zwanger en paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 20:51

ikzelf ben nu 28 weken zwanger en alles verloopt (te?) soepeltjes,ik rijd dan ook nog steeds fanatiek met mijn haflinger MAX bijna iedere dag.ik heb nog iedere week gewoon dressuurles en ga ook nog steeds 2 x in de week buitenrijden inclusief af en toe een lekker galopje.

(moet ik ook zeggen dat ik een braaf dier heb zonder bokkesprongen)

als ik mij wat minder voel dan longeer,vd ik of gooi gewoon los.

ik vraag mij af tot hoe ver jullie wel/niet doorgereden hebben?
had je er achteraf spijt van of zelfs moeilijkheden gehad tijdens de bevalling zelf door het paardrijden?

ook mest ik iedere dag nog steeds zelf uit(meer rustpauzes en lichtere schepjes)...ook het bukken zoals bij poetsen/hoeven krabben geeft nog geen problemen..

mag ik mij gelukkig prijzen of ben ik stom bezig? Tong uitsteken

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:00

Tsja, ik denk dat je lichaam zelf wel aangeeft waar de grens ligt.. en verder heb ik met zwangerschappen en paardrijden geen ervaring... gelukkig.. Pling

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:02

Gelukkig! Let op je lichaam en gewoon lekker doorgaan totdat je er niet fijn meer bij voelt! En trek je niets aan van beterweters!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:06

Je kan net zo goed doorgaan zolang jij je er lekker bij voelt.
Wel inderdaad iets kleinere mest schepjes nemen en wat rustiger aan, neem de tijd, maar zolang jouw lichaam nog niet laat blijken dat je te ver gaat: GENIET ERVAN!
Je bent straks lang genoeg uit de running! Haha!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:07

Hey, Denise, als ik zo zwanger zou zijn zoals jij dan begon ik er nu nog aan!!! Ik vind het geweldig, en het geeft mij hoop voor wat gaat komen.. Hoeveel kilo zit er nu aan? Heb je moeite met balans/evenwicht??? Mag je nog steeds rijden van je vriend?? Mijne... zou er denk ik moeite mee hebben...

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:29

Bij mijn eerste zwangerschap ben ik tot 4 maanden doorgereden, maar niet omdat ik niet meer wilde rijden, maar omdat het medisch niet meer lukte. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik er met 38 weken nog wel eens een galopje gereden. En net wat Samsam zegt, trek je niets aan van betweters, want iedereen heeft zijn mening wel klaar.
Geniet er inderdaad maar lekker van!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:29

hallo kitty,

ik heb een prachtige buik alleen aan de voorkant en sinds twee weken word mijn gezicht en bovenbenen wat voller.toch zit er 15 kilo aan.ik weeg nu 80 kilo!!
evenwichtproblemen heb ik en MAX gelukkig niet door de extra kilo's.
met opstappen hang ik alleen niet aan het zadel maar ook aan de manen,hihi.

Afbeelding

alleen is het erg vervelend dat ik vaak moet plassen terwijl ik net lekker erop zit ,ik neem met rijden meer stappauzesen galoppeer korter achter elkaar..omdat hij zo hoog opgooit schokt het nogal.

mijn vriend weet dat ik nog steeds rijd,hij zou het liever niet zien/weten maar heeft er te weinig verstand van om te kunnen eisen dat ik moet stoppen ofzo.(gelukkig)

hij vertelde eens:''ik heb stiekemde verloskundige gebeld en die zeg ook dat je kan blijven rijden maar...niet harder dan de stap meer'''haha

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:58

geen probleem hoor, ik heb ook gewoon gereden tijdens mijn zwangerschappen, bij beiden reed ik tot een dag voor de bevalling! luister goed naar je lichaam en trek je niets aan van alle commentaar/adviezen!
(ps. er zijn hier al best veel topics over geweest, even via zoeken!)
heel veel plezier met rijden en succes met de bevalling, geniet ervan!!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:33

met mijn eerste zwangerschap heb ik doorgehobbeld (was geen rijden meer te noemen op t laatst) tot 6 weken voordat mijn uk kwam, op t laatst wel aleen stappen natuurlijk.
ja risico's zitten er altijd aan vast maar dat kan je zelf ook naar je dier toe het beste zelf inschatten.
zolang jij je goed voelt en t wilt moet je het blijven doen.

het enige wat ik wel gelijk niet meer heb gedaan waren strandritten.

fijne zwangerschap nog!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:14

Yep, ook ik heb gereden tot vlak voor de bevalling! Je lichaam vertelt het je wel. Voel het overigens niet als schande als het niet meer lukt!

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:08

Ik vind het helemaal geweldig. Zelf ben ik gestopt met vier maanden, maar ik was dan ook een jonge hengst aan het inrijden en daar zit dan toch iets meer risico aan vast. Ik neem aan dat jij weet waar je mee bezig bent en dat jij je paardje door en door kent. Als het een onberekenbaar paard was zou je er vast niet op gaan lijkt mij. Succes met de bevalling straks.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:21

gewoon lekker blijven rijden!!
Ik heb altijd begrepen van verloskundigen enzo dat je, zolang je je goed voelt en er geen complicaties zijn , gewoon kan paardrijden mits je al reed voor je zwanger was. dat heeft ermee te maken dat je dan mee kan gaan in de beweging en er dus geen grote schokken op je lijf komen, ofzo.

ik kan me trouwens niet voorstellen dat je als je zwanger bent zou gaan beginnen met leren paardrijden...

ik wilde ook blijven rijden toen ik zwanger was, maar helaas werd ik in de 8e week extreem misselijk (met alles erop en eraan, BLEEEEG!) en dat duurde tot aan de bevalling, en het rijdt een beetje lastig met een emmertje Lachen dus eerlijk gezegd ben ik wel een beetje jaloers dat jij zo fijn zwanger bent maar wel blij dat het dus ook leuk kan zijn

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:29

Ik heb wel eens tijdens een buitenrit in het bos moeten afstappen wegens misselijkheid. Scheve mond Als het er eenmaal uit was, ging het weer even goed en kon ik weer verderrijden

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:41

Ik ben nu 22 weken zwanger en rijd nu ongeveer 2x per week 20 minuten. Lang niet altijd voel ik me goed genoeg om op het paard te stappen, vandaar dat ik dus blij ben dat mijn bijrijdster hem dan van me overneemt.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:20

Denise, je ziet er top uit, super dat het zo goed gaat!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:27

Ik werd bij beide zwangerschappen misselijk als een broek maar iets strak om mijn buik zat en had ochtendmisselijkheid, dus de reis naar stal toe was vervelender (tot overgevens toe) dan het rijden zelf. Ik heb bij beiden tot 28-30 wk doorgereden en mijn moeder had een zwangerschapsrijbroek voor me gemaakt Haha! Ik galoppeerde ook gewoon heb zelfs in het begin nog een sprongetje gemaakt, maar ik heb ook weleens even moeten kokhalzen na een stevig galopje tegen de 28 wk en toen ik met mijn buik haast niet meer erop kwam en de reis te vervelend werd met de misselijkheid ben ik gestopt met rijden.

Volgens mijn arts mocht je wel rijden, maar niet beginnen of leren te gaan rijden als je zwanger bent Lachen maar dat gold ook voor skie-en Knipoog

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:40

Mijn schoonzusje is arts en zij zegt dat je in ieder geval toto de 7e maand kan rijden, mits je je er goed bij voelt. Meestal moet je rond de 7e maand stoppen omdat je buik dan te dik is geworden om op te stijgen of je buik zit in de weg voor je zadel. Je kan gewoon door blijven rijden totdat je lichaam zegt dat het het niet meer aankan. Geniet er maar lekker van dat je zo zwanger bent hoor. Mijn beste vriendin moest al heel snel stoppen met rijden omdat ze last ervan kreeg. Zij had juist tot het eind door willen blijven rijden.