeds meer verzameld moet lopen en er een hogere mate van correctheid ge-eist wordt.

Het verschil tussen ZZ licht en ZZ zwaar:

Bij ZZ zwaar worden bepaalde nieuwe oefeningen gevraagd die in het ZZ licht niet voorkomen.

Bij ZZ licht wordt om een kwart pirouette gevraagd, bij de ZZ zwaar is dat een halve pirouette.
Ook anders bij het ZZ zwaar is dat daar het zig-zag appuyement getoond moet worden.
Er zijn nog meer dingen maar die weet ik zo niet op te noemen.

Het verschil tussen de Prix St.Georges en de Grand Prix is ook weer dat de Grand Prix een heel stuk zwaarder is. Grand Prix niveau staat gelijk ook het niveau op de Olympische spelen en het niveau wat Anky van Grunsven rijdt.

De passage en de piaffe zijn 2 voorbeelden van dingen die in het Grand Prix vertoond moeten worden en die niet voorkomen in het Prix St. Georges

Hoop je hiermee een heel stuk op weg geholpen te hebben.

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:27

hooi

dankjewel allemaal!
Ben een hoop wijzer geworden, weer wat geleerd.

=xxx=

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:46

Nou alles is dacht ik al uitgelegt???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:05

Bij het wijken heb je trouwens een lichte stelling naar de andere kant dan waar je naar toe gaat.
Bij het appuyeren heb je stelling én buiging naar de kant waar je naartoe gaat.