Paard aan laten komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

Paard aan laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 11:46

We hebben sind 1,5 week en nieuw paard, maar ze is echt veel te dun. Ik heb haar uiteraard eerst maar eens goed ontwormt, en ben met 2 dikke plakken hooi en 2 kilo brok en 2 scheppen lucerne op een dag begonnen, omdat ze nog niets gewend is en moet wennen aan meer voedsel (ze kreeg maar 1 keer per dag te eten voorheen!) maar wat is nou goed voedsel om een paard mee op te lappen?

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:50

ik zou iig niet te veel kracht voer geven want dan springt ze zo de stal uit omdat ze teveel energie heeft.... Haha!
iig beetjes over de hele dag verdelen (als je de mogelijkheid hebt het liefst 3 tot 4 keer per dag)

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:55

Bietenpulp, musli, hooi of maismeel Knipoog
Misschien kun je ook eens een mailtje sturen naar havens of boerenbond!
Heb ik ook gedaan en zij hebben me goed geholpen, ze kunnen je ook alles vertellen over de stoffen die in het produkt zitten. Succes ermee OK dan!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:52

steffie4ever schreef:
ik zou iig niet te veel kracht voer geven want dan springt ze zo de stal uit omdat ze teveel energie heeft.... Haha!

Ze staat wel iedere dag te stuiteren in de paddock ja, als ze jildau uit het oog verliest

Ojasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:08

Wij hadden een tijdje terug een ex-renpaard op stal staan die was ook te dun. Op haar iets meer op gewicht te krijgen hebben we haar elke dag pulp gevoerd en ze had de beschikking over onbeperkt hooi. Binnen een week of 3/4 zat ze op normaal gewicht.

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:21

Bietenpulp is absoluut geen dikmaker, zit haast geen voedingswaarde in, je kan beter heel goed hooi geven en mais(meel).

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:58

ja, het is alleen nog niet zo'n grote eter op hooi gebied Scheve mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:09

Brood, mais(meel)...
Probeer een bakker te regelen waar je bijv. iedere vrijdagavond 2 kisten oud brood kan halen! Die moeten aan het einde van de week toch van al het brood af, maar het is nog steeds hartstikke lekker/goed!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:20

Ikzelf zou niet snel heel veel of vette voeding geven. meer hooi kan wel, maar niet te veel bix. en evt wat wortels, vinden ze vaak heerlijk ook! als je gewone voeding geeft ( als ik het goed begrijp geef je al meer dan dat ze gewend was) wordt ze zowieso dikker. en het hoeft toch niet in een week al?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:40

Slobber.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:42

Maisvlokken met onbeperkt hooi heeft bij mij geholpen.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:47

Ik geef mijn paard om bij te komen extra hooi en pulp......maar ze kwam niet aan..tandarts laten komen...haken weggevijld....week later...ik zie haar gewoon groeien!!!! En maiskorrels oid (ziet eruit als platgestampte popcorn zonder zout!!) schijnt ook te helpen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:57

peeky schreef:
ja, het is alleen nog niet zo'n grote eter op hooi gebied Scheve mond

Misschien moet je haar gebit, met name de achterste kiezen eens laten controleren en zo nodig bijvijlen.
Het kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van het hooi liggen...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:33

Als ze eet, hooi bijv, laat ze dan proppen vallen uit haar mond? dat kan duiden nl op haken op de tanden.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:46

Mijn pony was eerst ook aan de dunne kant en bij mij heeft muslie erg geholpen. En (oud)brood ls je dat mixt dan had je bij mijn pony het ideale mengsel.
Alleen moet je wel muslie zonder haver kopen, want van haver wordt ze namelijk drukker.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:09

Mijn verzorgpaard is ook wat smaller, maar ze zeggen dat het zijn bouw is, maar sinds ik er op rij merk ik wel dat hij veel beter gevormd word. Hij krijgt gewone brokken, en als ik op hem rij krijgt hij extra draversbrokken erbij. Die energie krijgt ie allemaal kwijt met rijden. Hierdoor krijgt ie ook meer spieren en wordt hij niet dunner maar mooier gevormd door spieren. Het helpt bij mij geweldig.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 17:37

Dat laatste zal nu nog even niet lukken, zit namelijk nog 5 weken in het gips Knipoog Ze krijgt al wel muesli zonder haver, gewone brok, lucerne en peen dus dan is het gewoon rustig afwachten denk ik Lachen

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:39

peeky schreef:
Dat laatste zal nu nog even niet lukken, zit namelijk nog 5 weken in het gips Knipoog Ze krijgt al wel muesli zonder haver, gewone brok, lucerne en peen dus dan is het gewoon rustig afwachten denk ik Lachen

Ik hoop dat het snel beter gaat met je been. Beterschap. Zo kan hij eerst wat vet op bouwen. En als je weer kan rijden, kan hij dat omzetten in spierweefsel *LOL*

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 11:50

Schatjes schreef:
Ik hoop dat het snel beter gaat met je been. Beterschap.

Hand Knipoog Maar toch bedankt Haha! We gaan haar al wel wat longeren in de komende 5 weken. Pas daarna laat ik ook een zadel aanmeten, want als ik dat nu laat doen dan past ie niet meer als ze straks wat is aangekomen. Hij zal sowieso wel bijgevuld moeten worden als ik een tijdje met haar aan het trainen ben dalijk....wel lastig hoor!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:50

Ik gaf mijn pony altijd mais!!!!! WErkt super goed en lekker groen weiland!!!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:58

[quote="manonnetjoe"]Bietenpulp, musli, hooi of maismeel Knipoog

ja inderdaad mais help erg goed tegen een dun paard (had ik zelf namelijk ook)
maar dan geen meel je kan beter brokken kopen dan moet het paard het kouwen en dan neemt het zich beret op in de vetlaag van je paard ik heb zelf ook meel beprobeert en daarna brokken en brokken werken erg goed bij meel zag ik geen verschil.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:10

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:46

Vind dat de meningen erg uiteen lopen bij bietenpulp: de een zegt dat het gewoon maagvulling is en de ander zegt dat het juist goed is. Vind ik echt heel raar, ikzelf gebruik het al dik 8 jaar en ben er tevreden over. Maar laatst zij iemand tegen me dat het gewoon maagvulling was, en dat het zonde van het geld is Verward

Anyway: ik ga niet uit van een soort voer, maar geef er ook nog muesli ,brokken, winterpenen en hooi bij.

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:41

manonnetjoe schreef:
Vind dat de meningen erg uiteen lopen bij bietenpulp: de een zegt dat het gewoon maagvulling is en de ander zegt dat het juist goed is. Vind ik echt heel raar, ikzelf gebruik het al dik 8 jaar en ben er tevreden over. Maar laatst zij iemand tegen me dat het gewoon maagvulling was, en dat het zonde van het geld is Verward

Anyway: ik ga niet uit van een soort voer, maar geef er ook nog muesli ,brokken, winterpenen en hooi bij.

Ik ben het eens met die iemand die zei dat bietenpulp alleen maagvulling is.. als je je paard dikker wil hebben moet je geen maagvulling voeren. dit is dan idd zonde van het geld.. *LOL*

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:26

Als jij vind dat het maagvulling is niet nee Knipoog