bit te groot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FunkyMirko

bit te groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:53

Een vriendin van me heeft een grote D pony, en het bit voor haar pony is echt veel te groot. En ze wil me niet geloven dat het slecht is voor haar pony. Scheve mond
Nu is mijn vraag:
Als je lang met een bit blijft rijden met een bit die toch wel 3 tot 4 cm te groot is, wat gebeurt er dan en wat zijn de nadelen?
Als ik wat meer argumenten weet kan ik haar mss overtuigen een nieuw bit te kopen voor haar pony ...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:31

Een halve cm aan allebei de kanten maakt niet zoveel uit.. Dat zie ik eigenlijk liever dan een bitje dat net past..

Met watvoor bit rijdt ze??

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:50

een te groot bit ligt niet lekker in de mond van het paard, omdat het niet aan de mond kan aanpassen, zo heeft hij er last van.... ik zou eiglijk ook niet echt zoveel weten maar ik weet wel dat het niet goed is!!

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 19:01

Liesjuh schreef:
Een halve cm aan allebei de kanten maakt niet zoveel uit.. Dat zie ik eigenlijk liever dan een bitje dat net past..

Met watvoor bit rijdt ze??

ze rijd met een gewoon trensje,
maar die steekt aan elke kant zeker meer dan 2 cm uit Verward

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:02

als het gaat om een gewoon trensje, dan krijg je bij een te groot bit :

- een enorm notenkrakereffect als er druk op de teugels komt (groot hefboomeffect door (te) lange trenshelften die dan de onderkaak 'kraken').

- zeer snel een prikeffect in het verhemelte, ook doordat die trenshelften teveel plaats innemen in de mond, en op het ogenblik dat de teugels aangenomen worden, prikt het scharnierpunt tegen het verhemelte.

arm paardje.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:28

Werkt dan ook scherper in, omdat het dichter bij het middenstuk vaak wat dunner is. En je hebt gauw een zaageffect - bit ligt niet stil in de mond. Voor weinig kan ze vast een passend bit aanschaffen en denk dat ze haar pony daar veel plezier mee doet (bijv. via bokt/marktplaats of in de ruitersportzaak heb je ook al goedkopere).