Wanneer verkocht paard terugnemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinx

Wanneer verkocht paard terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 16:28

Het is al meer dan een maand geleden dat ik een van mn paarden heb verkocht aan een meisje met wie het goed klikte. Ik kende haar al, maar ze is niet een van mijn leerlingen (meestal verkoop ik aan lesklanten namelijk).

Het paard is al een tijdje niet meer gestart, maar ze heeft ruim Z2 gelopen en bij mij konden veel leerlingen er ook goed mee overweg.

De nieuwe eigenaars hebben haar nu een paar keer mee gehad naar concours, maar dat gaat niet goed. Het paard en de ruiter zijn allebei erg zenuwachtig. De laatste keer ben ik mee geweest en er zit inderdaad te veel spanning in de combinatie. Ik denk dat ze gewoon te snel willen en dat de ruiter haar angsten eerst meer moet overwinnen. Bij mij hadden we namelijk nooit last van spanning.

Maar nu begon de vader er over dat ze eigenlijk wel wilden dat ik het paard terug ging nemen. Eigenlijk vind ik het daar een beetje laat voor, wie weet wat ze in die 1,5 maanden heeft opgelopen daar? Ze zijn verder heel aardig voor dieren maar ik vind het wel een vervelende situatie. Met het paard is namelijk niks mis mee, daar steek ik mijn hand wel voor in het vuur. En als ik haar terug neem lijkt het misschien wel net of er iets met haar aan de hand is.

Heeft iemand op bokt ervaring met zoiets?

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:37

volgens mij is het zo dat je hem binnen 6 weken ongeacht wat terug moet nemen. ik weet niet of er nu 6 weken voorbij zijn maar volgens mij ging dat zo wel..

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:35

Ik dacht (corrigeer mij als ik het mis heb), dat mits het paard goed wordt gekeurd, dat je hem dan niet terug mag brengen. En als het paard gekocht wordt zonder het van tevoren te keuren, dat je dan binnen 6 weken het paard zonder opgaaf van reden terug mag brengen...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:38

Ik zou hem terugnemen. Ben absoluut niet commercieel waar het dieren betreft maar een niet-passende combinatie zal ook geen goede reclame voor je stal opleveren.

Verder zou ik het geen fijn idee vinden als een goed paard van mij er bij de nieuwe eigenaar zo op achteruit ging.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:39

Afgezien van wat de wet zegt, misschien is het voor het paard beter als je het wel terug neemt? Als velen er wel mee om konden gaan en die ene persoon net niet, dan lijkt het mij dat de combinatie gewoon niet klikt en ik denk niet dat dat dan nog tot de resultaten zal gaan leiden die de huidige eigenaar voor ogen heeft...

Edit: ellenlouise was me voor Lachen

En wat betreft de angst voor slechte reclame: het paard is Z2 geklasseerd geweest, dit getuigt toch van enige kwaliteit. Dat de eigenaar het paard dan terugbrengt zegt in mijn ogen dan meer over de kwaliteiten van de ruiter dan over de kwaliteiten van het paard. Zeker omdat het dier door anderen dus wel fijn te berijden was.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:49

Hebben die mensen haast ofzo?
Reed ze al langere tijd op dat paard of niet?

Ik snap namelijk niet waarom ze vrijwel gelijk beginnen met wedstrijden rijden. Je moet toch eerst aan het paard wennen. Verward
Ik zou ze zelf toch het advies geven om gewoon wat langer te wachten.. Zodat zij echt met een beetje meer zekerheid/zelfvertrouwen op dat paardje kan gaan zitten. Want wat heeft het paard terug brengen voor zin? Dat paard is heus niet de grootste oorzaak van het zenuwachtig zijn voor de wedstrijden..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:55

Sanet heeft helemaal gelijk, ik vind het erg vreemd dat ze nu al wedstrijd rijden. Een combi word je door te samen te werken, dat ontstaat niet door er gewoon maar op te zitten. Dat kan maanden in beslag nemen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:39

Het maakt trouwens wel verschil uit of je het dier particulier verkocht hebt.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:46

Als je een paard verkoopt en binnen een half jaar (wat naar mijn mening erg lang is) gaat het niet goed, dan moet je hem terugnemen Scheve mond . Dat is zo geregeld in de wet.

Persoonlijk zou ik het paard terugnemen, zeker als ze zo gaan beginnen. Je weet zelf hoe braaf ze was bij jou, wie weet wat ze dat paard wel niet gevoerd hebben en dat ze daardoor zo zenuwachtig wordt. Afgezien van het feit dat ze de spanningen van de ruiter ook wel heeft overgenomen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:55

Ik zou denk ik omwille van het paard hem al terugnemen. Er zijn genoeg leuke mensen die wél met m om kunnen gaan, en hem wel willen hebben. Daar hoef je je vast geen zorgen over te maken!

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:46

ik zou hem ook terugnemen zodat je zelf weer kan kiezen aan wie je hem verkoopt, als je de verkoop door hun zou laten doen, weet je niet waar hij terecht komt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:59

confetti schreef:
Als je een paard verkoopt en binnen een half jaar (wat naar mijn mening erg lang is) gaat het niet goed, dan moet je hem terugnemen Scheve mond . Dat is zo geregeld in de wet.

Persoonlijk zou ik het paard terugnemen, zeker als ze zo gaan beginnen. Je weet zelf hoe braaf ze was bij jou, wie weet wat ze dat paard wel niet gevoerd hebben en dat ze daardoor zo zenuwachtig wordt. Afgezien van het feit dat ze de spanningen van de ruiter ook wel heeft overgenomen.

En volgens mij geldt dat dus niet voor particulieren tenzij je moedwillig de boel hebt lopen flessen.

Ik zou het dier ook niet terug nemen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:04

Wat ik raar vindt is dat je als nieuwe eigenaar zo snel al de moed opgeeft.... Het is een leven wezen, een dier, niet een plant die je overal maar neerzet, en zelfs die kan er niet tegen...............

Hoe het wettelijk gezien zit weet ik niet precies, maar ik denk dat het meer gaat om een gevoels kwestie...... MOET je dat paard wel daar laten al het echt zo slecht gaat........ (persoonlijk zou ik dat niet doen, maar ja ik ben geen verkoper)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:40

Volgens die nieuwe wet die sinds vorig jaar geld, is het zo dat je je paard mag terug nemen/terug geven tot 8 week na de aankoop. Ik had dot ook met mijn eigen paard, die door omstandigheden weer weg moest.

Marinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 10:51

Ik was eigenlijk al van plan haar terug te nemen toen ik de 'proef'zag... Dat paard is me zeer dierbaar. Toen ik er na de proef weer opstapte schakelde zw meteen weer om naar fijn rijdbaar en kalm. Ik vind dat ze inderdaad veel te snel willen, maar het is mijn paard niet meer.

Maar het verkopen van een paard kost veel tijd als je de nieuwe combinatie een beetje wilt begleiden en daarom twijfelde ik nogal. Ze staat nu namelijk in Duitsland. Niet echt heel ver weg, maar toch. Ik vind dat we wel eerst weer een medische keuring moeten laten doen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:54

Het klinkt me allemaal raar in de oren dat je binnen een wettelijk vastgestelde termijn het paard terug moet nemen. Ik heb mijn paard vorige week verkocht, hij is gekeurd, de nieuwe eigenaresse heeft met geen woord gerept over een proeftijd (dit paard was ook Z2), en mocht het na een aantal weken niet goed gaan (terwijl ik nu weet dat het super gaat), zou ik het paard niet terugnemen denk ik. Ik zou misschien wel proberen om de nieuwe combinatie wat te begeleiden, je kent tenslotte het paard het beste. Ik zou in jouw geval niet zomaar akkoord gaan met het terugbrengen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:33

Het klinkt alsof de enige reden van terug willen brengen de zenuwen op de wedstrijden zijn. In feite zeggen zij dus, dat paard wil ik niet, want zo kan ik niks winnen Tong uitsteken

Nee dat behoort niet onder het kopje verborgen gebrek. Je hoeft dus niet terug te nemen.
Als er ook nog eens geen proeftijd is afgesproken hoef je ook niet terug te nemen.
Wat jij gaat doen is een ander verhaal. Wil je het paard terug om een andere eigenaar te zoeken, of denk je, ja hallo je leert vanzelf wel aan elkaar wennen, ik neem dus niet terug.

Marinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:34

Onverwachts heeft Zich een mooie oplossing aangediend. Met mijn lesklantjes had ik het namelijk over de kwestie. Via hun hoorde een oudlesklantje wat er aan de hand was en zij wil Bessie graag kopen, toen ze hoorde dat ze verkocht was baalde ze al stevig, omdat ze goed met het paard overweg kan en zelf toch al 1 wilde aanschaffen.

Het duitse meisje neem ik niks kwalijk trouwens hoor. Ze is een lieve meid maar een paard dat minder pit heeft past beter bij haar denk ik.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:51

de garantie regelingen gelden alleen voor verborgen gebreken.
Ik heb hetzelfde meegemaakt en het paard niet teruggenomen, omdat ze het paard met een niet passend zadel al in de vernieling hadden gereden.
Ik ben wel naar ze toegegaan om te kijken wat de oorzaak was en met mijn zadel en mij als ruiter, liep ze weer als een zonnetje.
Dit is ook bevestigd door de eigenaar en dus was er geen reden om het paard terug te nemen.
Helaas hebben ze gewoon doorgereden met dat slechte zadel en kreeg ik de verwijten een Varken te hebben verkocht.
Ze hebben haar laten dekken.
Het enige wat ik heb gezegd is dat ze gek zijn een paard met een varken te kruisen.
Ik geef goede adviezen, nazorg en dat ben je nog de "oplichter"terwijl een meisje van 7 er bij mij op wegreed.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 01:34

Hhhm, geldt die regeling echt alleen voor verborgen gebreken? Is er niet vorig jaar ofzo een regel ingevoerd dat je dieren altijd terug moet kunnen brengen (wel binnen een bepaalde termijn die me even niet te binnen schiet)? Volgens mij is die regel meer ingevoerd voor dierenwinkels, waar mensen soms dieren komen waar ze totaal niet mee om kunnen gaan (moeilijk te verzorgen reptielen, of papegaaien bijv.). Maar dan zal die toch ook wel voor paarden gelden, zelfs als het probleem bij de ruiter ligt. Ik weet niet meer precies hoe de vork nou in de steel zat, misschien was het alleen een regel die de Dierenbescherming ingevoerd wilde hebben en die er nooit doorgekomen is, maar ik begin nu zelf ook wel benieuw te raken. (ook al is het nu gelukkig een wat theoretische diskussie geworden aangezien het paard nu goed terecht kan)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:09

ja, alleen voor verborgen gebreken. Anders zou niemand meer een paard willen verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:28

Laatmederin: dat gaat over een consumentenkoop. Een consumentenkoop geldt alleen tussen een professionele verkoper en een particulier.

Ik heb net het BW even doorgezocht naar de termijnen van terugname, maar het BW zelf spreekt alleen van "redelijke termijn". Hoe lange termijn redelijk is in geval van een paard zou je dus een uitspraak bij moeten zoeken.

In geval van een consumentenkoop geldt een termijn van 2 maanden.