vraag over schoonmaken stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

vraag over schoonmaken stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:53

Ik heb met de zoekfunctie gezocht naar topics hierover, maar kon helaas niet echt iets vinden waar ik iets aan heb.

Mijn paardje staat op een stal met betonnen vloer. Zijkanten zijn van hout, voorkant hout en tralies, achterkant beton/steen. (ze kan met haar hoofdje over de staldeur hangen en heeft achter een rij ramen)

Nu is ze een ontzettende smeerpoets! Ze piest en poept op bepaalde plaatsen, maar soms vind ik overal wel troep. Iedere dag gaat de stal bijna leeg, vandaar dat ik max. 3 plakken stro in de stal gooi. Opstrooien gaat echt niet, daarvoor is het te vies. Dus madame heeft iedere dag vers stro en heeft niets te klagen.

Nu blijft de stal erg vochtig. Op zich geen ramp, want er ligt genoeg stro en ik maak het goed schoon. Maar de stal loopt niet echt schuin af en nu wil ik toch eigenlijk wel eens de stal helemaal uitdoen. Effe schrobben enzo. Echter ben ik bang dat het dan te vochtig blijft.

Nu is mijn vraag, aangezien ik een complete leek ben, kan dit kwaad? Als ik haar sochtends buiten zet en de vloer eens goed schrob en ik haar terugzet als het nog niet helemaal droog is???? Heeft iemand hier ervaring mee?

Andere bodem is niet nodig mijns inziens en rubberen matten lijken me niets want de urine e.d. kruipt er dan onder.

Uitmesten iedere dag vind ik geen probleem, wat ik wel vervelend vind is dat het nat blijft en de urinegeur een beetje blijft hangen (op zich geen ramp, maar toch)......iemand een goed idee of ervaring hiermee?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:00

Wel eens aan vlas gedacht? Denk dat je dat een stuk beter zal bevallen gezien de vochtopname Knipoog.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:01

Ik zit eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem. Mijn paard mest en plast altijd op dezelfde plaatsen maar toch wel in een hoeveelheid waar enkel opstrooien niet meer voldoende is. Ik mest haar stal dus ook iedere dag uit en veeg de boel dan helemaal bij, de bodem blijft altijd vochtig Scheve mond Ik vind dit ook altijd erg vervelend aangezien mijn stal naar mijn idee dus nooit helemaal schoon is. Ik had dus eigenlijk hetzelfde idee als jou, de boel gewoon een keer helemaal leeg maken en flink uitschrobben. Ik zal dit topic dus ook in de gaten houden!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:17

Enkel vlas vind ik niet zo'n goed idee,want als je zo'n viezerd hebt,woelen ze bij vlas ook de urine naar boven en ligt ze even nat(om maar niet te spreken van de ammoniakgeur...)Vlas en daarop een dik pak stro zou misschien wel kunnen helpen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:36

tuurlijk kan je af en toe je stal even lekker uitschrobben. gewoon droog trekken met een trekker en als het een beetje vochtig blijft is dat geen ramp hoor. ook ik heb een smerig paard . Nou haal ik de ergste pis en stront plekken eruit en de rest"vuil"stro (lees gebruikt stro) verdeel ik over de vloer als bodem en vochtopnemer. Dan mix ik wat schoon er doorheen zodat ie niet al het schone gelijk op gaat eten en als laatste ruim opstrooien. Zo blijft ie bij mij het schoonst en het droogst. Als ik heel weinig bij zou strooien eet ie dat deel op en staat ie dus weer vuil. Misschien helpt t bij jou ook. succes!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:40

Misschien kunje ook eerst wat zaagsel op de grond strooien en daarna stro, dan neemt het zaagsel het vocht wel op en blijft het stro schoon. Niet een hele laag strooien natuurlijk maar gewoon zodat de bodem licht bedekt is.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:42

Als je je de stal een keer wil schoonmaken, dan moet je eens kijken of er geen waterstofzuiger in de buurt is en dan nog laten opdrpgen. Dan wordt het overtollige water opgezogen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:49

SAKKIA schreef:
Misschien kunje ook eerst wat zaagsel op de grond strooien en daarna stro, dan neemt het zaagsel het vocht wel op en blijft het stro schoon. Niet een hele laag strooien natuurlijk maar gewoon zodat de bodem licht bedekt is.

niet op elke manege mag je andere stalbedekker gebruiken. Zaagsle en vlas mogen niet tussen de normale mest wat op word gehaald door de mestboer. Is dus lastig als het precies bij jou op stal niet mag Scheve mond

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:12

Heb ook zo'n smeerpoets. Ik heb ook geprobeerd er een potstal van te maken, niet doen!!! Kwam na een maand erachter dat dat dus helemaal niet werkt. Ik mest iedere dag, en hij krijgt 2 plakken stro. Maar ga niet te kieskeurig zijn stal mesten, na 3 uur toch weer een puinzooi, niets aan te doen, hij doet het zelf.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:01

ja daar had ik idd nog niet bij stil gestaan, maar kan wel een tip zijn voor mensen waar het wel mag. Bij ons mag het wel namelijk.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:24

Wij hebben een echte smeerpoets op stal staan, die na 5 minuten bij wijze van spreken zn hele stal were vies heeft.
daarbij hebben we nu ook een tijd ene laagje zaagsel gehad, en daarop stro. en het werkte erg goed!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:01

MeiaLuna schreef:
Enkel vlas vind ik niet zo'n goed idee,want als je zo'n viezerd hebt,woelen ze bij vlas ook de urine naar boven en ligt ze even nat(om maar niet te spreken van de ammoniakgeur...)Vlas en daarop een dik pak stro zou misschien wel kunnen helpen.

Ik heb zo'n viezerd. Maar ik deel je mening niet. Eindelijk kan ie nu eens droog liggen. Hij schraapt de boel altijd aan gort maar vlas is toch zodanig dat het vocht blijft opnemen. Zelfs toen ik een week niets gedaan had omdat ik longontsteking had en mijn man het niet allemaal nog naast het werk kon doen was het gortdroog.