Ik heb vroeger een tijdje op een Haflinger pony gereden en die kon absoluut niet tegen zwepen, als je erop zat en je gaf hem een tik dan begon hij te bokken en ging er vandoor. Dit deed hij ook wel als je zonder zweep reed dan ging het super goed en dan opeens ging hij er heel plotseling vandoor, waar ligt dit aan?
Anoniem
Geplaatst: 13-01-05 14:06
Misschien heeft iemand voor jou hem ooit een beetje te hard aangepakt? Maar dat hoeft niet, hij kan natuurlijk ook lekker koppig zijn. Haflinger-eigen karakters vind ik wel heel leuk maar als hij jou er telkens afbokt is dat natuurlijk minder!
Florens
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-05 14:10
hij heeft mij er gelukkig nog nooit afgegooid, maar is inderdaad wel een eigenwijze pony, er reed een keer iemand anders op en ging hartstikke goed en opeens in de hoek van de bak vloog hij er ineens vandoor, dat meisje wat er op zat bleef met haar voet in de beugel haken en werd dus een stukje meegesleurd is niet echt leuk, ze had gelukkig alleen blauwe plekken
Anoniem
Geplaatst: 13-01-05 14:18
Auw, dat is idd helemaal niet leuk! Staat hij altijd binnen? Op de manege waar ik vroeger reed hadden ze ook een haflinger staan. Hij stond altijd binnen en op een gegeven moment werd hij gewoon echt helemaal gek, hij wilde zijn energie gewoon kwijt. Hierdoor gooide hij iedereen eraf door als een idioot rond te rennen en te bokken. Hij werd een tijd later aan iemand verkocht die wel een lekker landje voor hem had waar hij zijn energie kwijtkon. Als je het echt vervelend vind worden helpt het misschien om hem iedere dag even op het land te gooien of in de buitenbak als je die gelegenheid hebt. Als je dat niet hebt zou je hem ook kunnen longeren voor de les.
Florens
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-05 14:25
waar hij staat is een rijbak en een weiland waar hij altijd samen met een ander paard op in staat de hele dag dus hij zou zijn energie genoeg kwijt kunnen raken maar ik zat daar inderdaad ook aan te denken dat hij teveel energie heeft waardoor hij zo vervelend is, de pony word ook niet vaak gereden, hij staat bijna altijd in de bak of in de wei
Anoniem
Geplaatst: 13-01-05 14:28
Tjee wat maf! Dan kan het er ook aan liggen dat hij niet zovaak gereden wordt ja. Misschien zou je dit bij rijtechnische problemen kunnen zetten. Daar zitten veel slimmere mensen dan mij
Steff_
Geplaatst: 13-01-05 14:51
Jee..klinkt als mijn vorige haf..die ging er ook telkens zomaar aan de kletter. En als je hem een tikje gaf nou Dan scheurde hij heel de bak rond Maarja heb geen idee waar het aan kan liggen eigenlijk, sorry
Bump
Geplaatst: 13-01-05 14:54
Is het niet gewoon een haflingertic?? Mijne vind het ook nogal leuk om er zomaar vandoor te gaan...
Florens
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-05 15:21
Ik weet nu eigenlijk ook niet meer waar het aan kan liggen, waarschijnlijk hoort het gewoon bij hem dat hij steeds bokt en er vandoor gaat, want omdat hij de bijna de hele dag in de bak en in de wei staat zou je zeggen dat hij zijn energie wel kwijt raakt
missnynke
Geplaatst: 13-01-05 15:25
ten eerste is hetr een haflinger paard en geen pony!
ten tweede mn antwoord: je haflinger probeert je uit en neemt een loopje met je. aanpakken die hap! een typische haflingerstreek idd
Florens
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-05 15:35
ja, maar zoals ik al schreef dan moet je hem dus alleen met je benen zien te redden want met een zweep erbij word het alleen maar erger want elke keer als je hem een tik geeft dan is het bokken en er vandoor gaan
Florens
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-05 15:36
ja, maar zoals ik al schreef dan moet je het dus alleen met je benen zien te redden want met een zweep erbij word het alleen maar erger want elke keer als je hem een tik geeft dan is het bokken en er vandoor gaan
Noppes
Geplaatst: 13-01-05 15:39
Heeft hij niet een slechte, nare ervaring gehad met de zweep? Een haflinger die ik heb gereden had dit ook maar dan een hele extreme vorm ervan, hij was echt niet meer te berijden, maar reageerde zo heftig op de zweep omdat hij zich gewoon niet gewonnen gaf en zich niet "zomaar" liet slaan
Esther_
Geplaatst: 13-01-05 15:40
ik ken het, mijn verzorghaf, gaat alleen maar rennen en bokken (hoef ik nog tik te hebben uitgedeeld). Ik probeer zoveel mogelijk op stem en benen te rijden. Maar ze is soms zo ontzettend eigenwijs dat een tikje met zweep toch nodig is. Waarschijnlijk dus gewoon een haflingertik.
missnynke
Geplaatst: 13-01-05 15:45
mijn haflingermerrie was eerst ook zo'n pipo(nog steeds eigenlijk) die nijdig wordt als ze aan het werk moet. Het eerste kwartiertje is het altijd flink ruziemaken, daarna luistert ze perfect. heb toen ik haar net had ook flinke strijd gehad, ging ze stilstaan en niet meer vooruit te krijgen, mn ben tussen haar buike en de bakrand laten crashen, , aan het bit gaan hangen ed. aanpakken die hap, les nemen en concequent zijn! op de volte zeggen als ze er vandoor gaat. je mag me gerust pb'en
missnynke
Geplaatst: 13-01-05 15:47
idd, als mn hafmerrie echt nijdig wordt op de zweep, ga ik verder met mn stem, flink laag en luid, dan weet ze hoe laat het ios en weet ze niet hoe snel ze zal gehoorzamen.
Florens
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-05 15:52
nou in ieder geval iedereen bedankt voor de tips en hoop dat het wat beter gaat worden nu, als het straks nog niks is dan pb ik je wel ff missnynke
missnynke
Geplaatst: 13-01-05 16:04
prima!!!
Bump
Geplaatst: 13-01-05 18:54
PONY!
missnynke
Geplaatst: 13-01-05 19:14
PAARD!
Bump
Geplaatst: 13-01-05 20:04
Heb geen zin om te gaan ouwehoeren, maar volgens mij is het echt een pony... maar dit gaat wel heel offtopic
Monster
Geplaatst: 13-01-05 20:07
gewoon nog een tik geven Als die weer een bok geeft.. weer een tik.. en zo ga je door.. totdat JIJ gewonnen hebt
Monster
Geplaatst: 13-01-05 20:08
Bump"] PONY! [/quote] [quote="missnynke schreef:
paard
Waar slaat dit op [/quote]
Bump
Geplaatst: 13-01-05 20:14
Nergens op... weet ik! Maar dat van die tik geven ben ik niet helemaal met je eens, want is het eigelijk wel echt nofig om met zweep te rijden??
Auke07
Geplaatst: 13-01-05 22:27
Bump schreef:
Is het niet gewoon een haflingertic?? Mijne vind het ook nogal leuk om er zomaar vandoor te gaan...
Dit is geen haflingertik dat weet ik zeker, want er zijn genoeg andere paarde of pony;s die dit ook doen Ik denk dat het paardje een nare ervaring gehad heeft met de zweepo of hij pikt het gewoon niet van je dat hij een tik krijgt, paarden kunnen ook beledigd zijn!!!